Råd til dykkeroplevlser i Egypten søges...
Fra : Lars Okkerstrøm

Dato : 22-06-05 21:55

Hej Gruppe.

Een af mine kollegaer skal til Egypten om et par uger, og hendes søn skal
tage nogle dykkerkurser der - de skal bo i Gouna-området, og da de ikke har
nogen erfaring udi dykningens kunst, har jeg et par spørgsmål på deres
vejne:

Hvad er aldersgrænsen for de forskellige dykkerkurser - sønnen er 17 år, og
skal i første omgang nok bare starte ud med et snorkle-kursus, men er han
for ung til at "gå videre" iflg. evt. lokal dykkerpolitik?

De skal også have anskaffet noget udstyr, primært ABC-udstyr, og jeg
anbefalede dem at handle dernede - er dette ikke det rigtigste at gøre?
I så fald, er der bestemte mærker man skal gå efter/undgå?

Og til sidst, kan nogen anbefale et godt dykkercenter i området? Helst et
med danske/dansktalende instruktører...

På forhånd tak,
Lars Okkerstrøm.

Fra : Thomas VJ

Dato : 23-06-05 00:03

"Lars Okkerstrøm" <glubs2004@glubs.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe.

Hej Lars

<klip>
> Hvad er aldersgrænsen for de forskellige dykkerkurser - sønnen er 17 år,
> og skal i første omgang nok bare starte ud med et snorkle-kursus, men er
> han for ung til at "gå videre" iflg. evt. lokal dykkerpolitik?

Nej. Fra 15 år og op kan han blive certificeret PADI Open Water dykker.
Unge fra 10-15 år kan blive certificeret som PADI Junior Open Water.

> De skal også have anskaffet noget udstyr, primært ABC-udstyr, og jeg
> anbefalede dem at handle dernede - er dette ikke det rigtigste at gøre?
> I så fald, er der bestemte mærker man skal gå efter/undgå?

Så vidt jeg lige husker er der temmelig høj importtold i Egypten. Hvis man
sparer noget overhovedet ved at handle grej i Egypten er det næppe meget.
Gå efter en maske der sidder tæt (tag masken på uden strop og sug ind gennem
næsen, hvis den bliver siddende er den god) og med lav volume. Mange masker
har vinklede linser, som giver et bredere udsyn.
Ventilerede snorkler er nemmest at lære at snorkle med.
Hvis knægten skal lære at dykke kan han ligeså godt starte med at købe
hælremsfinner og neopren støvler. De kan sagtens bruges til at snorkle med
og giver en noget mere effektiv energi overførsel end fuldfodsfinner.

--
Mvh,
Thomas VJ

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 23-06-05 08:08

Køb udstyret herhjemme. Der er større udbud, det er mindre stressende, og de
råd man får i et dansk dykkercenter er nok lidt mere troværdige end i en
Egyptisk alt-muligt butik.. Priserne er stort set det samme som i Egypten
pga. høje toldsatser.

Mht. mærker er de fleste af de mærker du få herhjemme i et dykkercenter af
en fornuftig kvalitet.

/Marten

Fra : Lars Okkerstrøm

Dato : 23-06-05 21:45

Okay, jeg troede faktisk det var meget billigere i Egypten, men det har nok
været et andet land, jeg tænkte på så.

Men mange tak for rådene begge to, det er sku fedt med sådan et forum her

Fra : bullerbasse@msn.com

Dato : 08-07-05 09:01

"Lars Okkerstrøm" <glubs2004@glubs.dk> wrote in message news:<42b9cfe4$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> I så fald, er der bestemte mærker man skal gå efter/undgå?
>
> Og til sidst, kan nogen anbefale et godt dykkercenter i området? Helst et

Jeg kommer lige fra Sharm. I dykkercenteret Ocean College Dive Centre
har man danske divemaster/instruktør.

mvh
Brian