Havgus - Liveaboard uden service
Fra : TomPoulsen

Dato : 23-06-05 19:12

Kære naive dykkerkunde.

På det gode skib Havgus, kan vi i disse tider uden den store
konkurrence fra andre liveaboard skibe tilbyde dig en minimal service.

Vi kan ikke tilbyde dykning på mere end et vrag om dagen, for det
tager alt for lang tid at binde af og på vragene, samtidig med at der
også er tidskrævende, når jeg og min hjælper skal sørge for at få
vores solopenetreringsdyk.

Til gengæld kan jeg i stedet garantere, at jeg nok skal rakke ned på
alle CMAS/DSF klubber og deres såkaldte sikre organiseret dykning. Det
er jo en dejlig fornemmelse, at tale ned til dykkere fra et forbund,
som forsøger at undgå uheld og ulykker ved fx at dykke i makkerpar.

Mht. valg af vrag, så er der intet, der kan lade sig gøre, for som
sag... min hjælper og jeg skal jo også dykke og vi vil selv bestemme,
hvad der skal dykkes på. Dvs. jeres vragforslag vil ikke kunne lade
sig gøre, med mindre i betaler ekstra her og nu. Husk på, jo mindre
jeg sejler, jo mindre udgifter får jeg og jo mere har jeg tjent på
jer.

Vi ses på Havgus - dykkerskibet uden service.

Venlige dykkerhilsen

Tom

PS. Husk ekstra penge - i kontanter!

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-06-05 19:14

"TomPoulsen" <tomhavguspoulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi ses på Havgus - dykkerskibet uden service.

WTF?!

Fra : KC

Dato : 23-06-05 19:45

Skræmmende hvis vi alle begynder at sende sådan noget bulls... ud i
hinandens navne.
Pludseligt ville Allan Jensen melde sig på et GUE-kursus og Peter Fjelsten
spørge om råd vedr. helmasker og makkerliner....

Spøg til side: KLAPHAT

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-06-05 19:47

"TomPoulsen" <tomhavguspoulsen@hotmail.com> wrote in message
> Kære naive dykkerkunde.

<snip en masse tudefjæs>

> Vi ses på Havgus - dykkerskibet uden service.
>
> Venlige dykkerhilsen
>
> Tom

Hej Tom

Når man tager på togt , så er det altid en god ide, at man har aftalt
hvad der skal ske, hvor der skal dykkes, hvem der dykker, hvordan
der dykkes og hvem der betaler (og hvor meget)

Så undgår man den ubehagelige fornemmelse af skuffelse og
man har nogle klare objektive klagepunkter at tage fat i, hvis
turen ikke går som forventet. Man kan evt. lave en lille skriftlig
aftale, som klarlægger alt.

Søren Arnvig

Fra : Søren Ravn

Dato : 24-06-05 07:53

> [...]
> jer.
>
> Vi ses på Havgus - dykkerskibet uden service.

LOL

Der er vist en, der har været på en god tur med havgus.

Søren Ravn

Fra : Nicholas

Dato : 24-06-05 08:56

"Søren Ravn" <c3pospamsux@image.dk> skrev i en meddelelse
> "TomPoulsen" <tomhavguspoulsen@hotmail.com> wrote in message

> LOL
>
> Der er vist en, der har været på en god tur med havgus.
>
> Søren Ravn

> Den har indtil videre sparet mig for at få 1762 spam-mails.
> Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk

Ja, men kritikken falder lidt til jorden når man ikke tør stå frem med sit
navn... - lidt ligesom de autonome på Nørrebro .

Nick

Fra : Anders Bomholdt

Dato : 24-06-05 21:32

> Ja, men kritikken falder lidt til jorden når man ikke tør stå frem med sit
> navn... - lidt ligesom de autonome på Nørrebro .

Det kan da være at den "rigtige" Tom Poulsen kan fortælle hvem "Tom" er?

Fra : Kalle

Dato : 25-06-05 07:30

Hej

Når man kigger i "GreveDykkerne´s" kalender kan man se at de lige har været
afsted med Havgus. D. 17-19 juni

Tilmeldte på turen kan man se på deres hjemmeside
http://www.grevesportsdykkerklub.dk/
Klip start:

