Kære Tom og andre interesserede.
Jeg ved ikke hvem der har lavet det første famøse indlæg. Det er min
opfattelse, at hvis man ønsker at rejse kritik skal det ske i eget navn og
ikke under anonymitet eller andres navne. Det er der vist ingen uenighed om.
Når jeg læse dit indlæg, har jeg svært ved at genkende de faktuelle forhold
omkring turen. Jeg synes derfor, at det er vigtigt at få fastslået, at du
udbyder "live on board ture" på kommerciel basis. Det betyder, at når du
stiller en pris så kan kunden enten vælge at accepter prisen eller blive
væk. Faktum i denne sag er, at vi i 2004 aftale pris og tidspunkt for turen.
Du fik ligeledes - i henhold til aftalen - et forskud ved bookningen. Når
du acceptere at arrangere en tur til en aftalt pris, er alle omkostninger
herefter for din regning og risiko. Du har kun en opgave, det er at levere
varen! Derfor er din lange historie om omkostninger ved drift af din båd kun
en gang "Tudefjæs".
Jeg kan forstå og acceptere, at du som skipper vil være sikker på, at skibet
er fastgjort sikkert på vraget, og at du derfor vil bruge en dykker som du
har tillid til. Når du ønsker at bruge din egen dykker til at binde på, så
kan jeg ikke forstå, at din dykker herefter skal have et langt dyk på
vraget. Din dykker skal være til disposition for skipper og ikke lege på
vraget. Husk på, at du driver HAVGUS på kommerciel basis! At du vil bruge
din egen dykker til at binde skibet på vraget, skal ikke være en
undskyldning at nedgøre dine betalende turgæster. Derfor synes jeg, at du
skal holde dig fra at vurdere andre dykkers kvalifikationer. Det har du
ingen forudsætninger for!
Hvad jeg imidlertid ikke forstår er, at du som skipper også vil dykke på
vragene. Du dykker også alene og da du kom op fortalte du stolt at du havde
penetreret vraget. Hvis der sker noget med dig dernede - Gud forbyde at
dette skulle ske - havde du ikke sikret dig, at der er nogle tilbage om bord
der kan sejle skibet tilbage. (Jeg kan i øvrigt oplyse dig, at jeg og Willy
har de nødvendige søfarts - papirer til at kunne sejle et skib i HAVGUS's
størrelse. Det havde du bare ikke sikret dig forinden du laver "dit stunt").
Med hensyn til hvilke vrag vi ville dykke på så kan jeg blot konstatere, at
de alle vrag ligger inden for en afstand, hvor det er praktisk muligt at nå
vragene, også uden at gå med max. fart. Hvorvidt vi ønsker at dykke på 1
eller 2 vrag pr. dag er uden for din interesse. Du skal blot sejle hen til
vragene efter vores ønsker. Det er hvad du er blevet betalt for!
Du skriver neden for, citat: "Jeg forsøger at imødekomme de af deres ønsker
der er realistiske og har måtte høre på meget brok på turen over ting der
ikke er min skyld."
Jeg ved ikke hvornår du viste den imødekommenhed som du beskriver. Jeg
oplevede ikke imødekommenhed fra din side. Tværtimod. Jeg oplevede dig som
tvær og vrangvillig, og uden nogen for vilje til at imødekomme vores ønsker
uanset at det var både realistiske og rimelige ønsker vi havde.
Jeg tror, at jeg taler for alle på ture når jeg siger, at vi havde nogle
gode dyk. Men det var ikke din skyld - tværimod.
Søren Bergh Jensen
"Tom Poulsen" <tom@havgus.dk> skrev i en meddelelse
news:42be7e6c$0$649$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Kære Søren og alle andre der måtte været interesseret i hvorfor at jeg
> bliver svinet til.
>
> En gruppe personer fra Greve Sportsdykkerklub forespurgte for nogle år
> siden hvad det ville koste at chartre Havgus. De fik oplyst prisen 4000,-
> pr døgn. Dette var beregnet på skibet der blev anvendt dengang, 14 m lang
> og en passager kapasitet på 8 dykkere. Det er det skib der oprindeligt hed
> Havgus i mit regi. I dag kalder vi dette skib "GamleGus, BetteGus, eller
> Gamle Havgus" eller andet for at adskille mellem den og det nye skib jeg
> har indsat i liveaboard service. De fleste der er i stand til at læse og
> som har undersøgt sagerne en lille smule, vil fra diverse hjemmesider
> (også min egen) og medier vide at det nye skib er _væsentligt_ større. Det
> er 23 m lang, har en passager kapasitet på 12 dykkere og ligeledes op til
> 4 crew. Det eneste der er det samme er skibsnavnet som jeg har valgt at
> videreføre, nemlig Havgus.
