MS Windows
briani 27239
Ændring af skrivebeskyttelse på WinXP Home
Fra : Søren Christensen

Dato : 23-06-05 19:40

Hej

Jeg har et lille (forhåbentligt) problem, jeg ikke helt kan greje.

Når jeg ser på de forskellige mappers flag for skrivebeskyttelse står
de markeret med et et "hak" i boksen ud for skrivebeskyttelse, hvis jeg i
fjerner dette hak og godkender det med "Ok", så burde det vel blive væk,
men når jeg checker igen i egenskaber, så er hakket tilbage! Det er som
om man ikke kan rette det. Er der nogen der har en god forklaring?

Som det står i overskriften, så er det WinXP home ed., filsystemet er
FAT32.

Jeg har forsøgt at ændre det fra mappen "Documents and Settings", og en
animation viste hvordan den ændrede det hele vejen ned gennem alle
underliggende mapper og filer, men resultatet var noget skuffende -- ingen
ændring.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 24-06-05 14:43

> [...]
> om man ikke kan rette det. Er der nogen der har en god forklaring?
>
> Som det står i overskriften, så er det WinXP home ed., filsystemet er

Jeg har desværre ikke en forklaring, der kan hjælpe, men kan blot supplere
med, at det tilsyneladende er tilsvarende på min WinXP Pro med FAT32: Alle
mapper, jeg lige har været inde og kigge på, er i properties ud for
Read-only tilsyneladende sat med det grå flueben, der som regel betyder, at
der i det valgte er både Read-only og ikke Read-only. Og det selvom mapperne
ikke indeholder undermapper eller mere end én fil. Jeg ved ikke hvorfor. Jeg
har nu aldrig haft brug for at lade mapper være skrivebeskyttede. Kun filer.

- Mickel

Fra : Søren Christensen

Dato : 24-06-05 19:52

Den Fri, 24 Jun 2005 15:43:28 +0200. skrev Mickel Hedemand:

> [...]
> har nu aldrig haft brug for at lade mapper være skrivebeskyttede. Kun filer.

Tak for input, jeg kigger nærmere på tingene. Problemet er observeret i
programmet "Lego Designer", som nu pludselig ikke vil gemme, og fremkommer
med en besked om at mappen er skrivebeskyttet.

Jeg prøvede at gemme en tekst-fil i WordPad (på en anden bruger-konto,
af samme type (computeradministrator), og der var ingen problemer. Lidt
mystisk.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-06-05 15:17

Søren Christensen skrev:

> [...]
> egenskaber, så er hakket tilbage! Det er som om man ikke kan
> rette det. Er der nogen der har en god forklaring?

Ifølge MS så er det fordi at mappen er 'Customized'. Altså fordi,
at man har været oppe i menuen View og valgt 'Customize this folder'
inde i Explorer, men det kan jeg nu ikke helt få til at hænge sammen,
for min temp-mappe har f.eks. også R-attributten delvis sat, og den
har jeg ikke ændret på overhovedet.

> Som det står i overskriften, så er det WinXP home ed.,
> filsystemet er FAT32.

WinXP gør det også på NTFS-mapper. Den gør i hvert tilfælde her.

> [...]
> vejen ned gennem alle underliggende mapper og filer, men
> resultatet var noget skuffende -- ingen ændring.

Samme her og det hjælper ikke noget at følge MS' vejledning, som
du kan finde her: <http://support.microsoft.com/kb/256614> eller
her: <http://support.microsoft.com/kb/326549>. Attrib-kommandoen
ændrer ikke på noget her, og heller ikke selvom jeg har tilføjet
"UseSystemForSystemFolders"=dword:00000001 i regdatabasen, som
godt nok er et Win9x og Win2000-trick, men de virker jo også ofte
i WinXP.

--
Hilsen
Madsen