"Der er klubtur med HAVGUS d.17-18-19-6-2005. Der er plads til 10 dykkere.
Havgus sejler fra Grenå og planen er at dykke på vrag i Kattegat omkring
Anholt.P.g.a. dybderne er det nødvendigt at have mindst 3 dyk til 25 m inden
for de seneste 3 mdr. Prisen for turen vil blive 1200 kr pr person +
transport til Grenå , men incl. forplejning og luft -drikkevare /v. 10
tilmeldte.Hvis du vil vide mere om Havgus er adressen: Havgus. Tilmelding
til: Willy Rasmussen. Tildmeldte: Willy, Søren Berg Jensen, Karsten Panek,
Søren Damgaard, Kim Larsen, Henrik Rasmussen, Flemming Holm, Morten, Mogens
Braae (Fl. Holm)"

Klip slut
Man kunne jo forstille sig det var dem.
Mogens Braae er forbundsinstruktør så måske der ikke skulle meget kritik om
forbundet før han begynder at tude.
Og hvis det ikke går efter hans hovedet er det set før at han begynder at
råbe op, bare ikke det er hans navn der bliver nævnt. Det er nemlig set før
han får andre til at skrive klagesager, lave indberetninger osv. Han har dog
en gang skrevet en klage i bladet DYK om en tur til Rødehavet med Alantis,
hvor han selv skrev under.

Men der er jo ingen der siger det er dem, bare fordi den kommer ugen efter
deres tur.

Casper

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-06-05 09:44

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> har været afsted med Havgus. D. 17-19 juni
>
> Tilmeldte på turen kan man se på deres hjemmeside

Mon ikke du har det forkerte link ?

Greve Sportsdykkerklub har http://www.gsk-online.dk/

Men nu jeg tænker over det, Casper, så er du da selv medlem
i Greve Sportsdykkerklub, eller husker jeg forkert ?

Søren Arnvig

Fra : Kalle

Dato : 26-06-05 00:26

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote in message

> Mon ikke du har det forkerte link ?
>
> Greve Sportsdykkerklub har http://www.gsk-online.dk/

Jeg er medlem af "Greve Sportsdykkerklub har http://www.gsk-online.dk/" ,
men det har intet med "greve dykkerne" at gøre.
De er en udbryder gruppe fra Greve Sports Dykkerklub.

Casper

Fra : Braae

Dato : 26-06-05 11:19

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote in message news:<42bcf9fc$0$686$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Hej
Hej Casper Dreiøe.

Du tager desværre fejl. Jeg er ikke forfatter til denne tråd.

I øvrigt så behøver du ikke i dette forum give udtryk for din
frustration over mig og de 64 andre tidligere medlemmer af Greve
Sportsdykker Klub, som forlod dig og dine venner. Det er vel det, det
hele dybest set handler om!

Jeg forstår også godt, at du er ærgerlig over, at vi nu har godt gang
i vores nye dykkerklub, men jeg synes det er forkert af dig, at komme
med et falsum på denne nyhedsgruppe omkring mit gøren og laden. Det
synes jeg er uanstændigt og upassende.

Mogens Braae
Greve Dykkerne
braaefjerndette@tele2adsl.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 24-06-05 10:18

......det er da godt du er ærlig, så er det jeg har hørt altså rigtigt. Du
mangler bare at skrive, at du altid er parat til at føre dig frem i lånte
fjer og det at tage æren for andres arbejde, er en æressag for dig.

Allan Jensen

Fra : Thomas

Dato : 25-06-05 18:09

Så så Allan tænk på det store arbejde han har haft med at sakse fra din
hjemmeside og fjerne teksten WWW.VRAG.dk fra billeder det er slet ikke
nemt.

mvh Thomas

Fra : Carina &Tonny

Dato : 25-06-05 20:38

Havgus !!!! Jeg som troede, at havgus var noget der opstod når bølgerne slog
ind over molerne...............

Tonny Hansen

Fra : Tom Poulsen

Dato : 26-06-05 11:07

Kære Søren og alle andre der måtte været interesseret i hvorfor at jeg
bliver svinet til.

En gruppe personer fra Greve Sportsdykkerklub forespurgte for nogle år siden
hvad det ville koste at chartre Havgus. De fik oplyst prisen 4000,- pr døgn.
Dette var beregnet på skibet der blev anvendt dengang, 14 m lang og en
passager kapasitet på 8 dykkere. Det er det skib der oprindeligt hed Havgus
i mit regi. I dag kalder vi dette skib "GamleGus, BetteGus, eller Gamle
Havgus" eller andet for at adskille mellem den og det nye skib jeg har
indsat i liveaboard service. De fleste der er i stand til at læse og som har
undersøgt sagerne en lille smule, vil fra diverse hjemmesider (også min
egen) og medier vide at det nye skib er _væsentligt_ større. Det er 23 m
lang, har en passager kapasitet på 12 dykkere og ligeledes op til 4 crew.
Det eneste der er det samme er skibsnavnet som jeg har valgt at videreføre,
nemlig Havgus.