>
> For de fleste mennesker i denne verden, er det hurtig hovedregning at når
> et større skib skal bevæge sig igennem vandet koster det mere brændstof og
> sliddele end når et mindre skib skal gøre det samme. Det vil samtidig sige
> at når prisen på selve skibet der sejles med, stiger fra noget der ligger
> på 750.000 kr til et der koster 2.000000 kr, ja så stiger den charter pris
> der skal opkræves pr døgn. I dette tilfælde er prisen for 2005 steget til
> 5000,- kr pr døgn.
> For sæsonen 2004 var prisen fastlagt til 4500,- kr pr døgn, dette var før
> at søfartsstyrelsens nye regler havde effekt og skibet skulle udstyres og
> synes i henhold dertil.
>
> Det var desværre vanskeligt for nogen personer med den gamle pris, at
> forstå denne prisstigning, da de mente at den pris der var et par år
> gammel stadigt måtte være gyldig, uagtet at skibet ikke var det samme.
> Problemet opstod da gruppen fra Greve Sportsdykkerklub ønskede at booke
> mig til en 3 dages tur her i år, netop anvendende det nye skib.
> Jeg vil godt understrege at jeg har ikke noget imod selve Greve
> Sportsdykkerklub som sådan, f.eks. havde vi en fin tur for få uger siden,
> hvor netop et medlem derfra var et velkommen inslag på denne tur.
>
> Efter debat med gruppen der stammer fra Greve Sportsdykkerklub ydede jeg
> den service at slå halv skade, således at prisen blev fastsat til 4500,-
> pr døgn for deres tur. Dermed gav jeg den service at sejle for dem på de
> betingelser og priser der var gyldig forrige år.
>
> 3 uger inden tur afgang var det klart aftalt hvilken vrag der skulle
> dykkes, dette skulle foregå på den sædvanlige måde, med et vrag om dagen.
> Det betyder at min medhjælper skal lave en stabil påbinding på vraget. Min
> erfaring fortæller mig at kun udvalgte erfarne dykkere kan overlades denne
> opgave og det var ikke mit indtryk at gruppen her indeholdt folk i den
> kategori.
> På Havgus dykker man for at _se_ vragene, ikke så meget for at skrive
> skibsnavne i en logbog, det er det reelle det drejer sig om her. Det
> betyder at man koncentrerer sig om et dykkersted om dagen. Mange vrag har
> en lidt begrænset sigt, så derfor får man ikke ret meget ud af at foretage
> kun et enkelt dyk på stedet, på 2 dyk vil man få en bedre oplevelse ud af
> det.
>
> På trods af at vragene havde været aftalt i 3 uger, forlangte gruppen
> pludseligt at dykke to seperate vrag pr dag ved deres ankomst på skibet.
> Deres ønsker om hvilken der skulle dykkes, var geografisk spredt. Den
> eneste måde hvor det kan lade sig gøre at nå dette på, er hvis jeg lægger
> gashåndtagene ned. Når der ligger 2 x V12 maskiner i et skib og man giver
> gas, ja så sluger det ekstra brændstof. I tilfældet Havgus, så forbruger
> vi dermed 280 L diesel pr driftstime. Denne ekstraudgift vil jeg ikke
> påtage mig, hvis folk ønsker at sejle ræs, så må de selv betale derfor.
> Ud over den utrolige mængde spildtid som deres 2-vrag-pr-dag ønsker ville
> medføre, er der så lige det faktum at den der var ansvarlig for påbinding
> på vragene, ville blive udsat for et betydelig dykkebelastning.
>
> Her er så situationen, at der er en gruppe som ikke vil betale hvad det
> kostede at chartre skibet og yderligere forlanger at jeg skal strække mig
> længere og længere. Vi havde en situation med yderligere manglende
> betaling af charterprisen da de mødte op. Der var kun indbetalt svarende
> til 4000,- pr døgn og sagt at det var beløbet der var blevet aftalt med en
> af mine faste medhjælpere. Desværre var det ikke muligt at komme i kontakt
> med ham på daværende tidspunkt, så jeg valgte at lade tvivlen komme dem
> til gode. Efterfølgende turen var afviklet, måtte de økonomiansvarlige
> erkende at dette var ikke tilfældet og har nu lovet at betale de 4500,-
> som der var klokkeklare aftale omkring.
