Moms + told ved køb af varer i USA
Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 14:20

Hej NG,

Ved erhvervsmæssigt køb af varer til videresalg (EDB software) i USA og
import
til Danmark - hvordan forholder det sig med moms og told, samt evt. andre
afgifter ?

Selvom det er software, er der tale om fysiske produkter som sendes normalt
med DHL
eller UPS.

Mvh
Leif Jensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 30-06-05 14:34

"Leif Jensen" <leif_SNABEL-A_wildbills_PKT_dk> skrev i en meddelelse
> [...]
andre
> afgifter ?
>
> Selvom det er software, er der tale om fysiske produkter som sendes

Hvis det ikke er lavet om fornylig, er der ikke told på software.
Det der _er_ told på, er selve mediet ( ! ), plus fragt og forsikring.
Hvis du ikke har fortoldet ting før, så lad hellere DHL osv klare sagen.
Du skal beregne importmoms af hele summen, dvs også af tolden på mediet

Omvendt kan man spørge : hvad er varens pris, når den ligger på hylden på
lageret?
Det er summen af leverandørprisen, fragt, forsikring og tolden.

Nico

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-06-05 15:29

"Nico de Jong" <first_name@FARUMDATA.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
> lageret?
> Det er summen af leverandørprisen, fragt, forsikring og tolden.

Hvor meget koster det egentligt at lade fragtfører ordne papirerne?

Fra : Nico de Jong

Dato : 30-06-05 17:55

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget koster det egentligt at lade fragtfører ordne papirerne?

Jeg fik et brev forleden dag fra UPS omkring en forsendelse : for
fremtiden
ville de tage en 50'er for en fortoldning.
Nu var det jo kun en småpakke, men bortset fra det at finde varekoden
(felt
33 på formular A12), og hvad der måtte være af punktafgifter (ikke noget

software), er arbejdet vel det samme.

Nico

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-06-05 18:32

> [...]
> (felt
> 33 på formular A12), og hvad der måtte være af punktafgifter (ikke noget

Ok - gør de det ordentligt? Første og sidste gang jeg brugte en speditør var
det ikke overvældende korrekt - lidt kedeligt når man lige netop det for at
være de sidste % sikker op til 100 % som man ikke "tør stole på" man selv
er. Prisen kunne osse have været bedre.
Men det var måske ikke en så kompliceret at man kan sige udfra den om de har
styr på det.

Fra : Nico de Jong

Dato : 30-06-05 19:47

> [...]
> er. Prisen kunne osse have været bedre.
> Men det var måske ikke en så kompliceret at man kan sige udfra den om de

Jeg har ikke noget at udsætte på hverken UPS, ASG, DPD eller tilsvarende
virksomheder.
T&S har en brochure "Fortoldning". Min version er fra april 1988. Der står
ihvertfald alt hvad jeg skal bruge, bortset fra Varekoden og hvad der er
kommet til af nye lande her på det sidste.
Varekoderne kan du finde på www.vita.toldskat.dk
Nico

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-06-05 21:46

> [...]
> ihvertfald alt hvad jeg skal bruge, bortset fra Varekoden og hvad der er
> kommet til af nye lande her på det sidste.

Tak min følgeslutning af episoden var osse at ordne det selv fremover - så
jeg har styr på det. Det kan være jeg må finde den brochure der.