Opfriskning af plastlaminat vindus"karm"
Fra : Carsten P

Dato : 22-06-05 20:30

Hej

Jeg har købt et hus hvor der er de "berømte" plastlaminat vinduskarme
(hedder de det ??) fra først i 70'erne De er noget matte og trætte at se på
er der nogen måde at friske dem op ??

Udskiftning er ikke lige på trapperne pt. har brugt en del kr på resten af
istandsættelsen.

Vh Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 20:58

On Wed, 22 Jun 2005 21:30:24 +0200, "Carsten P" <c.d.paulsen@mail.dk>
skrev:

>Hej
>
>Jeg har købt et hus hvor der er de "berømte" plastlaminat vinduskarme
>(hedder de det ??)

nej det hedder vinduspladerne,

> fra først i 70'erne De er noget matte og trætte at se på
>er der nogen måde at friske dem op ??

ik mig bekendt, det er sikkert solen der har gjort dem matte og
kedlige.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-06-05 21:09

Per H skrev:

> nej det hedder vinduspladerne,

.... og jeg er vant til at kalde dem vinduesbundstykker

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-06-05 22:11

Svend Erik Bertelsen wrote:

> ... og jeg er vant til at kalde dem vinduesbundstykker

Den er gal. Bundstykket er den nederste del af karmen. Pladen tilat sætte
blomster eller andet på i vinduet hedder ganske rigtigt vinduesplade.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 23-06-05 18:44

Erik Ginnerskov skrev:

> Den er gal.

Har du ikke lyst til at kigge lidt på vinduesbundstykker?:
http://tinyurl.com/axt76

> Bundstykket er den nederste del af karmen.

På min arbejdsplads kalder vi den nederste vandrette del af karmen
for bundkarmstykket. Men nogen siger bare bundkarmen.

> Pladen tilat sætte
> blomster eller andet på i vinduet hedder ganske rigtigt vinduesplade.

Og på min arbejdsplads kalder vi det for vinduesbundstykket. Jeg
har nu også en gang imellem hørt nogen kalde det for vinduespladen.

Ovennævnte fagudtryk er nogle jeg har været vant til i mine 38 år
som bygningssnedker i det midtjyske. Måske er vi også lidt sære her
ovre

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Calle.

Dato : 22-06-05 22:25

Svend Erik Bertelsen wrote:

> ... og jeg er vant til at kalde dem vinduesbundstykker
bundstykket er det nederste af rammen, så der er du gal på den
--
Calle.

Fra : Andrea

Dato : 22-06-05 21:33

> Jeg har købt et hus hvor der er de "berømte" plastlaminat vinduskarme
> (hedder de det ??) fra først i 70'erne De er noget matte og trætte at se

> er der nogen måde at friske dem op ??

Kunne det ikke være en mulighed at male dem... Prøv at spørge i en
malerforretning.
Mvh. Kristina

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-06-05 21:44

Andrea skrev:

> Kunne det ikke være en mulighed at male dem...

Nej, det bliver der kun et dårligt resultat ud af. Malingen vil ret
hurtig begynde at skalle af p.g.a. dårlig vedhæftningsevne. Og så er
vi jo også nogen, der skal leve af at levere ny vinduesbundstykker

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-06-05 22:15

Svend Erik Bertelsen wrote:

> Nej, det bliver der kun et dårligt resultat ud af. Malingen vil ret
> hurtig begynde at skalle af p.g.a. dårlig vedhæftningsevne.

Ikke hvis arbejdet bliver gjort ordentligt med de rigtige materialer.

Vinduespladerne skal vaskes grundigt med grundrens og slibes matte.

Derefter skal de have en gang Plastikote - en malingtype, der også kan
bruges til triste badeværelsefliser. Vedhæftningen er OK.

Efterfølgende (vent mindst 14 dage) kan man eventuelt give pladerne en gang
alkydlak, så står de blanke og slidstærke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 05:24

On Wed, 22 Jun 2005 23:15:08 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

> [...]
>
>Efterfølgende (vent mindst 14 dage) kan man eventuelt give pladerne en gang
>alkydlak, så står de blanke og slidstærke.

Jeg har også hørt at man kan male , med et godt resultat, og det
sammen skulle gælde på melaminplader!!

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 23-06-05 19:15

Erik Ginnerskov skrev:

> Derefter skal de have en gang Plastikote - en malingtype, der også kan
> bruges til triste badeværelsefliser. Vedhæftningen er OK.

