Bitmaps med fast bredde ?
Fra : MJ

Dato : 03-06-01 06:53

Hej..

Jeg har en bunke bitmaps der skal bruges på en hjemmeside, og jeg vil gerne
lave en programstump som kan skalere billederne ned til en ny størrelse
(fast bredde), og gemme dem i en ny fil.

Da jeg ikke tidligere har arbejdet ret meget med bitmaps og VB, prøver jeg
at spørge her for at høre om nogen har en genvej til at løse denne opgave.

På forhånd tak

Morten Jensen

Fra : Kim Pedersen [vbCode~

Dato : 03-06-01 16:38

Hej Morten

> Jeg har en bunke bitmaps der skal bruges på en hjemmeside, og jeg vil
gerne
> lave en programstump som kan skalere billederne ned til en ny størrelse
> (fast bredde), og gemme dem i en ny fil.

Du kan bruge StretchBlt API...

Hilsen/Best Regards
Kim Pedersen, vbCode Magician
http://hjem.get2net.dk/vcoders/cm
ICQ: 62990889

Fra : MJ

Dato : 04-06-01 07:40

> Du kan bruge StretchBlt API...

Tak for dit svar..

Jeg har prøvet StretchBlt, men netop nedskalering virker dårligt med denne
funktion. Opskalering fungerer fint.

Mine billeder er 24-bit .jpg, og billederne bliver dårlige i farverne - det
virker næsten som om de bliver konverteret til 256 farver ?

Er der en løsning på dette ?

Morten

Fra : Kim Pedersen [vbCode~

Dato : 04-06-01 23:23

Hej Morten

> [...]
det
> virker næsten som om de bliver konverteret til 256 farver ?

Har du sørget for at dit memory DC har den rigtige palette?? StretchBlt
laver ikke om på antallet af farver. Derimod er det vigtigt at du husker at
vælge den rigtige palette ind i det MemoryDC du anvender.

Fra : MJ

Dato : 06-06-01 07:54

> [...]
at
> vælge den rigtige palette ind i det MemoryDC du anvender.

Jeg har prøvet at bruge eksemplet med StretchBlt på din side, og det er her
jeg ser at det konverterede bitmap afviger ved nedskalering.

Min manglende viden om grafik og VB gør at jeg ikke ved om den rigtige
palette er valgt.

Har du evt. et godt link til at blive klogere af ??

Hilsen
Morten.