ny hjemmeside
Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-07-05 10:17

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at sætte en hjemmeside op.
Den understøtter naturligvis Internet Explorer. Men jeg kan se at der kommer
en del hit's med andre browsere.
De af jer der anvender Mozilla, Apple webkit o.s.v. o.s.v. hvordan ser det
ud ? Er det OK, eller bør jeg bare springe i havet ?

www.johnnychristensen.com Diverse dykkerbilleder, primært vrag. Men der
kommer løbende mere på, jeg ER i gang med at scanne dias.

mvh
JZC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-07-05 10:51

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> De af jer der anvender Mozilla, Apple webkit o.s.v. o.s.v. hvordan ser det
> ud ? Er det OK, eller bør jeg bare springe i havet ?

Det ser fint ud i Firefox 1.0.3.

Og så bør du vel springe i havet under alle omstændigheder?

> www.johnnychristensen.com Diverse dykkerbilleder, primært vrag. Men der
> kommer løbende mere på, jeg ER i gang med at scanne dias.

Du tager nogle sindssygt flotte billeder!

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-07-05 11:17

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
> Det ser fint ud i Firefox 1.0.3.

Det lyder godt, for de jeg købte hjemmeside opstillingen af, har kun
koncentreret sig om microsoft produkterne. Og jeg kunne se at i øjeblikket
kommer der en del besøgende, der tilsyneladende har valgt onkel Gates fra.

> Og så bør du vel springe i havet under alle omstændigheder?

Det er absolut med i planerne, ville det bestemt ikke anderledes.

> Du tager nogle sindssygt flotte billeder!

Jeg siger tak. Håber at det kan inspirere nogle til at hoppe ned i det
grønne vand.

mvh
JZC

Fra : Thomas VJ

Dato : 01-07-05 11:29

Fra : Thomas VJ

Dato : 01-07-05 12:02

> [...]
> De af jer der anvender Mozilla, Apple webkit o.s.v. o.s.v. hvordan ser det
> ud ? Er det OK, eller bør jeg bare springe i havet ?

Det ser fint ud i nyeste versioner af Opera, Mozilla og Firefox.
Dog har en standardopsætning af Firefox problemer med vise dine billeder i
pop-up. Firefox blokerer standard pop-up.

Et par andre kommentarer:

Så har du forsøgt at beskytte dine sider og billeder mod højreklik. Du kan
IKKE beskytte sider og billeder på den måde - hvis en bruger vil have fat i
dit materiale er der utallige måder man kan omgå din beskyttelse, hvoraf de
letteste er at benytte Opera browseren eller tage et skærmbillede af din
side.
I news:dk.edb.internet.webdesign fraråder guruerne på det kraftigste at men
bruger denne beskyttelse mod højreklikning ...
At du forsøger at ændre på brugerens software ved at benytte "imagetoolbar"
content="no" kan i øvrigt vel nærmest betegnes som virus agtigt aktivitet.
Sæt i stedet et lille logo, navn eller vandmærke på dine billeder.

I forhold til søgemaskinerne er det en dårlig ide at have "under
construction" eller lignende tekst på siderne. Når din side endelig er
færdig skrevet tager det evigheder for søgemaskinerne at indeksere, hvis der
oprindeligt stod noget i stil med "under construction".

Endelig mangler dine sider meta tags for description og keywords.

--
Mvh, Thomas VJ
http://www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-07-05 12:39

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message

> Det ser fint ud i nyeste versioner af Opera, Mozilla og Firefox.
> Dog har en standardopsætning af Firefox problemer med vise dine billeder i
> pop-up. Firefox blokerer standard pop-up.

OK

> [...]
> oprindeligt stod noget i stil med "under construction".
>
> Endelig mangler dine sider meta tags for description og keywords.

OK, se en del af det du lige har skrevet er fuldstændig russisk for mig.
Af netop den grund har jeg fulgt Danske Bank reklamens ord om at gøre det
man er god til. Så derfor nøjedes jeg med skyde billeder og derefter købe en
færdigstrikket løsning ved www.proimageguide.com hvor jeg nemt, hurtigt og
billigt kunne få sat mine billeder op i et design der ikke er alt for
hæsligt.

Jeg arbejder på at fylde noget på "resume" og "biography" siderne, så under
construction teksten kan blive fjernet.
Jeg havde en mistanke om at de der virkelig ville, kunne sagtens omgåes den
billedsikkerhed som der var som standart (og i øvrigt ikke kan fjernes) Så
det er derfor at alle billederne er mærket med Copyrigth Johnny Christensen.
Så har jeg i det mindste lidt at komme efter dem med, i en evt. retssags
situation.

