Spejl mod spejl
Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 26-06-05 15:26

Har gået lidt jeg tænkt over, hvad man ser, hvis man tager et almindelig
spejl og et spejl man kan kigge igennem på bagsiden, lidt ligesom nogle
solbriller.
Hvad vil man se, hvis man putter dem op foran hinanden og kigger gennem det
"gennemsigtige" spejl? Uendeligheden?

-Lasse

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 26-06-05 16:20

> [...]
> Hvad vil man se, hvis man putter dem op foran hinanden og kigger gennem
> det "gennemsigtige" spejl? Uendeligheden?

Du vil se det samme som hvis du kigger lidt skævt ind imellem to spejle der
spejler hinanden... en masse stedse mindre gengivelser af det oprindelige
billede. Bemærk at spejle ikke reflekterer perfekt og der er tab af energi
ved hver reflektion, så uendeligheden må vente lidt endnu.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-05 16:29

Lasse Hoelgaard skrev:

> Har gået lidt jeg tænkt over, hvad man ser, hvis man tager et almindelig
> spejl og et spejl man kan kigge igennem på bagsiden, lidt ligesom nogle
> solbriller.

Tag et lille spejl, f.eks. et dametaskespejl, og hold det op
foran et badeværelsesspejl. Når du så kikker skråt ind over det
lille spejl, kan du næsten se uendeligheden. Det du ser er
endeligt fordi den skrå vinkel betyder at du bliver afskåret fra
at se resten.

> Hvad vil man se, hvis man putter dem op foran hinanden og kigger gennem det
> "gennemsigtige" spejl? Uendeligheden?

Ja, det kan man godt kalde det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 26-06-05 19:57

"Lasse Hoelgaard" <snoop@fedt.dk> wrote in

> [...]
> Hvad vil man se, hvis man putter dem op foran hinanden og kigger
> gennem det "gennemsigtige" spejl? Uendeligheden?

Prøv det!

Du kan gøre det samme med et webcam og din monitor :)
- eller et digicam der kan køre twain eller lignende
direkte forbindelse.

Man skal bare justere lyset lidt ned så det ikke
bloomer helt op.

Rekursion kaldes det vist. Fænomenet går også igen i
musik (fx fugaer), historier og andre grene af videnskab.

Læs evt. Douglas Hofstadter's "Gödel, Escher, Bach" der
omhandler både rekursion og formale systemer inden for
matematik, kunst og musik. Spændende og dyb bog!

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-06-05 23:47

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Rekursion kaldes det vist. Fænomenet går også igen i
> musik (fx fugaer), historier og andre grene af videnskab.

Jeg kan en tv-udsendelse, hvor de gjorde som ovenfor,
men drejede skærmen 90 grader. Der var helt mørkt
i rummet, så skærmen blev sort. Derpå tændte man
en ligtherflamme og så kunne man ellers se flotte
mønstre.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 27-06-05 01:31

Jens Axel Søgaard wrote:
> [...]
> i rummet, så skærmen blev sort. Derpå tændte man
> en ligtherflamme og så kunne man ellers se flotte

Jeg tror ikke det er helt det samme. Ved at vende kameraet om opstår der
mønstre som minder om fraktaler.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 27-06-05 10:44

Jens Axel Søgaard wrote:
> Der var helt mørkt i rummet, så skærmen blev sort.
> Derpå tændte man en ligtherflamme og så kunne man
> ellers se flotte mønstre.

Årsagen er at billedskærm -> kamera -> billedskærm
afbildningen er nonlineær i intensitet, samtidigt med
at du kan dreje og zoome billedet, ditto udblødes det
lidt, hvis kameraet ikke er helt fokusereret.

Det er altså en måde at implementerer f(f(f(f(f(..(billed) ..))))
og f er en eller anden komplicerert transformation som ovenstående.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org