spam@husumtoften.invalid (=?ISO-8859-1?Q?Per_R=F8nne?=) wrote in message news:<1gywigs.2xym8s1h2mgntN%spam@husumtoften.invalid>...
> I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:
>
>
http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirkeogtro/artikel:aid=256936
>
> bl.a. se følgende passus:
>
> ==
> Vatikanet har mellemstatslige aftaler med en række lande, som
> fastlægger, hvilken støtte den katolske kirke skal have fra staten. Det
> gælder blandt andet i Spanien, hvor offentligt ansatte lærere kan fyres
> af den lokale, katolske biskop, hvorefter staten skal betale
> erstatningen, hvis fyringen overskrider reglerne på arbejdsmarkedet.
> ==
>
> Hvad siger I? Skal den lokale biskop i Danmark kunne fyre lærere i
> folke- og gymnasieskolen, som underviser på en måde, han ikke kan lide?
> Eller skal vi opretholde det nugældende system?
>
> Det kunne man jo spørge de katolikker her i landet om, som er så ivrige
> efter at få afskaffet statskirken, bl.a. gennem en ændring af føringen
> af ministerialbøgerne {kirkebøgerne} som de ønsker overflyttet til
> kommunerne - noget ganske dyrt at foretage. Er det de i virkeligheden
> ønsker en /katolsk/ statskirke, hvor det er kirken der er overordnet
> staten, i stedet for en /luthersk/ statskirke, hvor det er staten der er
> overordnet kirken?
>
> FUT dk.politik {en FUT der naturligvis kan overrules}
Vi lever i et pluralistisk dansk samfund, hvor adskillelsen mellem
folkeskole og kirke har været effektueret siden 1933. Og for os virker
det utænkeligt at genindføre det gejstlige tilsyn, der fungerede i
Danmark indtil 1933. - Ikke desto mindre er vi nødt til at acceptere
at andre lande holder fast ved elementer af deres "kulturarv" og en
mulighed for, at en biskop i den katolske kirke kan fyre lærere, der
ikke lever op til den katolske kirkes standarder. Disse standarder
skal naturligvis ikke overføres til Danmark, men vi skal heller ikke
dømme det spanske system udfra vores danske evangelisk-lutherske
tanker.
I kapitel 2 af Andy Hargreaves "Undervisning i videnssamfundet" bliver
der lagt op til, at en vigtig rolle for en lærer er at repræsentere en
modpol til videnssamfundets individualisering af normer og værdier, og
fremhæve nogle af de vigtige overordnede værdier (de efterfølgende
punkter er citat fra Hargreaves):
- Karakterdannelse
- Fællesskab
- Sikkerhed
- Engagement
- Selvberoenhed
- Kosmopolitisk identitet
- Kontinuitet og kollektiv hukommelse
- Sympati
- Demokrati
- Personlig og professionel modenhed
Og selvom kirken naturligvis ikke skal overtage en dominerende rolle i
folkeskolen, vil en del af disse værdier være repræsenteret i den
katolske kirkes fundament (med undtagelse muligvis af
demokratitanken). - Og i endnu højere grad i den danske
grundtvigianske kirkeforståelse og undervisningssyn.
Mvh. Jacob Tranholm