For de fleste mennesker i denne verden, er det hurtig hovedregning at når et
større skib skal bevæge sig igennem vandet koster det mere brændstof og
sliddele end når et mindre skib skal gøre det samme. Det vil samtidig sige
at når prisen på selve skibet der sejles med, stiger fra noget der ligger på
750.000 kr til et der koster 2.000000 kr, ja så stiger den charter pris der
skal opkræves pr døgn. I dette tilfælde er prisen for 2005 steget til 5000,-
kr pr døgn.
For sæsonen 2004 var prisen fastlagt til 4500,- kr pr døgn, dette var før at
søfartsstyrelsens nye regler havde effekt og skibet skulle udstyres og synes
i henhold dertil.

Det var desværre vanskeligt for nogen personer med den gamle pris, at forstå
denne prisstigning, da de mente at den pris der var et par år gammel stadigt
måtte være gyldig, uagtet at skibet ikke var det samme. Problemet opstod da
gruppen fra Greve Sportsdykkerklub ønskede at booke mig til en 3 dages tur
her i år, netop anvendende det nye skib.
Jeg vil godt understrege at jeg har ikke noget imod selve Greve
Sportsdykkerklub som sådan, f.eks. havde vi en fin tur for få uger siden,
hvor netop et medlem derfra var et velkommen inslag på denne tur.

Efter debat med gruppen der stammer fra Greve Sportsdykkerklub ydede jeg den
service at slå halv skade, således at prisen blev fastsat til 4500,- pr døgn
for deres tur. Dermed gav jeg den service at sejle for dem på de betingelser
og priser der var gyldig forrige år.

3 uger inden tur afgang var det klart aftalt hvilken vrag der skulle dykkes,
dette skulle foregå på den sædvanlige måde, med et vrag om dagen.
Det betyder at min medhjælper skal lave en stabil påbinding på vraget. Min
erfaring fortæller mig at kun udvalgte erfarne dykkere kan overlades denne
opgave og det var ikke mit indtryk at gruppen her indeholdt folk i den
kategori.
På Havgus dykker man for at _se_ vragene, ikke så meget for at skrive
skibsnavne i en logbog, det er det reelle det drejer sig om her. Det betyder
at man koncentrerer sig om et dykkersted om dagen. Mange vrag har en lidt
begrænset sigt, så derfor får man ikke ret meget ud af at foretage kun et
enkelt dyk på stedet, på 2 dyk vil man få en bedre oplevelse ud af det.

På trods af at vragene havde været aftalt i 3 uger, forlangte gruppen
pludseligt at dykke to seperate vrag pr dag ved deres ankomst på skibet.
Deres ønsker om hvilken der skulle dykkes, var geografisk spredt. Den eneste
måde hvor det kan lade sig gøre at nå dette på, er hvis jeg lægger
gashåndtagene ned. Når der ligger 2 x V12 maskiner i et skib og man giver
gas, ja så sluger det ekstra brændstof. I tilfældet Havgus, så forbruger vi
dermed 280 L diesel pr driftstime. Denne ekstraudgift vil jeg ikke påtage
mig, hvis folk ønsker at sejle ræs, så må de selv betale derfor.
Ud over den utrolige mængde spildtid som deres 2-vrag-pr-dag ønsker ville
medføre, er der så lige det faktum at den der var ansvarlig for påbinding på
vragene, ville blive udsat for et betydelig dykkebelastning.

Her er så situationen, at der er en gruppe som ikke vil betale hvad det
kostede at chartre skibet og yderligere forlanger at jeg skal strække mig
længere og længere. Vi havde en situation med yderligere manglende betaling
af charterprisen da de mødte op. Der var kun indbetalt svarende til 4000,-
pr døgn og sagt at det var beløbet der var blevet aftalt med en af mine
faste medhjælpere. Desværre var det ikke muligt at komme i kontakt med ham
på daværende tidspunkt, så jeg valgte at lade tvivlen komme dem til gode.
Efterfølgende turen var afviklet, måtte de økonomiansvarlige erkende at
dette var ikke tilfældet og har nu lovet at betale de 4500,- som der var
klokkeklare aftale omkring.
Der var en åbenbart tro på at nogen i gruppen ejede hele verden og derfor
kunne tillade sig en generel uforskammet opførsel. Helt ærligt, hiv venligst
2 mil op ad baglommen, så kan man købe et nysynet erhvervs skib med
passagertilladelse, fyld brændstoftankene op, og derefter kan man gøre gøre
_helt_ hvad der nu er morsomt i dette sekund. Indtil da, så er
spillereglerne lidt anderledes.

