Hvilke liner går mindst i kludder
Fra : mkp

Dato : 29-06-05 21:13

Jeg har genoptaget fiskeriet efter ca.15 års pause og har spolet 0,25 mm
nylon line (Ron Thomson så vidt jeg husker) på mit silstar hjul. Allerede
efter at have fisket med blink omkring 2 -3 timer begynder linen ved udkast
at hoppe af spolen og filtre sig sammen. (selv om jeg tager alle
forholdsregler jeg kender til) og til sidst endte det med at linen knækkede.
Jeg rullede derefter ny line på, hvorefter det samme gentog sig efter 2 -3
timer.

Hvilken line kan evt. anbefales, hvad kan gøres for at forhindre at dette
sker.

Hilsen

Mikael

Fra : Jacob

Dato : 29-06-05 22:28

> [...]
> efter 2 -3 timer.
>
> Hvilken line kan evt. anbefales, hvad kan gøres for at forhindre at dette

Bruger du svirvler? Det lyder ikke sådan.

Mvh Jacob

Fra : mkp

Dato : 29-06-05 23:36

"Jacob" <jacob@goatstormNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Bruger du svirvler? Det lyder ikke sådan.
>
> Mvh Jacob
Ja det gør jeg.

Fra : kazz

Dato : 29-06-05 23:03

Problemet er måske ikke kun den line du bruger, men også dit hjul.
Næsten alle hjul har den force at de oftes kun lægger en bestemt
linediameter perfekt op.
Selv om der på hjulet står skrevet at det kan rumme eks. 150 m 0,25 200 m
0,20 osv. så er det en sandhed med modifikationer for det er slet ikke
sikkert at det kan håndtere de diameterer som er opgivet på hjulet og nogle
hjul kan faktisk ikke lægge linen op overhovedet.
Prøv at skifte til en anden diameter line eller prøv at kigge lidt på
hvordan dit hjul lægger linen op.
Har det tendeser til at lægge linen lidt for langt nede på spolen, således
at der bliver en sprække uden line helt oppe ved spoletoppen, så skal du
prøve at gå ned i diameter og du skal gå op hvis hjulet lægger linen for
højt oppe på spolen.
Ændrer det ikke noget på dine problemer, så smid hjulet ud og køb et andet

Kazz

Fra : John Hilt

Dato : 30-06-05 06:37

On Wed, 29 Jun 2005 22:12:47 +0200 mkp
wrote in news:dk.fritid.lystfiskeri

> [...]
>efter at have fisket med blink omkring 2 -3 timer begynder linen ved udkast
>at hoppe af spolen og filtre sig sammen.

Hopper linen av spolen har du lagt på for meget.

--

-= jh =-

Fra : Mr.D

Dato : 30-06-05 06:36

"mkp" <karlsvej@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> forholdsregler jeg kender til) og til sidst endte det med at linen
> knækkede. Jeg rullede derefter ny line på, hvorefter det samme gentog sig

Det lydder meget som det jeg selv oplever:
http://www.fisketips.dk/Default.asp?Obj=spsm&funk=vis&spId=56956

----
Mr.D

Fra : mkp

Dato : 30-06-05 17:34

> Det lydder meget som det jeg selv oplever:
> http://www.fisketips.dk/Default.asp?Obj=spsm&funk=vis&spId=56956
>
> ----
> Mr.D

Det er præcis det jeg oplever. Måske skulle jeg prøve en anden type line
!!!! Hvad kan anbefales ??

Hilsen

Mikael

Fra : peter habersaat

Dato : 05-07-05 16:53

ud over de i NG nævnte problemer med selve hjulet, kan jeg konstatere at det
er stor forskel på linerne. Liner fra Berkley har jeg haft rigtigt gode
erfaringer med,da de har en lav hukommelse( se evt juni nr af
sportsfiskeren, hvor der er en stor test af liner)
Håber det hjælper
MVH Peter