nyt hus med netværk
Fra : Peter Holm

Dato : 04-07-05 21:39

heysa
jeg er ved at bygge nyt hus og tænker lidt på at trække et par kabler til
noget netværk. Men jeg er lidt usikker på bedste løsning.
I netværket skal alle pc'ere på nettet OG kunne sakke sammen.

Mit indgangsstik kommer til at sidde i teknikrummet v. carporten.
Jeg tænker på, at jeg blot kunne sætte min kommende udbyders modem m. router
i dette teknikrum, og så trække et netkabel til hvert af de rum jeg ønsker
netværk i, og afslutte kablet i et netstik på væggen. Det drejer sig om
køkken, 2 værelser og stue.

Lyder det helt tosset? Hvordan gør man 'rigtigt'?

Wireless er naturligvis en mulighed, men jeg synes sgu ikke der er andet end
problemer med de wlan routere jeg har haft.
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Repzak

Dato : 04-07-05 21:54

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message
> [...]
>
> Wireless er naturligvis en mulighed, men jeg synes sgu ikke der er andet
> end problemer med de wlan routere jeg har haft.

Hej

Jeg vil mene det du skriver er løsningen... få fat på noget et eller andet
kabel der kan køre 1Gbs.. ved ikke lige hvad det skal hedde

Kasper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-07-05 22:13

> [...]

>køkken, 2 værelser og stue.
>
>Lyder det helt tosset? Hvordan gør man 'rigtigt'?

Selvfølgelig skal der trækkes netkabler i et nyt hus.

Foreslår 1-2 udtag per 10 m2, og det hele samlet i et krydsfelt i
teknikrummet - Husk på at ip-telefoni, net-radio og net-tv er lige på
trapperne. Så du kan næppe få for mange udtag

Kablerne skal selvfølgelig være CAT6 for at fremtidssikre
installationen.

Få el-installatøren til at lave det, når han alligevel er i gang..

- Igen: Masser af udtag. Det er nærmest gratis at installere i
byggefasen. Senere vil det koste en formue....

>Wireless er naturligvis en mulighed, men jeg synes sgu ikke der er andet end
>problemer med de wlan routere jeg har haft.

Wireless er godt i mange situationer - men kan slet ikke konkurrere med
kablet installation.

<mlr>

Fra : Peter Holm

Dato : 04-07-05 22:19

> Kablerne skal selvfølgelig være CAT6 for at fremtidssikre
> installationen.

kan du guide mig i retning af sådan et kabel? link?

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-07-05 22:28

>kan du guide mig i retning af sådan et kabel? link?

Prøv at lave en google søgning på ordet 'kabling' - Der er en række gode
danske sider der beskræftiger sig med netværks kabling i teori og
praksis...

Selv har jeg haft glæde af f.eks

http://www.kabling.dk/kabling/index.html

<mlr>

Fra : anders majland

Dato : 05-07-05 16:27

> [...]
> installationen.
> - Igen: Masser af udtag. Det er nærmest gratis at installere i
> byggefasen. Senere vil det koste en formue....

Her er jeg uenig. Prisen på patch paneler og udtag er alt andet end gratis.

Min holdning er - lad elektrikkeren fræsen "en hulens masse" tomrør ind i
væggene i stjerneform fra teknikrummet. Så kan man altid trække det man skal
bruge senere... Pt er det sikkert noget coax til tv og cat6 til netværk,
telefoni (og audio) men der er ikke nogen grund til at trække mere end man
kan forudse man skal bruge...

/A

Fra : Elwarth

Dato : 06-07-05 10:53

> [...]
> netværk, telefoni (og audio) men der er ikke nogen grund til at trække
> mere end man kan forudse man skal bruge...

[Subscribe]
Tomrør med træktråd i og blænddæksler på udtagene, så er der mange
muligheder fremover.
/Morten

Fra : anders majland

Dato : 07-07-05 17:14

> Tomrør med træktråd i og blænddæksler på udtagene, så er der mange
> muligheder fremover.

Eller den lidt billigere - bare tomme dåse der er pudset/tapeseret over ....
Sålænge der ikker er/skal strøm i dåserne er der intet problem i selv at
gøre det. En indmuringsdåse koster ligesom tomrør ikke meget så man kan
fråse med det. Man kan evt smide noget jern i dåsen så den er nemmere at
finde senere, men en nøjagtig opmåling burde være nok....

Da jeg renoverede 1.sal besluttede jeg at lave varme skunke, så nu har jeg
fine kabelkanaler jeg kan kravle i (og de er så forbundet med store tomrør)
Så er det dejligt nemt at tilføje nogle udtag. Indtil videre har det dog kun
været nødvendigt på mit hjemmekontor der har fået et par ekstra
stikkonttakter og netudtag

Hvis jeg på et tidspunkt skal bygge nyt vil jeg helt sikkert overvehe en
krybekælder ahs til installationer. Det er nemmere at tingene er
tilgængelige ....

