Nyb bordplade massiv træ behandling ??
Fra : Ivan

Dato : 01-07-05 07:45

Dav

Jeg skal til at lægge en ny bordplade på køkkenskabene, det bliver en masiv
i enten bøg eller fyr. Jeg mener at have hørt noget om at en sådan plade
skal behandles på begge sider enden den monteres? Er dette rigtigt og hvad
skal/bør der behandelse med.

Fra : Nygaard

Dato : 01-07-05 09:10

> [...]
> skal behandles på begge sider enden den monteres? Er dette rigtigt og hvad

Hvad man skal behandle med er nok et temperamentspørgsmål.. Mest normalt er
nok olie...

Jeg lagde en ny køkkenbordplade på i vinters, og har af bitter erfaring
lært: Giv den alt det olie den skal have, før den monteres... Det er meget
lettere at komme til, for man skal ikke slåsse med vask, vægge, lister og
alt andet...

/Nygaard

Fra : Bo Christensen

Dato : 01-07-05 09:14

> [...]
> masiv i enten bøg eller fyr. Jeg mener at have hørt noget om at en sådan
> plade skal behandles på begge sider enden den monteres? Er dette rigtigt
du skal også behandle nedenunder for at undgå at den slår sig (bøjer) med
tid, det virker tåbeligt, men du undgår skader på længere sigt
/bo

Fra : Thomas Hansen

Dato : 01-07-05 10:17

On Fri, 01 Jul 2005 08:44:35 +0200, Ivan <denne@dur.ej> wrote:

> [...]
> i enten bøg eller fyr. Jeg mener at have hørt noget om at en sådan plade
> skal behandles på begge sider enden den monteres? Er dette rigtigt og

Hej
Det mest holdbare er linolie. Og du skal behandle ALLE falder med olie.
Hvis du ikke behandler alle side vil de ubehandlede sider optage vand og
der ved udvide sig og gøre pladen skæv.
Det er godt at slibe på træet samtidig med at du gove den olie. Tag et
400-600 korn vandslibepapir. Kom et ordenlig lag olie på pladen og slib i
det våde olie. Du vil opdage at olien trænger meget bedre ind når du
sliber på træet imens. Og du undgår at træet "rejser sig sig" når det får
olie. Når du har slibet og olien er trukket ind tører du pladen af med en
gammel t-shirt og påføre en lag frisk olie som du bare lader tørre ind af
sig selv.

/Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-07-05 16:32

> Det mest holdbare er linolie. Og du skal behandle ALLE falder med olie.

Linolie til en køkkenbordsplade?? Det lyder som en rigtig dårlig idé. Der
går jo måneder, før den ikke klistrer mere. Jeg ville vælge olie, der er
beregnet til formålet.

Mvh Maria

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-07-05 08:55

> [...]
> går jo måneder, før den ikke klistrer mere. Jeg ville vælge olie, der er

Nej, vi har brugt linolie. Det virker fint, brugt rigtigt tager det kun ca 1
uge før det er så tørt at man kan bruge pladen normalt.
Vi kiggede på trip trap og junckers olie, der var trykt en advarsel på
dåsen, de advarede om at olien indeholdt allergener (allergifremkaldende
stoffer) og det ville jeg ikke hælde på noget hvor jeg skal tilberede mad.

Metoden var ret simpel:
Slib bordet med _fint_ sandpapir. Hæld masser af olie på, fordel det jævnt
og lad det ligge i 20 min. Tag en køkkensvamp og skrub olien ned i bordet.
Lad det ligge lidt igen. Tør overskydende olie væk. Vent 1-2 døgn og gentag
processen, indtil bordet er mættet med olie.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Stefan

Dato : 01-07-05 18:16

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.ss79e7x5uxvtjp@sprinteren...
> [...]
> gammel t-shirt og påføre en lag frisk olie som du bare lader tørre ind af

Om du benytter linolie eller ej - det er nok smag og behag. Jeg har købt et
sæt med slibeklods og olie hos den lokale HTH biks - koster en formue men er
til gengæld også god (og peanuts i forhold til, hvad bordet har kostet!)

Til gengæld må du IKKE lade det sidste lag tørre ind af sig selv som skrevet
ovenfor!!!! I så fald vil linolien fungere som maling, som ligger sig oven
på træet. Det klistrer, og er absolut ikke hensigtsmæssigt. Du skal derimod
lade det trække 20-30 minutter, hvorefter du polerer olien med en blød klud
mens du fjerner det overskydende olie. Herved får du en lækker silkemat
overflade. Lad herefter bordet stå 24 timer, inden du benytter det.

Stefan

Fra : Madsen

Dato : 01-07-05 20:29

On Fri, 1 Jul 2005 08:44:35 +0200, "Ivan" <denne@dur.ej> wrote:

> [...]
>skal behandles på begge sider enden den monteres? Er dette rigtigt og hvad

Hvis du vil vide noget om både montage og vedligeholdelse af
massive bordplader, så kan jeg anbefale denne side :
http://www.aalborg-massiv.dk/Dansk/indexdk.htm
Klik på "Montage og Vedligeholdelse".
Manualen ligger som en Acrobat Reader fil.

( det er sikkert ikke der du har købt bordpladen, men vedligeholdelsen
er jo den samme uanset hvor pladen er købt )

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : Ivan

Dato : 03-07-05 09:58

jeg takker for alle gode råd og vejledninger.
Jeg har kikket på Åaborg Træindustri side, der står jo sådan ca. det hele,
har kun lige "løbet" det i gennem.
Tak for hjælpen.