Døråbning - bue ?
Fra : Sunsite News

Dato : 04-07-05 19:21

I forbindelse med at vi giver køkkenet en omgang, vil vi gerne have at en
lille spiseplads bliver en del af køkkenet.
Derfor vil vi gerne have gjort hullet, hvor døren sidder større og herefter
lave det i en bue. Men hvordan gøres dette bedst ? Væggene er alm. gips og
dørkarmene ca 10 cm brede.

Mvh,
Heidi

Fra : Lars K.

Dato : 04-07-05 19:49

"Sunsite News" <FJERN_DETTEheidi_news@FJERN_landligt.dk> skrev i en
meddelelse news:42c97dff$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Derfor vil vi gerne have gjort hullet, hvor døren sidder større og
> herefter lave det i en bue. Men hvordan gøres dette bedst ? Væggene er

Man kan købe buer, lige til at sætte ind i alm. dør karme, de skal bare
skæres til så de passer, jeg har selv sat en op med rigtig godt resultat,
men det tager lidt tid.

Fra : Sunsite News

Dato : 04-07-05 19:59

Det skal netop IKKE være en "købe-bue" ! Beklager, jeg ikke fik det på plads
i mit første indlæg...

Fra : Lars K.

Dato : 04-07-05 20:26

"Sunsite News" <FJERN_DETTEheidi_news@FJERN_landligt.dk> skrev i en
meddelelse news:42c986f4$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> Det skal netop IKKE være en "købe-bue" ! Beklager, jeg ikke fik det på
> plads i mit første indlæg...

Ikke noget at undskylde, men kender du så ikke en mure der kan gøre det,
efter hvad jeg ved er det ikke noget man selv skal begynde på, det er vist
temmelig besværligt hvis det skal mures

Fra : Henk

Dato : 05-07-05 08:05

Sunsite News wrote:
> Det skal netop IKKE være en "købe-bue" ! Beklager, jeg ikke fik det
> på plads i mit første indlæg...

Hej

Kunne du ikke bruge multiplader?
Hvis du f.eks. vil have en åbning på 100cm så skærer du den ud af den
eksisterende væg. I den øverste del fjerner du yderligere 10 cm. i hver side
så åbningen øverst bliver 120 cm bred (passer med 2 multiplader).
Multipladerne kan du nemt forarbejde til en bue inden du sætter den på
plads.
Dette skulle være rimeligt nemt at lave og burde snildt kunne klares på en
wekend. (dog uden elarbejde, det kan være der er ledninger og kontakter i
væggen)
Håber det er forståeligt, ellers kan jeg godt lave en skitse.

Mvh.
Henk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-07-05 08:06

Sunsite News wrote:
> [...]
> lave det i en bue. Men hvordan gøres dette bedst ? Væggene er alm. gips og

Gipsplade bliver blødt hvis man lægger det i vand.
Du laver et passende træskelet evt af tynd krydsfiner og smækker en
strimmel gipsplade eller to op medens det er vådt.
Når det er tørret kan du spartle det op.

Mvh
Roberto