Hvilken slags fuge bør jeg bruge til udend~
Fra : TGJ

Dato : 03-07-05 09:04

Mørtel, fugebånd eller andet?

30 år gamle fyrretræs vinduer

Thomas

--
Fjern "REMOVE-THIS" ved svar på mail

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-07-05 11:36

TGJ wrote:
> Mørtel, fugebånd eller andet?
>
> 30 år gamle fyrretræs vinduer

Mørtelfuge, se http://www.raadvad.dk/default.aspx?id=43&ai=39

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Fra : Torben

Dato : 03-07-05 12:47

Hvad hvis det er bindingsværk, altså mellem bindingsværk og vindue ??

Mvh. Torben

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-07-05 13:45

Torben wrote:
> Erik Olsen wrote

> Hvad hvis det er bindingsværk, altså mellem bindingsværk og vindue ??

Det gør mig bekendt ingen forskel.

Anvend under ingen omstændigheder gummi- eller siliconefuger, så kan
fugten ikke trænge bort, og træværket rådner.

Vi bor i en villa opført 1969-70 hvor der heldigvis stadig er
mørtelfuger. Vinduerne er generelt i god stand trods mangelfuld
vedligeholdelse, eneste problemer er ved hjørner hvor bundglaslisten har
været udført forkert. På mange tilsvarende huse med gummi- eller
siliconefuger er vinduerne tjenlige til udskiftning.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 03-07-05 23:10

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Det gør mig bekendt ingen forskel.
>
> Anvend under ingen omstændigheder gummi- eller siliconefuger, så kan
> fugten ikke trænge bort, og træværket rådner.

og hvorfor kan fugten ikke slippe væk ?? den er mig bekendt ikke bundet til
silikonen eller gummiet. Mine svigerforældre har et hus fra 73 hvor
vinduerne har gummifuge, og de er i aldeles fremragende form !!! Dette ved
jeg da jeg for nyligt har været på en opgave med alle vinduer rundt om
huset, hvor de blev slebet og malet, og vi samtidig lige satte en aluskinne
i bunden af rammen, og skiftede alle glaslister. De havde det så til gengæld
ikke så godt mere, men det var også det eneste der var i vejen med dem.

> Vi bor i en villa opført 1969-70 hvor der heldigvis stadig er mørtelfuger.
> Vinduerne er generelt i god stand trods mangelfuld vedligeholdelse,

Og det er _her_ mange folk går galt i byen !! Når de nu lige har investeret
X antal tusind på nye vinduer, ja så må man vel næsten forlange der ikke
skal gøres noget ved dem de næste 10 år, og så er det netop det går galt. De
skal vedligeholdes som alt andet på et hus. Bliver de ikke det, så er det
man får problemer.

eneste problemer er ved hjørner hvor bundglaslisten har
> været udført forkert. På mange tilsvarende huse med gummi- eller
> siliconefuger er vinduerne tjenlige til udskiftning.

Jesper

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-07-05 10:17

Jesper Jacobsen wrote:
> Erik Olsen skrev

> og hvorfor kan fugten ikke slippe væk ?? den er mig bekendt ikke
> bundet til silikonen eller gummiet.

Man undgår ikke at træet i vinduesrammen optager lidt fugt. Det lukkes
inde når man bruger gummi- eller siliconefuge.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 05-07-05 15:29

> Man undgår ikke at træet i vinduesrammen optager lidt fugt. Det lukkes
> inde når man bruger gummi- eller siliconefuge

Nej det gør det ikke. Træ er ikke en solid klods, men årer, hvor vandet kan
løbe imellem, og derfor vil den minimale vandindtrængen fordampe da det jo
ikke regner konstant, og træet ikke ligger i vand hele tiden. Derud over er
der noget der hedder ligevægtsfugtighed, og det er den fugtighed der er i
træet naturligt, uden at man begynder at tørre på det. Når man kommer ned på
den grænse, som ligger væsentligt over det niveau som vinduerne har, så vil
træet have alle vandceller fyldt. Det er noget man skal vide noget om før
man egentlig kan forklare meget om det, men på bundlinien er det altså
sådan, at behandler man træet korrekt, og vedligeholder det man skal, så
holder vinduer nemt i 40 år, uden at blive dårlige. Det har du jo så fint
klippet væk i mit sidste indlæg. Det er jo det samme med biler.
Rustbeskyttes de ikke, jamen så ruster de jo også. Alle ting skal
vedligeholdes for at holde, _også_ plastvinduer/døre!!

Jesper

Fra : Torben

Dato : 04-07-05 10:27

> [...]
> problemer er ved hjørner hvor bundglaslisten har været udført forkert. På
> mange tilsvarende huse med gummi- eller siliconefuger er vinduerne

Jeg havde tænkt mig at sætte et "fugebånd" i og en rundet trekantsliste
udvendigt, det må give fugten mulighed for at slippe ud, samtidig med plads
til de bevægelser der er i et bindingsværkshus - det er sådabn det er lavet
på de eksisterende vinduer, og karmen er i fin stand...

Mvh. Torben

Fra : jones_net

Dato : 04-07-05 08:55

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message

> Mørtelfuge, se http://www.raadvad.dk/default.aspx?id=43&ai=39

Og hvad er balndingen til denne ydre mørtelfuge?

/J

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-07-05 10:14

jones_net wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message

> Og hvad er balndingen til denne ydre mørtelfuge?

balndingen?

Fra : jones_net

Dato : 04-07-05 13:26

> balndingen?

Skal man bare bruge alm. strandsandmørtel, og skal der lidt cement i eller ?

/J

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-07-05 15:47

jones_net wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message

> Skal man bare bruge alm. strandsandmørtel, og skal der lidt cement i
> eller ?

Luftkalkmørtel iblandet fæhår, se