> Der var en åbenbart tro på at nogen i gruppen ejede hele verden og derfor
> kunne tillade sig en generel uforskammet opførsel. Helt ærligt, hiv
> venligst 2 mil op ad baglommen, så kan man købe et nysynet erhvervs skib
> med passagertilladelse, fyld brændstoftankene op, og derefter kan man gøre
> gøre _helt_ hvad der nu er morsomt i dette sekund. Indtil da, så er
> spillereglerne lidt anderledes.
>
> Mit kontaktperson for bookningen og aftalerne omkring alt på denne tur er
> Villy Rasmussen, men det er mit indtryk at der var nogle turdeltagere der
> overhovedet ikke var klar over hvad der var betingelserne og det er dem
> der blevet rigtig tudefjæs. Det får dem til at tro at der er både kok der
> varter dem op, en divemaster der blander gas, en meterolog der styrer
> vinden og en ubegrænset sejlads med ubegrænset hastighed.
> Til det kan jeg kun sige, at der var lavet klare aftaler forinden at turen
> løb af stablen.
>
> Den første dag ville de dykke M-403 og Kronprinz Wilhelm. M-403 er typisk
> småskummel og har begrænset sigt, så derfor kræver den flere dyk for at få
> noget ud af det.
> Efter at de havde dykket to dyk på M-403, måtte de indrømme det var en
> bedre idé at gøre det på den måde.
>
> 2. dagen var der for meget vind til at dykke, så derfor var vi blæst inde
> i Anholt havn. Jeg har desværre ikke mulighed for at styre vind og vejr,
> beklager men det rækker mine kræfter ikke til.
>
> 3. dagen fik de deres ønske om to seperate vrag opfyldt, deres nye
> vragplaner blev lavet dagen dagen før. Der blev dykket på U-251 med et
> bøjedrop uden fastbinding, af hensyn til tid og min medhjælpers
> dykkeprofil.
> Dagens anden vrag var sneglehus vraget, hvor vi lavede påbinding af
> skibet. Det betød at vi kunne ligge med ro på skibet og der var dermed
> nogle af turdeltagerne der fik tid til at foretage 3 dyk den dag.
>
> At folk i denne gruppe ikke havde gjort sig klar indbyrdes hvad det var
> man havde aftalt og booket, er et problem der eksisterede internt. Det har
> ikke noget med mig at gøre.
> Jeg forsøger at imødekomme de af deres ønsker der er realistiske og har
> måtte høre på meget brok på turen over ting der ikke er min skyld.
>
> Efterfølgende er der så nu denne person der synker så dybt som at lave en
> hotmail konto i mit navn, udgive sig for at være mig og skrive en kæmpe
> gang bullshit på denne nyhedsgruppe. Så må jeg konstatere at gruppen
> bestående af Willy, Søren Berg Jensen, Karsten Panek,
> Søren Damgaard, Kim Larsen, Henrik Rasmussen, Flemming Holm, Morten,
> Mogens
> Braae (Fl. Holm)" indeholder en person der forhåbentlig har en utrolig
> dårlig smag i munden.
>
> Villy har meldt ud til mig at der er ikke ham der har lavet dette gang
> bullshit, så må de resterende turdeltagere jo så selv om at rense deres
> gode navn og rygte ved at enten tone rent flag her på gruppen. Eller om de
> vil leve med at have den gang lort til at sidde på sig.
>
>
> Til Tony : jeg har bemærket at du har solgt Hydrobia, så jeg må
> konstatere at du ikke kunne leve op til de lovmæssige krav der påhviler
> charterskibe. Der har jeg så valgt at være seriøs og takle
> søfartsstyrelsen synskrav lige på og hårdt. Det kræver nogle dybe åndedrag
> og en stor sum penge at leve op til de krav der påviler nybyggede skibe
> under dansk skibsregister.
> Som du nok selv bemærkede da du var skibsejer så vil dykkere ikke betale
> for det som det reelt koster sejle, derfor skal man kun gøre dette hvis
> man personligt er yderst entusiastisk vragdykker og vil igennem turene få
> sit eget dykkebehov dækket.
>
> Det er blevet bemærket at jeg ikke har noget konkurrence fra andre
> liveaboards i Danmark, hvorfor mon det kan være ?????????
>
> Med venlig hilsen
>
> Tom Poulsen, Havgus
> Denne mail er afsendt fra
www.havgus.dk websitet og stammer derfra fra
> den rigtige Tom Poulsen. Alle andre e-mail adresser der måtte dukke op er
> derfor falske og hvis jeg får fat i vedkommende kan han påregne retsag for
> injurier.
>
>
>