Back to the drawing board.

mvh
JZC

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-07-05 20:29

> [...]
Christensen.
> Så har jeg i det mindste lidt at komme efter dem med, i en evt. retssags

Det er nogle flotte og skarpe billeder, men hvad vil du egentlig med dem og
beskyttelsen af dem. Er det for at få honnoar når de bruges kommercielt
eller for at kunne bestemme hvor og i hvilken anledning de skal bruges ( med
kildeangivelse ) ? Selv med den popup beskyttelse hjemmesiden har, er de
ganske nemme at kopiere i IE. Marker billedet og brug Ctrl+C i stedet for
højre museknap og din copyright på billederne kan nemt skæres bort.

Allan Hansen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-07-05 23:20

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message
Er det for at få honnoar når de bruges kommercielt
> eller for at kunne bestemme hvor og i hvilken anledning de skal bruges (
med
> kildeangivelse )

Det er en kombination af begge dele. Undertiden har jeg et billede eller to
i f.eks DYK hvor de er solgt til offentliggørelse i et nummer. I andre
tilfælde vælger jeg at anvende dem online, til promovering af en bestemt
ting.
Men uanset hvad, så er dets anvendelse noget som jeg selv bestemmer -hvor og
hvornår. Det er formålet med ophavsrets lovgivningen.

Jeg har desværre før haft nogle gigantiske klaphatte til at basere 3 års
reklamefremstød på mine billeder, uden at jeg hverken fik betaling eller
kildeangivelse i den forbindelse.
Jeg har også haft billeder i en bog, uden at have givet tilladelse til
benyttelsen af disse. Da bogen så var skrevet af en person, for hvilken jeg
absolut ikke havde respekt for, gjorde jo ikke sagen særligt meget bedre.

Alt hvad jeg offentligører online, i dette medie hvor det nemt kan kopieres
og anvendes under anderledes præmisser, er derfor mærket med mit navn som
fotograf.

JZC

Fra : Thomas VJ

Dato : 01-07-05 11:43

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-07-05 18:49

Johnny Christensen wrote:
> [...]
> De af jer der anvender Mozilla, Apple webkit o.s.v. o.s.v. hvordan ser det
> ud ? Er det OK, eller bør jeg bare springe i havet ?

Det ser fint nok ud (som andre også har skrevet) men der er een ting der
gør at jeg syntes du bør hoppe i havet med lynlåsen lidt åbent på din
tørdragt. Det er simpelthen noget skrammel at dine billeder kræver
popups (endda unrequested popups, sikkert pga noget javascript
skrammel). Der er meget få steder hvor popups er gode, og fotogallerier
er _ikke_ et af dem!

Desuden ang. højreklik så tvivler jeg også på at det overhovedet virker
som du ønsker. Hvis jeg ville have dine billeder så er det jo nemt nok.
Åbn linket til billedet i et nyt vindue (eller tab) og vælg view->Page
source (dette er til firefox) og find URL'en til dit billede og klip ind
i browseren (eller anvend et decideret utility til det). Så hvis du vil
beskytte dem så mærk dem med dit navn eller lign. Der findes utilities
(sikkert også til Windows) som nemt og hurtigt kan smide et vandmærke
ind i alle dine billeder.

Thomas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-07-05 23:38

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message

> [...]
> popups (endda unrequested popups, sikkert pga noget javascript
> skrammel). Der er meget få steder hvor popups er gode, og fotogallerier

Jamen tillykke med det, det er din mening. Men som jeg har skrevet i et af
de andre svar, så har jeg holdt mig til at skyde billeder og derefter købe
færdig løsning hos www.proimageguide.com
Det vil sige at jeg har ikke en hujende fis forstand på webprogramering.
Firmaet der havde en løsning til fotografer. Lidt a'la kagepulveret du køber
i supermarkedet, drys det i en skål, tilsæt vand, rør rundt og smæk i ovnen
ved 200 gr.
Hvis du ikke kan lide smagen, så er det bare ærgeligt. Din mulighed for
variation, består i om du vil have en stor eller lille kage.

.. Så hvis du vil
> beskytte dem så mærk dem med dit navn eller lign. Der findes utilities
> (sikkert også til Windows) som nemt og hurtigt kan smide et vandmærke
> ind i alle dine billeder.

