Problemer med åkander i søen
Fra : Jonas Herby

Dato : 26-06-05 12:46

Hej NG
Jeg kender nogen, der har en sø, som desværre er 99% tilfækket af åkander.
Da det er meningen, at vi gerne vil kunne ro og fiske lidt i søen, har vi i
længere tid forsøgt at komme af med åkanderne. Men uanset hvor mange vi
klipper af og samler op (med le og rive), bliver de ved med at skyde op.

Er der nogen der har et godt råd til, hvordan man kan komme effektivt af med
åkanderne?

Søen er faktisk en bred grav (ca. 7 meter) omkring en ø. Ca. 2-3 meter dyb.

Håber, at nogen har et godt bud til, hvordan vi kan slippe af med åkanderne.

/Jonas

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-06-05 13:00

Jonas Herby <jonas@herby..dkk> skrev:

> sø, som desværre er 99% tilfækket af åkander.

Andre har problemer med at få åkander til at gro i deres
havedam - har du et godt råd?

> hvordan man kan komme effektivt af med åkanderne?

Du skal nok grave dem op fra søens bund. Det er lige som
med skvalderkål - du skal have det hele med.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jonas Herby

Dato : 26-06-05 22:40

Søen er 3 meter dyb, så det er lidt svært at grave dem op. Uanset hvad,
ville det være et meget uoverskueligt problem - der er rigtig mange åkander!

Vi har prøvet at 'høste' dem med en le, men de gror som du nævner meget
hurtigt op igen.

Kan roundup være en løsning? Kunne man f.eks. sprøjte roundup ned i hver
enkelt plante for oven, og så se dem dø. Eller vil det være et for
ukontrolabelt forsøg - vi vil jo nødigt have at søen ligger øde i flere
år...

/Jonas

PS: Søen er gravet i noget moseværk, så det er muligvis derfor de har så
travlt med at gro.

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-06-05 23:19

Jonas Herby <jonas@herby..dkk> skrev:

> Kunne man f.eks. sprøjte roundup ned i hver enkelt
> plante for oven, og så se dem dø.

Jeg tror ikke på at det vil fungere.

> vil det være et for ukontrolabelt forsøg - vi vil jo nødigt
> have at søen ligger øde i flere år.

Roundup er beregnet til at sprøjte på planter i jord, idet
det siges at det neutraliseres når det rammer jorden. Midlet
er dog ret omdiskuteret, se:

http://www.aktiveforbrugere.dk/gift/supermarkeder_roundup.htm

og hvad andre siger om midlet:

http://www.google.dk/search?biw=827&hl=da&q=roundup&meta=lr%3Dlang_da

> Søen er 3 meter dyb, så det er lidt svært at grave dem op.

Du er nok nødt til at tømme søen og lade den udtørre
sommeren over, eller finde nogle fisk eller andre dyr der
æder åkander

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 23:56

"Jonas Herby" <jonas@herby..dkk> wrote in

> [...]
> flere år...
>
> /Jonas
>
> PS: Søen er gravet i noget moseværk, så det er muligvis derfor de har

Du(eller andre) må under ingen omstændigheder anvende Round Up eller
lignende midler i nærheden af vandløb eller vandhuller. Det aktive stof
i dette middel er Glyphosat. Det virker især stærkt mod kvickgræs
(senegræs) og andre græsarter. Det er derimod MEGET stærkt giftigt
overfor vandlevende organismer, ligesom der er risiko for nedtrængning
til grundvand.
En 2% opløsning må ikke anvendes nærmere end 10 m fra vandløb eller
vandhuller ifølge lov og brugsanvisning.
Glyphosat virker kort sagt ved at slå rødderne på grønne planter ihjel,
hvorimod bakterier spiser dette stof uden gener.Det er ikke lovligt at
sprøjte med Round Up på grus eller fliser(gold jord), da den
bakteriologiske aktivitet er kav er nedbrydningen jo også lav.

ALTSÅ : VIL DU ANVENDE KEMISKE MIDLER, SÅ FØLG BRUGSANVISNINGEN NØJE.

/Bluch

Fra : Gunnar

Dato : 28-06-05 07:51

Hej.
Jeg har hørt noget om karper der sætte ud for at fjerne plante vækst, Altså
plante
ædende, måske er der nogen der ved noget om det.
Gunnar

Fra : Tomas Jensen

Dato : 01-07-05 22:14

Gunnar skrev:

> [...]
> plante
> ædende, måske er der nogen der ved noget om det.

Hej. De karper, du har hørt om, er sansynligvis "græskarper". De skulle
vare i stand til at holde alt grønt nede - selv evt. græs i kanten arf
søen. Og desuden skulle de smage godt!!!!!
HO

Fra : Rune Simonsen

Dato : 30-06-05 13:38

On Sun, 26 Jun 2005 13:45:53 +0200, "Jonas Herby" <jonas@herby..dkk>
wrote:

> Er der nogen der har et godt råd til, hvordan man kan komme effektivt af med
> åkanderne?
>
> Søen er faktisk en bred grav (ca. 7 meter) omkring en ø. Ca. 2-3 meter dyb.

Min far har en kunstig sø på ca. 100x40x1-3 meter. 10 år efter den var
gravet var der en forfærdelig plantevækst dernede. Han lånte
simpelthen en stak brandpumper og tømte den. Herefter kørte han rundt
i randegraveren nede i søen og skrallede 20-40 cm. af bunden. Så var
planterne væk.

Dog en noget drastisk løsning, men det kan lade sig gøre :)

--

Rune Simonsen