Mit kontaktperson for bookningen og aftalerne omkring alt på denne tur er
Villy Rasmussen, men det er mit indtryk at der var nogle turdeltagere der
overhovedet ikke var klar over hvad der var betingelserne og det er dem der
blevet rigtig tudefjæs. Det får dem til at tro at der er både kok der varter
dem op, en divemaster der blander gas, en meterolog der styrer vinden og en
ubegrænset sejlads med ubegrænset hastighed.
Til det kan jeg kun sige, at der var lavet klare aftaler forinden at turen
løb af stablen.

Den første dag ville de dykke M-403 og Kronprinz Wilhelm. M-403 er typisk
småskummel og har begrænset sigt, så derfor kræver den flere dyk for at få
noget ud af det.
Efter at de havde dykket to dyk på M-403, måtte de indrømme det var en bedre
idé at gøre det på den måde.

2. dagen var der for meget vind til at dykke, så derfor var vi blæst inde i
Anholt havn. Jeg har desværre ikke mulighed for at styre vind og vejr,
beklager men det rækker mine kræfter ikke til.

3. dagen fik de deres ønske om to seperate vrag opfyldt, deres nye
vragplaner blev lavet dagen dagen før. Der blev dykket på U-251 med et
bøjedrop uden fastbinding, af hensyn til tid og min medhjælpers dykkeprofil.
Dagens anden vrag var sneglehus vraget, hvor vi lavede påbinding af skibet.
Det betød at vi kunne ligge med ro på skibet og der var dermed nogle af
turdeltagerne der fik tid til at foretage 3 dyk den dag.

At folk i denne gruppe ikke havde gjort sig klar indbyrdes hvad det var man
havde aftalt og booket, er et problem der eksisterede internt. Det har ikke
noget med mig at gøre.
Jeg forsøger at imødekomme de af deres ønsker der er realistiske og har
måtte høre på meget brok på turen over ting der ikke er min skyld.

Efterfølgende er der så nu denne person der synker så dybt som at lave en
hotmail konto i mit navn, udgive sig for at være mig og skrive en kæmpe gang
bullshit på denne nyhedsgruppe. Så må jeg konstatere at gruppen bestående af
Willy, Søren Berg Jensen, Karsten Panek,
Søren Damgaard, Kim Larsen, Henrik Rasmussen, Flemming Holm, Morten, Mogens
Braae (Fl. Holm)" indeholder en person der forhåbentlig har en utrolig
dårlig smag i munden.

Villy har meldt ud til mig at der er ikke ham der har lavet dette gang
bullshit, så må de resterende turdeltagere jo så selv om at rense deres gode
navn og rygte ved at enten tone rent flag her på gruppen. Eller om de vil
leve med at have den gang lort til at sidde på sig.

Til Tony : jeg har bemærket at du har solgt Hydrobia, så jeg må konstatere
at du ikke kunne leve op til de lovmæssige krav der påhviler charterskibe.
Der har jeg så valgt at være seriøs og takle søfartsstyrelsen synskrav lige
på og hårdt. Det kræver nogle dybe åndedrag og en stor sum penge at leve op
til de krav der påviler nybyggede skibe under dansk skibsregister.
Som du nok selv bemærkede da du var skibsejer så vil dykkere ikke betale
for det som det reelt koster sejle, derfor skal man kun gøre dette hvis man
personligt er yderst entusiastisk vragdykker og vil igennem turene få sit
eget dykkebehov dækket.

Det er blevet bemærket at jeg ikke har noget konkurrence fra andre
liveaboards i Danmark, hvorfor mon det kan være ?????????

Med venlig hilsen

Tom Poulsen, Havgus
Denne mail er afsendt fra www.havgus.dk websitet og stammer derfra fra den
rigtige Tom Poulsen. Alle andre e-mail adresser der måtte dukke op er derfor
falske og hvis jeg får fat i vedkommende kan han påregne retsag for
injurier.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-06-05 20:04

"Tom Poulsen" <tom@havgus.dk> wrote in message
> Kære Søren og alle andre der måtte været interesseret i hvorfor at
> jeg bliver svinet til.

Hej Den "Ægte" Tom

Jeg er egentlig ikke særlig interesseret i at vide
hvorfor nogen har været utilfreds med turen på Havgus,
men jeg har prøvet at være blæst inde i Gilleleje havn og
diskuteret med skipper om hvorvidt man var startet
på turen eller ej. Jeg har set 4 dykker diskutere med
4 andre dykker om hvor man skulle sejle hen, mens
skipper sejlede i cirkler ud for Rønne havn.