Sjovt at du siger det, der var også en anden der sagde det samme. Men der er
en ting jeg ikke helt kan forstå... når I nu siger at det er det eneste
rigtige at gøre. Hvorfor har I så overset at på ethvert billede jeg sluppet
ud i det digitale univers, er netop min copyright notice. Det gælder også de
billeder jeg har til at ligge på mit website.

Når det er en ting der bliver bemærket at DET skal jeg til at gøre, hvorfor
er det så ikke bemærket at netop det har været gjort de sidste 5 år.

Hmmmnnn....

JZC

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-07-05 10:34

Johnny Christensen wrote:

> [...]
> Hvis du ikke kan lide smagen, så er det bare ærgeligt. Din mulighed for
> variation, består i om du vil have en stor eller lille kage.

Det var da et underligt svar. Du spørger om gruppens (og dermed min)
mening og bliver så "sur" når du får at vide at der er mange der ikke
bryder sig voldsomt meget om popups. Da jeg tvivler meget på at du
smider dine billeder online kun fordi at du selv vil kigge på dem, så
forstår jeg ikke at du "bare" ignorer de gode råd der måtte komme fra
dem der har lyst til at kigge på dine meget flotte billeder. Du vil vel
gerne have en så stor kreds af medkiggere så derfor bør du også købe
løsninger der tilfredsstiller både dine og dine brugeres behov. Køber du
også en chake'n'bake drømmekage og servere til gæster, du ved, ikke
bryder sig om drømmekage?

> [...]
> ud i det digitale univers, er netop min copyright notice. Det gælder også de
> billeder jeg har til at ligge på mit website.

Jeg kiggede blot på et par af dine billeder (pga. dine føromnævnte
popups der egentlig forstyrrede min browsning) og der sprang de ikke i
øjnene...

> Når det er en ting der bliver bemærket at DET skal jeg til at gøre, hvorfor
> er det så ikke bemærket at netop det har været gjort de sidste 5 år.

Fordi den ikke 'springer i øjnene' når man kigger på dine billeder? Jeg
må ærlig erkende at jeg ikke havde set dine meget diskrete copyright
beskeder i venstre side af billedet (når det er et billede der står på
'højkant'.

En copyright tekststreng der ikke bliver opdaget er vel ikke så meget
bevendt?

Thomas

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 03-07-05 10:52

Selvfølgelig er den det. Selv det som står med små bogstaver er juridisk
gyldig.
Og ingen som sakser i billedet kan ikke overse teksten...

Claus Grell Hansen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-07-05 16:07

Claus Grell Hansen wrote:
> Selvfølgelig er den det. Selv det som står med små bogstaver er juridisk
> gyldig.
> Og ingen som sakser i billedet kan ikke overse teksten...
>
> Claus Grell Hansen

Ja selvfølgelig er den juridisk gyldig, men hvis man også ville gøre
opmærksom på sig selv ved at vise billederne ville det måske også være
smart at ens navn/"tag"/firma blev opdaget af dem der så på det. Mange
gange syntes jeg da at det er tydeligt hvem der har set billedet uden at
det er direkte forstyrrende eller skæmmende for motivet.

BTW. kan du ikke overtales til at skrive under det du kommentere
(hvilket er god netikette)?

Thomas

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 03-07-05 20:53

> BTW. kan du ikke overtales til at skrive under det du kommentere (hvilket
> er god netikette)?

Jeg kan overtales til hvad som helst...
Og for 800,- , endda i dameundertøj..

Fra : Johnny Christensen

Dato : 03-07-05 20:59

> [...]
> løsninger der tilfredsstiller både dine og dine brugeres behov. Køber du
> også en chake'n'bake drømmekage og servere til gæster, du ved, ikke

Hej Thomas

Jeg beklager min formulering til dig, jeg er ikke sur. Men da du begyndte at
skrive at en masse der lød lige lidt rigeligt som en type argumentation, der
undertiden kendes fra f.eks DIR diskutionerne. Dvs. brug ikke Java det er
noget værre skrammel, at få unrequested pop ups i forbindelse med billed
gallerier, det virker _slet_ ikke.
Se det får mig til straks at tænke "regelrytteri" eller andet der mest har
med nogle programmør mæssige ting at gøre.
Og jeg har benyttet mig af et "shake'n bake" type hjemmeside opstilling for
at ENDELIG få det gjort.

