Opstart af Aps - erhvervslån eller skyde p~
Fra : Thorbjørn

Dato : 01-07-05 09:11

I forbindelse med to personers opstart af Aps vil jeg gerne regne lidt på,
om privatpersonerne skal låne penge for at skyde dem ind i firmaet, eller om
firmaet skal låne pengene. Der skal bruges 125.000 til anpartskapitalen og
100.000 til edb-udstyr og indretning af kontor.

Privatpersonerne kan optage lån til under 5% i rente, hvor virksomheden kan
låne til omkring 10%. Hvis privatpersonerne låner, skal de budgettere med en
højere løn, som gør at de (efter skat) kan afdrage gælden. Hvis firmaet
låner betales højere rente, men der er vel nogle skattemæssige fordele ved
det, udover at man undgår den personlige hæftelse.

Hvis man ser bort fra risikoen ved selv at skyde penge ind, hvad er så
bedst? Hvilke skattemæssige aspekter skal man være opmærksom på?

Thorbjørn

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-07-05 09:20

For at kunne stifte selskabet skal pengene skydes ind og derfor kan I kun
låne dem selv, da selskabet på det tidspunkt endnu ikke eksisterer.

Jeg tvivler på, at der er nogle skattemæssige fordele som kan gøre et 10%
lån til en bedre forretning end et 5% lån, så end ikke en efterfølgende
omlægning kan være en fordel.

En del af de 100.000 til udstyr kan indgå som en del af anpartskapitalen, så
den del skal I altså ikke yderligere låne.

hilsen
Uffe

Fra : Thorbjørn

Dato : 01-07-05 09:45

Tak for dit svar.

Uffe Kousgaard skrev:
> Jeg tvivler på, at der er nogle skattemæssige fordele som kan gøre et 10%
> lån til en bedre forretning end et 5% lån, så end ikke en efterfølgende
> omlægning kan være en fordel.

Det jeg tænker på er, at for at privatpersonerne i løbet af nogle kan år
betale 100.000 i ydelser på lån, skal de groft sagt hæve 250.000 ekstra i
løn. Efter personskat på 60% bliver 250.000 til 100.000.

Hvis derimod virksomheden skal betale 100.000 i ydelser, behøver den ikke at
tjene 250.000 for at afdrage gælden, men kan nøjes med noget mindre, da
virksomheden jo ikke betaler 60% i personskat.

Bidrager dette fænomen ikke til at gøre erhvervslånet attraktivt, eller er
der noget jeg har misforstået?

Thorbjørn

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-07-05 09:59

Hvis virksomheden tager et lån på x kroner og samtidig skylder x kroner væk,
så er kapitalen jo 0 kr. Så den efterfølgende omlægning jeg omtalte før, kan
altså heller ikke lade sig gøre.

Jeg er bange for at I selv må til lommerne.

Fra : alexbo

Dato : 02-07-05 20:16

"Thorbjørn" skrev

> Det jeg tænker på er, at for at privatpersonerne i løbet af nogle kan år
> betale 100.000 i ydelser på lån, skal de groft sagt hæve 250.000 ekstra i
> løn. Efter personskat på 60% bliver 250.000 til 100.000.

Ja, det er den samme situation, som hvis APS-indehaverne havde sparet
indskudskapitalen op i forvejen, det ville være en opsparing efter skat.
Hvis ikke man har de 125.000 kr til indskudskapitalen bør man nok overveje
andre muligheder.

Der er dog en mulighed for skattefri indskud på etableringskonti, det var
nok værd at undersøge.

mvh
Alex Christensen

Fra : nvm

Dato : 01-07-05 13:21

Thorbjørn skrev:
> [...]
>
> Hvis man ser bort fra risikoen ved selv at skyde penge ind, hvad er så
> bedst? Hvilke skattemæssige aspekter skal man være opmærksom på?

Et ApS må ikke udbetale/udlåne anpartskapitalen til anpartshaverene, men
anpartskapitalen må godt bruges til at investere i edb og
kontorindretning.

Så hvis der "kun" skal bruges 100.000 til edb og indretning skal
anpartshaverne selv låne 125.000 og indskyde som anpartskapital, som
selskabet så bruger til investeringer.

Så står der 25.000 tilbage på bankkontoen når driften starter.