Kort sagt: jeg har deltaget i togter og liveaboards nok til at vide,
at det er en rigtig god ide at have en skriftlig aftale på turen.

Det behøver ikke være nogen fancy kontrakt på mange
sider, men simpelthen et dokument der fortæller
hvor, hvordan og hvem der dykker, vilkårene for at ændre
planen, herunder priser, hvilke force majure hensyn man
tager omkring vind, vejr og act of God, priserne for de
forskellige tiltag e.t.c.

Bare en ide til at undgå lign. episoder.

Søren Arnvig

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 26-06-05 20:21

Hej Tom wannabee

Her på nyhedsgruppen vil vi andre dykkere hellere end gerne høre om andre
dykkeres dårlige erfaringer med diverse udbydere.

Det skal være på et sobert niveau, så vi andre kan drage nytte af de dårlige
oplevelser.

Desuden er det sådan at vi har forskellig tilgang og forventninger til
dykningen, så hvad der er skidt for en kan være godt for en anden.

Når Tom wannabee vælger at bruge nyhedsgruppen, som han gør, så er det ikke
fordi han har en case men snarere en hævnagt. Jeg synes det siger mere om
Tom wannabee end om Tom.

Mvh
Michael

Fra : makrog

Dato : 27-06-05 09:38

Hej alle

Jeg troede endelig jeg ville holde mig for god til at deltage i sådan en
diskussion.
Men når jeg ligefrem læser mit eget navn i disse diskussioner, føler jeg
lige jeg burde sige noget.

Jeg er fra den dykker klub som Kalle, og Tom P. Havgus mener er synderen
bag denne tråd.
Jeg kan kun afkræfte disse beskyldninger, og til knytte mig den holdning
at denne tråd er noget ”bullshit”.
Det kan godt være vi havde nogle diskussioner om hvilke vrag der skulle
dykkes på, men som Søren Arving skriver, var disse diskussioner alle i
mellem, også dykkere.

Til Tom P., Havgus er jeg ked af at du tror tråden kommer fra os, og at
du har ”dømt ’en af os” på forhånd. Personligt havde jeg nogle utrolige
dyk, som jeg kan leve længe på.

Nu er det første gang jeg skriver på NG. Jeg blev bare noget fortørnet
over at se mine kammeraters og mit navne blive nævnt i denne
forbindelse.

MVH
Morten

http://www.kandu.dk/

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-06-05 10:45

Det er da dejligt at se at den første lave fællesnævner, ikke er noget som
man syntes er i orden, fra de der nu har mødt lidt modvind.
For helt ærligt, det var dog også den største gang crap der har været længe.

JZC
(har siddet på sine hænder, for ikke at komme til at skrive noget _meget_
grimt.)

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 27-06-05 21:26

Det er vel ikke sådan at du lige vil have en kiks og en Kleenex!

Hvis du har et problem - så vis dig dog som et mandfolk (og det kan faktisk
godt være en kvinde bare så du ved det!!!!) og ta' debatten direkte med
den/dem som tilsyneladende har krænket din ære så formasteligt.

Jeg kan da blive så træt af den slags klynken!

/Kirsten

Fra : Flemming Holm

Dato : 10-07-05 21:56

Hej Tom,

på trods af dit indlæg vil jeg gerne sige: "Tak for sidst". Det var
nogle dejlige dage på havet p.t.a. vi mistede en dykkerdag om
lørdagen. Jeg fik set nogle nye vrag, og jeg nød dagene meget.

Dernæst vil jeg ikke kommentere dit indlæg omkring din forretning,
dine priser eller service, men blot konstatere, at jeg finder din
fremgangsmåde uhørt, ubehagelig og meget uværdig. Du udstiller nogle
personer i dit indlæg, uden at du har gjort forsøg på at komme i
kontakt med dem. Du beskylder bl.a. mig for at havde skrevet et indlæg
på denne nyhedsgruppe i dit navn. Men hvis du husker efter, så rejste
jeg på ferie dagen efter mit ophold hos dig, og jeg har ikke haft
mulighed for at være online i 3 uger – JEG har ikke skrevet indlægget.

Man kan ikke være bekendt, at udstille uskyldige personer som du gør.
Jeg forstår godt din harme, og jeg deler 100 % de personers mening der
har kommenteret dette på nyhedsgruppen. Hvis man har kritik skal man
stå frem med navn. Men man retter ikke en uret med en uret.

Du skylder mig en undskyldning.

Med venlig hilsen

Flemming Holm