Det som jeg faktisk spurgte om var ikke gruppens mening. Det som jeg spurgte
om var, hvordan ser hjemmesiden ud i "ikke-microsoft" browsere.
Der har jeg så nu fået viden om at Firefox blokere popups som standard,
d.v.s. at på billede galleriet er der et problem.
Nu skal jeg så beslutte mig til om at jeg anser dette problem for at være så
stort, at jeg vil misse en for stor grad af min målgruppe.

Min målgruppe har jeg beskrevet på forsiden af denne hjemmeside. D.v.s. det
er billede redaktører og evt reklame bureau, som der skal kunne danne sig et
overblik over hvad er det for en type billeder som jeg kunne levere til dem.
De sidder med en specifik opgave, eller har et specifikt behov for at se
hvordan de kan få illustreret deres tekst. Jeg ved ikke om disse folk der
går målrettet efter noget, vil lade sig skræmme væk af at der er et popup
galleri, hvor de kan bladre igennem hele den katagori / katalog som de har
åbnet.

Alt det andet med Java, popups, måder at omgå billedsikkerheden, forslag til
mærkning af billeder etc. er hvor tråden er muteret væk fra det oprindelige
spørgsmål. OK der kommer også nyttig viden ud af denne mutering, men hvis en
tråd muterer længe nok herinde, så ender den som regel med for / imod
stålbagplade og PADI kontra CMAS.

> [...]
> må ærlig erkende at jeg ikke havde set dine meget diskrete copyright
> beskeder i venstre side af billedet (når det er et billede der står på

Mmnjaae... Jeg har det selv sådan når jeg kigger på et billede (porno eller
seriøst) at hvis der er klistret et kæmpe bomærke hen over det hele med
WWW.VERDENSKLASSE.COM.ORG.NET eller lignende. Så forstyrrer det billedet i
den grad at jeg bliver irriteret og tænker "hør her makker, tror du ikke
liiige at du skulle falde lidt ned på jorden"
Derfor er det at jeg vælger at ligge et diskret, men juridisk holdbart
Copyright Johnny Christensen ind i enten bunden eller den venstre
opretstående kant.

Men nu er denne tråd vist at være flydt væk fra fritid.dykning's
grundområde. Det hører vel nærmere ind under noget webprogramerings og
ophavsrets gruppe.

------
mvh
Johnny

Nu med http://www. osv osv

Fra : Thomas VJ

Dato : 04-07-05 00:10

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<klip>

> [...]
> så
> stort, at jeg vil misse en for stor grad af min målgruppe.

Inden du beslutter dig, kan jeg kan informere dig om, at ca. 17% af mine
besøgende benytter FireFox.
Det er alligevel en sjat.

> [...]
> galleri, hvor de kan bladre igennem hele den katagori / katalog som de har

Næppe! Den slags brugere skal for det første nok finde ud af at slå en evt.
pop-up blokker fra, når de besøger din side.
Dernæst er det vel mere indholdet (billederne) end præsentationsmåden de er
interesserede i.

Fra : Søren Reinke

Dato : 01-07-05 23:30

Johnny Christensen wrote:
> [...]
> De af jer der anvender Mozilla, Apple webkit o.s.v. o.s.v. hvordan ser det
> ud ? Er det OK, eller bør jeg bare springe i havet ?

Ingen problemmer i Firefox nyeste version.

Dog er der 3 html errors og en stak warning, kør den igennem html
validatoren på www.w3c.org og evt. ret dem.

Dit javascript der skal forhindre folk i at gemme billeder, se source
koden osv, kan du lige så godt fjerne. Det er helt ubrugeligt, folk der
vil kan sagtens hente det alligevel. Så det ser ud som et håbløst forsøg.

Bortset fra disse småting, må jeg sige det er nogle virkeligt flotte
billeder du har, skal bestemt gennemse sites engang jeg har mere tid :)

Keep up the good work.

--
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com Gratis online dykkermagasin

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-07-05 10:04

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> der
> kommer løbende mere på, jeg ER i gang med at scanne dias.

Hej Johnny

Set fra en 99% almindelig Windows PC med IE6, så er det lige i øjet.
Nogen kan ikke lide pop-ups, men når der kun kommer et enkelt,
med mulighed for at bladre igennem hele galleriet, så virker det ok.
Alt i alt er den tekniske løsning ok.

Det kunstneriske er i topklasse, men det vidste
vi jo, at dine billeder ville være, so whats new ?

Søren Arnvig