Hvilke gjenger?
Fra : Harald Mossige

Dato : 28-06-05 23:20

Bolt, Ø på gjrngrtopp:6,2mm. Gjengestiging 1.0

Mutter. Her kan jeg ikke se gjengene, men eg måler "gjengebor" = Ø4,65mm

Det passer ikke med M6, og uheldigvis passer ingen av tappane inn i
stempelet; eg reiner med at gjengene i mutteren er skadet.

Det er deler til en maljepresse fra 1920 - 1935?. Bolten på tappen og
mutteren på stempelet.

HM

Fra : Erling

Dato : 29-06-05 04:57

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> stempelet; eg reiner med at gjengene i mutteren er skadet.
>
> Det er deler til en maljepresse fra 1920 - 1935?. Bolten på tappen og

Jeg kunne evt. fristes til at tro, det måske kunne være 1/4 tomme et eller
andet.

Erling

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-06-05 10:44

"Erling" <oz7iy@mail.tele.dk> wrote in message

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne evt. fristes til at tro, det måske kunne være 1/4 tomme et eller
> andet.

Nei, det er ikke 1/4 " Witworth, det passer heller ikke, gal stiging.

HM

Fra : Odd Skjaeveland

Dato : 29-06-05 09:33

Harald Mossige:

> [...]
> stempelet; eg reiner med at gjengene i mutteren er skadet.
>
> Det er deler til en maljepresse fra 1920 - 1935?. Bolten på tappen og

Det beste er nok å bruke gjengelære/gjengetolk for å bestemme hvilke
gjenger det dreier seg om.

Ø=6.2 tilsier 1/4" slik Erling har svart. 25.4/4 = 6.35, men det er
ikke uvanlig at ytre diameter måler litt mindre. Heldigvis er det
flere standarder for tommegjenger (UN, BSW...), og selv om
forskjellene mellom dem kan være små, passer de selvsagt ikke sammen.
Selv om diameter og stigning skulle stemme, kan flankevinkelen skape
problemer. (UN 60 grader, BSW typisk 55 grader).

Ved tommegjenger er det vanlig å angi stigning som antall gjenger per
tomme i stedet for å angi avstand mellom gjengetopper. Med 1.0 mm
mellom gjengetoppene, er det nærliggende å tro at det dreier seg om en
1/4"-24, dvs 24 gjenger per tomme (s=1.04 mm) eller en 1/4"-26 (s=0.98
mm).

Av vanlig brukte UN ("Unified", USA) tommeskruer passer ikke

- UNC 1/4"-20 pga stigning
- UNF 1/4"-28 pga stigning

Jeg finner ingen UNx 1/4"-24 eller UNx 1/4"-26 i mine papirer, men
en ekstremt fingjenget variant 1/4"-36 synes å eksistere.

BSF 1/4"-26 er en sannsynlig kandidat. Bolt: Ø=6.35 mm, ø=5.1 mm.
Jeg finner i farten ikke data for tilhørende mutter.

Dvs, sjekk ut BSF (British Stanard (Withworth) Fine).

--
Odd Skjaeveland odd.privat@hamso.no

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-06-05 11:55

"Odd Skjaeveland" <odd.privat@hamso.no> wrote in message
> [...]
> Jeg finner i farten ikke data for tilhørende mutter.
>
> Dvs, sjekk ut BSF (British Stanard (Withworth) Fine).

Takk, eg skal leita videre.
Videre spørsmål blir. Hvordan reparere?
Det korekte, antikvitetsmessig, er å friske opp gjengene. Da trenger jeg et
snitt eller en mutter av "kjent merke" og en rett gjengetapp. Hvor bør jeg
lete og forespørre for å finne noe slikt?

Den andre metoden er å dreie ned tappene og så gjenge opp til M6 og så gi
stempelet samme behandling. Jeg kjenner ikke til hva det har å si for
antikvitetsverdien. Noen som vet?

Den tredje muligheten er å lage nytt stempel og de nye tappene jeg trenger
og bare legge det gamle i en skuff, kun til skue. Det sikreste valget for å
kunne ta verktøyet i bruk.

Komentarer ønskes.

HM

Fra : Odd Skjaeveland

Dato : 29-06-05 12:36

Harald Mossige:
[...]
> Det korekte, antikvitetsmessig, er å friske opp gjengene. Da trenger
> jeg et snitt eller en mutter av "kjent merke" og en rett
> gjengetapp. Hvor bør jeg lete og forespørre for å finne noe slikt?

Clas Ohlson og Biltema har kanskje ikke slikt, men en velassortert
verktøyforretning som leverer til mekanisk industri, bør kunne skaffe
slike gjengeverktøy.

> Den andre metoden er å dreie ned tappene og så gjenge opp til M6 og så gi
> stempelet samme behandling.

Dreie ned 6.2 mm utvendige gjenger for så å gjenge opp til M6? Jeg har nok
ikke helt forstått hvordan utstyret er konstruert. Hva tenker du på her.

> Den tredje muligheten er å lage nytt stempel og de nye tappene jeg trenger
> og bare legge det gamle i en skuff, kun til skue. Det sikreste valget for å
> kunne ta verktøyet i bruk.

Du kan kanskje kappe av gjengedelen på bolten og deretter forlenge den
til opprinnelig lengde ved å sette på et passende forlengerstykke som
du retter opp i en dreiebenk og lager nye gjenger på.

De innvendige gjengene er kanskje verre. Det kommer litt an på hvor
mye gods du har utenfor gjengene. Det kan la seg gjøre å bore ut
gjengene pluss litt til, sette en plugg i hullet, bore nytt hull i
pluggen og lage nye gjenger der.

En annen løsning kan være å bore ut de innvendige gjengene, lage nye
"Helicoil"-gjenger i hullet og sette inn en "Helicoil" med gjenger som
passer til bolten.

Jeg har dessverre null peiling på antikviteter og kan derfor ikke
vurdere hva som er en brukbar reparasjon i så måte.

--
Odd Skjaeveland odd.privat@hamso.no

Fra : Frank

Dato : 29-06-05 19:43

Harald Mossige skrev:

> Den andre metoden er å dreie ned tappene og så gjenge opp til M6 og så gi
> stempelet samme behandling. Jeg kjenner ikke til hva det har å si for
> antikvitetsverdien. Noen som vet?

Stygt redd for at det er på linje med helligbrøde ! M6 er liksom
ikke i stilen for antikviteter...

Som en bekjent, med veggskap fra 1772 .. enkelt, greit og
holdbart _spikret_ fast i veggen med autentiske galvaniserte 4"
spiker anno nitten-noen-og-nitti. Videre, ødelagt dørhengsel
byttet ut med blank galvanisert sak fra AD 2000 eller noe
sånt. Sistnevnte, er på linje med M6. Jeg var på gråten.

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-06-05 20:09

"Frank" <NoSpam2Me@online.no> wrote in message

> [...]
> byttet ut med blank galvanisert sak fra AD 2000 eller noe
> sånt. Sistnevnte, er på linje med M6. Jeg var på gråten.

Takk
Jeg har ikke ødelagt noe enda, og kommer heller ikke til å gjøre det

Da er det desto viktigere å få tak i rett gjengetapp og snitt!

Gjengene er ikke 1/4"-20.
Forsøker å identifisere dem som 1/4"W (witworth)

Ansre gode forslag?

HM

Fra : Kalle Olsen

Dato : 29-06-05 21:13

Harald Mossige wrote:

Klipp

> [...]
>
> Gjengene er ikke 1/4"-20.
> Forsøker å identifisere dem som 1/4"W (witworth)

Tingstad er STORE på bolter med mere. Se her:
http://www.tingstad.no/upload_images/0D071B1BDE674289968BF920F9CB0417.pdf
De kan sikkert hjelpe deg med idetifisering av gjenger og sikkert også
verktøy for rep av det som er ødelagt hos deg. Meg gjengetolk er et
must. De finnes også i flere størrelser. Kjøp den største. Min har tre
"soner" med gjengetolker, hvis du skjønner hva jeg mener.

Kalle Olsen

Fra : Henry Mikkelsen

Dato : 02-07-05 20:37