Dykning og allergi
Fra : Carsten Buhl

Dato : 26-06-05 13:28

Hej dykkere,

i denne tid, hvor pollentallene banker i vejret, føler jeg trang til at
komme med
med et indlæg.

Jeg lider selv af overfølsomhed over for græspollen med nysen, tilstoppet
næse,
øjne, der løber i vand osv. til følge. Selv tackler jeg problemet ved
simpelt hen at
holde en pause fra dykningen, indtil symptomerne er drevet over.

Det stikker mig selvfølgeligt dybt i hjertet at måtte give afkald på dyrebar
dykkertid.
Det skulle derfor interessere mig at høre, hvordan andre i samme situation
forholder
sig til problematikken.

Går man til lægen og får en binyrebarkhormonindsprøjtning? Tager man piller?
Kan man medicinere sig ud af det uden at risikere eksempelvis en omvendt
blokering
under opstigningen? Eller erder ingen vej udenom at holde pause, mens det
står på?

Mvh. Carsten

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-06-05 13:27

"Carsten Buhl" <carsten-buhl@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dykkertid.
> Det skulle derfor interessere mig at høre, hvordan andre i samme situation

Det er jo nok individuelt hvor hårdt man som allergiker er ramt af
"forkølelsen" og "forstoppelsen" Personligt kenden jeg til bølget bynke, men
kan klare den med Otrivin og hyppig trykudligning.

Allan Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 22:47

"Carsten Buhl" <carsten-buhl@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> simpelt hen at
> holde en pause fra dykningen, indtil symptomerne er drevet over.

nu skal jeg lige starte med at sige at jeg ikke selv har problemet, men en
kami fra klubben lider meget at græspollen algi,
han siger at det renser dejligt at tage ud på havet det meste af dagen og
trække noget godt filtraret luft, han har store problemer med det på land,
men når vi første er på havet og under vandet ser det ikke ud til at han har
nogle problemer med det.

han siger også at hvis han kunne ville han være neddykket det meste af
sommeren, for under vandet med rent luft i lungerne går det bedst.

mvh Morten

Fra : Ole Nielsen

Dato : 27-06-05 07:31

Hej Carsten,

DU kan gøre de fleste af de ting du nævner. Jeg har for år tilbage
fået Binyrebark indsprøjtning. Den er fortrinelig. Tager symptomerne
så længe pollen ikke er så store som brumbasser. Binyrebark er
temmelig hård ved organerne, så den indsprøjtning skal man kun få en
enkelt gang om året, men det styre lægen med hård hånd.

Jeg har i de seneste år (ca. 4-5 år) været igennem en vaccination for
græspollen. Det har taget de fleste af generne, dog ikke når pollen
har været ekstrem. I de tilfælde har der været få og svage symptomer.

Hvis du ellers ikke er bange for nåle og vil bruge ca. 5.000 kr, så få
en snak med din læge og få en henvisning til allergi ambulatioriet, så
du kan blive vaccineret.

Og se så at komme i vandet. Ude på havet, med 3000l frisk luft, er der
ingen problemer ...

/Ole

Fra : Andreas Paulsen

Dato : 29-06-05 17:33

Jeg har dog ikke dykket mens græspollen perioden har stået på. Men det er jo
også den værste sommer
i mands minde.
Det er meget individuelt hvilke preparater der virker på den enkelte person.
Selv kan jeg nogenlunde holde standen, med binyrebark insprøjtning.
Opatanol(recept) øjendråber. Telfast piller (GODE men på recept) samt
cetirizin piller.
Jeg bruger ikke næsespray pt da jeg ikke snotter så meget som jeg plejer.

Hilsen
andreas

Fra : ahp

Dato : 29-06-05 22:55

> [...]
>blokering
>under opstigningen? Eller erder ingen vej udenom at holde pause, mens det

Det er individuelt hvilken medicin der virker bedst, men tal med en
læge om det. Giver allergien tendens til astma er det naturligvis
noget der skal indgå i overvejelserne, men generelt set behøver
allergi ikke være en begrænsning i dykningen.
Jeg bruger selv Rhinocort samt øjendråber i sommerperioden, hvilket
således allergimæssigt er "den bedste årstid" for mit
vedkommende....sjovt nok.

Binyrebarkhormon kan iøvrigt godt få nogle personer op af sofastolen,
heriblandt min egen læge. Hormon er vist nøgleordet her....

/ahp

Fra : Lars Fogtmann

Dato : 05-07-05 16:00

Jeg er også overfølsom overfor græspollen. Det går altid over når jeg er på
vej ned, pga. nedkøling af svælget og hals. det hjælper jo også at tage et
koldt bad.

mvh

Lars fogtmann