/A

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 05-07-05 07:12

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> netværk i, og afslutte kablet i et netstik på væggen. Det drejer sig om

Hvis du har mulighed for Internet via Kabelmodem (Antennestikket) så du være
opmærksom på at udtaget til kabelmodemet ofte skal sidde på det første stik
ind i huset.

Mvh Sophus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-07-05 10:17

"Sophus Vørsing" wrote:

> Hvis du har mulighed for Internet via Kabelmodem (Antennestikket) så du være
> opmærksom på at udtaget til kabelmodemet ofte skal sidde på det første stik
> ind i huset.

I den situation kan man evt. sætte kabelmodemet ved
det rigtige antennestik og så bruge et af de mange
ethernetkabler man har fået lagt ind til at forbinde
kabelmodemet med routeren ude i krydsfeltet. Der
sidder selvfølgelig en dåse med to (eller flere?)
ethernetstik ved siden af hvert kabeltv stik.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-07-05 10:19

Kasper Dupont wrote:

> I den situation kan man evt. sætte kabelmodemet ved
> det rigtige antennestik

Men det vil selvfølgelig være bedre hvis det første
antennestik faktisk sidder i krydsfeltet.

Fra : Peter Holm

Dato : 05-07-05 11:24

Kasper Dupont wrote:

> Men det vil selvfølgelig være bedre hvis det første
> antennestik faktisk sidder i krydsfeltet.

er dette et reelt alternativ?
http://www.webavisen.dk/showarticle.php?id=10102
Eller blot noget skrammel.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 05-07-05 11:27

> er dette et reelt alternativ?
> http://www.webavisen.dk/showarticle.php?id=10102
> Eller blot noget skrammel.

Mere info
http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/netvaerk/homePlug.asp

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Repzak

Dato : 05-07-05 15:26

skrammel.... meget bedre at offer pengene på de få hundrede meter kabel og
stik :)

også trist med alle de adaptere, og har hørt nogle sige hastigheden er
langsommerne end på wlan...

Kasper

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 05-07-05 16:14

Peter Holm wrote:

> Mere info
> http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/netvaerk/homePlug.asp

Uden som sådan at kende det mindste til produktet, så vil jeg mene at
det er noget skrammel i forhold til at få lavet en prof. kabling i
huset. Du er alligevel ved at bygge et hus til mange penge, så jeg vil
mene at det er peanuts at smide kabler op når du er ved at bygge.

--
Jonas Pedersen - jonas(a)chown.dk
http://chown.dk & http://pictureshow.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 05-07-05 16:58

Jonas Pedersen wrote:

> [...]
> huset. Du er alligevel ved at bygge et hus til mange penge, så jeg vil
> mene at det er peanuts at smide kabler op når du er ved at bygge.

ok, det var også blot en forespørgsel.
Jeg har besluttet at lave net med kat 5e/6 i alle rum og med patchpanel i
teknikrummet.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : BSV

Dato : 05-07-05 12:44

Det ville jeg glemme i dit tilfælde du skal bruge CAT 6 kabler til at trække
rundt i huset og så senere få en til at sætte stik på enderne. De skal alle
gå fra dit teknikrum og ud til hvor du vil have net, men lav nu ikke for
lidt du vil få brug for dem i fremtiden.

Du kan f. eks. købe kabel her http://www.digicon.dk/

MVH
bsv

Fra : BS

Dato : 05-07-05 20:07

> [...]
>
> Wireless er naturligvis en mulighed, men jeg synes sgu ikke der er andet
> end problemer med de wlan routere jeg har haft.

Gå til din elektriker og kig på et IHC system - det kombinere Tv, tlf og
netwærk i et smart sæt !

Hilsen en elektriker !

Fra : Peter Holm

Dato : 05-07-05 20:36

> Gå til din elektriker og kig på et IHC system - det kombinere Tv, tlf
> og netwærk i et smart sæt !
>
> Hilsen en elektriker !

ja, jeg har kigget de systemer, men synes det er alt for dyrt. Desuden har
jeg efter overvejelser valgt ikke at lave styring af lyset. Alle jeg kender
der har det synes det har været spild af penge.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : BS

Dato : 06-07-05 16:08

> [...]
> jeg efter overvejelser valgt ikke at lave styring af lyset. Alle jeg
> kender der har det synes det har været spild af penge.

Selve IHC lysstyrings delen og så netværks delen har intet med hinanden at
gøre og kan sagtens monteres uafhængigt af hinanden - det er et ginialt
system !

Fra : anders majland

Dato : 07-07-05 17:15

> ja, jeg har kigget de systemer, men synes det er alt for dyrt. Desuden har
> jeg efter overvejelser valgt ikke at lave styring af lyset. Alle jeg
> kender der har det synes det har været spild af penge.

Nu kender du så ikke mig, men jeg er uenig . Jeg har valgt IHC til
lysstyring, men valgt IHC net fra til net/tv ....

/A