mælkeproduktionen om aftenen
Fra : Mus

Dato : 26-06-05 00:56

Hvordan øger jeg bedst min mælkeproduktion så der er nok om aftenen.

Kan mærke Anna ikke får helt nok om aftenen. Hun er urolig og vil have mælk
næsten hver time.

På et tidspunkt på dagen/natten ( ikke samme tidspunkt hver dag) vil hun
ikke have noget i 5-6 timer. Ellers er det ca hver 2 time. Hvor hun kun er
ved et bryst.

Jeg har rigeligt om natten + morgenen. I morges kunne jeg malke 200 ml ud
efter hun havde været der.

Ved jeg kan malke ud og det ville være super at gøre det når hun holder den
lange pause . Men ved aldrig hvornår det er og det er ikke altid hver dag.
Og det kan være svært at malke ud når hun vil til hele tiden.

Er der nogen der har nogle gode råd?

LN

Fra : Cat

Dato : 26-06-05 10:36

Mus skrev:
> [...]
> lange pause . Men ved aldrig hvornår det er og det er ikke altid hver dag.
> Og det kan være svært at malke ud når hun vil til hele tiden.

Sådan funker det. Ens mælkeproduktion er lavest om aftenen kombineret
med, at barnet måske prøver at tanke op til natten. Når du sover
frigives et hormon, der øger mælkeproduktionen.

Mange ammebørn har deres største kalorieindtag om natten. Det letteste
er, hvis man sover med dem i smørhullet, selv sover uden tøj (hvis man
ikke lækker for meget) og lærer at amme i søvne liggende på siden.

Da mine var små havde jeg dem næsten konstant ved brystet fra 17-22 hver
aften - når man bare er forberedt på det, så er det faktisk ret rart at
have lidt stilletid efter lang dag.

Tine

Fra : ida nielsen

Dato : 26-06-05 17:31

Hej Mus

Rart at høre at din amning igen er på skinner

At Anna bliver urolig og vil have mælk hele tiden om aftenen er sådan set et
godt tegn, det betyder at hun bliver ældre og gør sig klar til at tage nogle
længre træk om natten - kort sagt hun fylder op til natten - og i sidste
ende skulle du gerne få sovet nogle flerer timer i træk.

Så jeg tror at du skal lytte til Anna og tage det roligt hun lyder til at
være helt normal - og det er da kun et godt tegn ik' Hvis du malker ud
så husk at i løbet af ½ time er du næsten oppe på at have brystet fyldt -
det går meget stærkt, så skulle du malke ud og Anna så melde sig lige
bagefter, tja så er det bare at holde hende lidt hen og så er der masser til
hende igen

Men Mus jeg syntes at det er rigtig godt at du skriver i gruppen og jeg
følger meget med i hvordan Anna har det, jeg ville dog ønske for dig at du
kunne ligge lidt af alle dine bekymringer fra dig - fordi du gør det godt og
Anna lyder for mig som en måske lille pige, men også som en helt normal og
sund lille tøs, så stol på dine instinkter og Annas signaler - og husk at så
længe at Anna trives og udvikles som hun skal så har hun det også godt.

Et kæmpe knus herfra til jer begge.

Ida

Fra : Mus

Dato : 28-06-05 10:24

"ida nielsen" <in_xxx_@cic.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Mus
>
> Rart at høre at din amning igen er på skinner

Gid det var så vel. Anna vil ikke spise.

> [...]
> længre træk om natten - kort sagt hun fylder op til natten - og i sidste
> ende skulle du gerne få sovet nogle flerer timer i træk.

Anna er urolig men vil egentlig ikke spise. Nogen gange kan jeg få hende til
at spise når jeg går med hende samtidig. Og så tager hun, men så er der slet
ikke nok - og det er jo klart når hun spiser som hun gør.
Det eneste tidspunkt hvor hun spiser er om natten . Men det opvejer ikke en
hel dag hvor hun næsten ikke vil spise. Vi har også prøvet med flaske - uden
held.

> [...]
> det går meget stærkt, så skulle du malke ud og Anna så melde sig lige
> bagefter, tja så er det bare at holde hende lidt hen og så er der masser

Det med ½ time må være noget nyt. På sygehuset sagde de omkring 2 timer men
helst 3.
De sagde i løbet af en time er 50 % gendannet ca og løbet af 2 timer 75%.

Nej jeg synes ikke Anna adfæd virker helt typisk. Anna melder sig ikke.
Enten er jeg nødt til at lægge hende til når hun sover, hvis der er gået for
længe(5-8 timer) andre gange kan jeg høre hun sutter på sin hånd og nogen
gange er hun så sulten.

> [...]
> sund lille tøs, så stol på dine instinkter og Annas signaler - og husk at

> længe at Anna trives og udvikles som hun skal så har hun det også godt.

Mine instinkter siger mig at Anna har en snært af spisevægring.
Heller ikke manden kan få ret meget i hende fra flaske og han er roligheden
selv.
Anna trives ikke vægtmæssigt - og hun er ofte vågen i 6-12 timer i træk hvor
hun er pylret. Men mad vil hun ikke have. Når jeg så endelig får lidt i
hende falder hun straks i søvn og er så træt at hun let kan sove 5-8 timer.
Her ville jeg jo godt have der så var lidt mere mælk når de vågne timer
falder om aftenen, så hun kunne få lidt mere.

> Et kæmpe knus herfra til jer begge.
>
> Ida

Tak

LN

Fra : Kitty

Dato : 28-06-05 11:45

Hej jeg kan ikke lige huske og jeg allerede har spurgt, men har du en
slynge? Ellers var det måske en ide at låne/købe en skråslynge som Anna
kan
ligge i når hun sover. På den måde kan hun spise sig i søvn, og måske
spise
lidt videre i søvne. Jeg lod så bare babsen forblive blottet, så min
datter
kunne tage fat efter behov, for på den måde behøver hun egentlig ikke at
"melde sig" men kan bare fortsætte måltidet hun faldt i søvn til. Giver
det
mening? Nu var min datter ikke undervægtig men spiste bare småt og ofte,
og
derfor virkede denne teknik genialt for mig.

Fra : Mus

Dato : 28-06-05 13:49

"Kitty" <sweaREMOVE@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> derfor virkede denne teknik genialt for mig.

Ja jeg har en slynge købt netop til det formål du skriver om.

Anna elsker også at ligge i den, men vil ikke spise i den.
Hun er endnu så lille at hun ikke selv kan få hovedet hen til babsen og det
er svært altid at have babsen lige ud for hendes mund, hvis det skal være
tag selv bryst.

Nogen gange, efter en times tid, bliver hun sur og vil strække sig ud og
det kan hun ikke rigtigt i den vi har.

LN

Fra : Mus

Dato : 28-06-05 13:50

> [...]
> hvor
> timer.

> Den har indtil videre sparet mig for at få 3668 spam-mails.

Du skriver din datter spiser sig i søvn - hvad med at bøvse?

Anna får nemlig ondt i maven hvis hun ikke får bøvset.

LN

Fra : Kitty

Dato : 28-06-05 23:10

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Du skriver din datter spiser sig i søvn - hvad med at bøvse?
>
> Anna får nemlig ondt i maven hvis hun ikke får bøvset.
>
> LN

Det har heldigvis ikke rigtigt været et problem her. Altså hun kunne godt få
lidt meget luft i maven til tider, men så kom det bare ud i den anden ende