Jeg har nu ikke kunnet forestille mig, at man kan bruge Plastikote.
Så her fik jeg da lært noget nyt.

> Efterfølgende (vent mindst 14 dage) kan man eventuelt give pladerne en gang
> alkydlak, så står de blanke og slidstærke.

Aha!

Skal jeg forstå det sådan, at du selv *har* afprøvet Plastikote og
alkydlak ...

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-06-05 22:41

Svend Erik Bertelsen wrote:

> Skal jeg forstå det sådan, at du selv *har* afprøvet Plastikote og
> alkydlak ...

Nej, det har jeg ikke. Jeg brugte alkyd direkte på pladerne - før jeg hørte
om Plastikote. Mine alkydmalede melamin-vinduesplader holder udmærket.

Når jeg foreslog at afslutte med alkydlak ovenpå Plastikote er det af den
simle grund, at Plastkote er halvmat og at helblank alkydlak har stor
slidstyrke. De 14 dage er den tid Plastikote i følge brugsanvisningen er om
at blive rigtig gennemhærdet.

Men jeg har brugt Plastikote på mine badeværelsefliser og resultatet er
rigtig pænt og absolut holdbart der.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Calle.

Dato : 22-06-05 22:27

Svend Erik Bertelsen wrote:

> Nej, det bliver der kun et dårligt resultat ud af. Malingen vil ret
> hurtig begynde at skalle af p.g.a. dårlig vedhæftningsevne. Og så er
> vi jo også nogen, der skal leve af at levere ny vinduesbundstykker

Når du skriver "vi" sammen med "leve af" så må du også vide hvad et
vinduesbundstykke er!!!
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 05:22

On Wed, 22 Jun 2005 23:27:03 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> skrev:

>Når du skriver "vi" sammen med "leve af" så må du også vide hvad et
>vinduesbundstykke er!!!

nnnååå der er åbenbart flere meninger om hvad bundstykket er. er det
karmen eller rammen hvor glasset er monteret.

Måske det skal kaldes karmbundstykke og ramme bundstykke

og så kommer vinduspladen til alle blomsterne.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 23-06-05 18:56

Per H skrev:

> Måske det skal kaldes karmbundstykke og ramme bundstykke

> og så kommer vinduspladen til alle blomsterne.

Vinduespladen: Er det den, der har en fjer, som skal stikkes ind
i en not i bundkarmstykket, ca 15 mm under karmlysningen?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-06-05 19:02

Svend Erik Bertelsen wrote:

> Vinduespladen: Er det den, der har en fjer, som skal stikkes ind
> i en not i bundkarmstykket, ca 15 mm under karmlysningen?

En fjer?

Mener du ikke en feder eller en fer?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 23-06-05 19:15

Erik Olsen skrev:

> En fjer?

> Mener du ikke en feder eller en fer?

Jo, det gør jeg så absolut. Der fik jeg tastet et "j" for meget.

Jeg har da hørt nogen sige fjeder, men på arbejdspladsen siger vi
fer.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-06-05 13:41

Svend Erik Bertelsen <nospam2seb@webspeed.dk> skrev:

> Jeg har da hørt nogen sige fjeder, men på arbejdspladsen
> siger vi fer.

Det kan hedde begge dele, se:

http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=fer

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-05 08:13

On Thu, 23 Jun 2005 19:56:12 +0200, Svend Erik Bertelsen

præsis og feeren er ca 10 mm.

alså hvis vinduerne er med notgang.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 23-06-05 10:35

"Carsten P" <c.d.paulsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på er der nogen måde at friske dem op ??
>
> Udskiftning er ikke lige på trapperne pt. har brugt en del kr på resten af

Du kan polere dem, hvis farverne er der endnu. Jeg ville starte med noget
slipol og så give dem noget bilvoks bagefter.
Du kan altså godt skifte dem for små penge. Det eneste der kræves er en
overfræser og noget MDF plade eller nogle limtræshylder. Udover at spare en
masse penge får du dem også præcist som du vil have dem

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-06-05 11:13

I news:42b9bc51$0$198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Carsten P>
<c.d.paulsen@mail.dk> skrev:

> [...]
> (hedder de det ??) fra først i 70'erne De er noget matte og trætte at
> se på er der nogen måde at friske dem op ??

Wiernerkalk + sprit og knofedt.
Bland wienerkalk og sprit til en tynd grød og poler med en fugtig klud.
Slut af med et lakplejemiddel til biler.

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk