overflow - vertikalt
Fra : John Kjoller

Dato : 22-06-05 20:21

Kan man i css sætte en vertikal scrollbar på en div?

hvis jeg sætter overflow:auto; - så kommer der kun scrollbar, hvis indholdet
byder det.

Og hvis jeg sætter overflow:scroll; - så kommer der faste scrollbars, både
horisontalt og vertikalt.

Jeg vil gerne have en fast vertikal scroll, uanset om inholdet byder det,
eller ej. Og INGEN horisontal scrollbar.

Kan det lade sig gøre?

Kh
John

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-06-05 21:05

> Jeg vil gerne have en fast vertikal scroll, uanset om inholdet byder det,
> eller ej. Og INGEN horisontal scrollbar.
>
> Kan det lade sig gøre?

Hej John

Jeg har en bog, hvori der står at overflow kan tage følgende
værdier:

visible
hidden
scroll
auto

Har ikke lige afprøvet det.

Hilsen Martin

Fra : John Kjoller

Dato : 22-06-05 21:12

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> skrev
> Jeg har en bog, hvori der står at overflow kan tage følgende
> værdier:
>
> visible
> hidden
> scroll
> auto
>
> Har ikke lige afprøvet det.
>
> Hilsen Martin

Tak. Men det jeg er ude efter er, at skaffe fast vertikal scrollbar, og
INGEN horisontal scrollbar.

hidden giver ingen scrollbar.
scroll giver både hor. og ver. scrollbar.
auto giver scrollbar, når det er nødvendigt.
visible?

KH
john

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-06-05 21:50

> [...]
>
> hidden giver ingen scrollbar.
> scroll giver både hor. og ver. scrollbar.
> auto giver scrollbar, når det er nødvendigt.

visible - "indholdet skal vises, selvom det går uden for det
afsatte område" - så det er nok heller ikke den du er ude efter.

- Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-06-05 21:40

John Kjoller wrote:
> [...]
> indholdet byder det.
>
> Og hvis jeg sætter overflow:scroll; - så kommer der faste scrollbars,

overflow-y:scroll er vist det, du er ude efter.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : John Kjoller

Dato : 22-06-05 22:05

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev >

overflow-y:scroll er vist det, du er ude efter.

det var præcis hvad jeg var ude efter. Bortset fra at det kun fungerer i
IE.... kan det passe?

www.csbbooking.frac.dk

KH
john

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-06-05 22:51

John Kjoller wrote:

> overflow-y:scroll er vist det, du er ude efter.
>>

> det var præcis hvad jeg var ude efter. Bortset fra at det kun
> fungerer i IE.... kan det passe?

Det har du da ret i. Jeg har aldrig brugt det, så det anede jeg ikke. Men nu
har jeg testet og kan bekræfte, at kun IE indsætter en scrollbar.

Firefox og Opera lader eventuel overskydende tekst flyde ud af bunden på
boksen.

Desuden viser en validering, at overflow-y ikke er en del af
css2-standarden.

Beklager.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-06-05 22:38

John Kjoller skrev:

> det var præcis hvad jeg var ude efter. Bortset fra at det kun
> fungerer i IE.... kan det passe?

Ja. Overflow-x/y er ikke med i nogen officiel standard, men de er
dog med i "Working Draft" til CSS3
(<http://www.w3.org/TR/2002/WD-css3-ui-20020802/#overflow-x>)

IE har understøttet dem siden IE5, men Mozilla/Firefox og Opera
kender dem ikke. Det ser dog ud til at de er med i den kommende
Firefox 1.1 (jf <http://annevankesteren.nl/2004/09/overflow>).

Man kan evt. lægge overflow-x/y i en IE-conditional - i mange
tilfælde er den ikke nødvendig i Firefox/Opera.

Her er en anden mulighed jeg faldt over via google - jeg har ikke
selv afprøvet den:

overflow: auto; //opera
overflow-x: scroll; //ie
overflow: -moz-scrollbars-horizontal; //moz

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-06-05 23:19

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Her er en anden mulighed jeg faldt over via google - jeg har ikke
> selv afprøvet den:
>
> overflow: auto; //opera
> overflow-x: scroll; //ie
> overflow: -moz-scrollbars-horizontal; //moz

Jeg har muligvis gjort det forkert? Jeg kunne i hvert fald ikke få det til
at fungere. Kunne du ikke give det link, du fandt?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 23-06-05 11:36

"John Kjoller" skrev
> [...]
>
> Jeg vil gerne have en fast vertikal scroll, uanset om inholdet byder det,
> eller ej. Og INGEN horisontal scrollbar.

Jeg tror jeg har fundet en løsning med en permanent scroll ;0))

Hvis du indsætter dette

#indhold2 {
height:445px;
min-height:445px;
width:684px;
margin: 0 auto ;
padding:0;
background-color : red;
}

klip--------------fyld-----------------klip

tror jeg du kan få den.
Du skal selvfølgelig slette background-color: red;
men den er lige rar til test!!!

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-06-05 21:43

Tidemann wrote:

> Jeg tror jeg har fundet en løsning med en permanent scroll ;0))

> #indhold2 {
> height:445px;
> min-height:445px;
> width:684px;
> }

> klip--------------fyld-----------------klip

Umiddelbart lyder det som et brugbart work around. Der er bare lige det aber
dabei, at IE ikke fatter en lyd af min-height:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 23-06-05 22:23

"Erik Ginnerskov" skrev

> Umiddelbart lyder det som et brugbart work around. Der er bare lige det aber
> dabei, at IE ikke fatter en lyd af min-height:

Næh.......det er ikke sikkert, men det virker alligevel ;))
Ihvertfald på min pc, men jeg vil da gerne høre om andre ser det samme som
mig?
http://www.mariannes.frac.dk/csb/index.php

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-06-05 22:29

Tidemann wrote:

> Næh.......det er ikke sikkert, men det virker alligevel ;))
> Ihvertfald på min pc, men jeg vil da gerne høre om andre ser det
> samme som mig?
> http://www.mariannes.frac.dk/csb/index.php

Kunne du lokkes til at lave en demoside, som ikke omfatter en masse, der
ikke har noget med sagen at gøre? Det vil gøre det noget lettere at
overskue, hvad der er den ønskede funktion.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 23-06-05 22:57

"Erik Ginnerskov"

> Kunne du lokkes til at lave en demoside, som ikke omfatter en masse, der
> ikke har noget med sagen at gøre? Det vil gøre det noget lettere at
> overskue, hvad der er den ønskede funktion.

Er det bedre nu??

Fra : Tidemann

Dato : 23-06-05 22:51

> Kunne du lokkes til at lave en demoside, som ikke omfatter en masse, der
> ikke har noget med sagen at gøre? Det vil gøre det noget lettere at
> overskue, hvad der er den ønskede funktion.

Ja da!
Men hvad vil du gerne være foruden??

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-06-05 23:41

Tidemann wrote:

> Men hvad vil du gerne være foruden??

Alt andet end den boks med overflow - og al den css, der ikke har med
overflow-boksen at gøre. Du viste koden:

> #indhold2 {
> height:445px;
> min-height:445px;
> width:684px;
> }

> klip--------------fyld-----------------klip

Prøv så at lave en side, der har lodret scroll på en div, selv om der ikke
er ret meget indhold - og uden alt det andet på siden. Sæt en border på den
div, så dens afgrænsning kan ses. Din nuværende demo indeholder et par
hundrede irrelevante linjer css og en lang tabel, der slet ikke behøves her.

Min tænker er ikke så skarp lige for tiden, jeg er træt efter en hård dag i
haven. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 24-06-05 00:15

"Erik Ginnerskov"

> [...]
>
> Min tænker er ikke så skarp lige for tiden, jeg er træt efter en hård dag i

Kan den bruges nu??

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-06-05 22:02

Tidemann wrote:

> Kan den bruges nu??
>
> http://www.mariannes.frac.dk/csb/index.php

Tak, nu var din demo overskuelig - eller også er jeg lidt klarere i hovedet
i dag. ;)

Jeg ser, at du har brugt et javascript-hack for at få IE til at 'forstå'
min-height. Jeg har noget tilsvarende på
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Det hack sagde du ikke noget om i dit indlæg den 23. kl. 12:36 <|

Men hvis du gør dit browservindue meget stort (viewport over 600 px høj),
forsvinder den lodrette scrollbar. John Kjoller ønskede en løsning, hvor der
altid er en lodret scrollbar, selv om indholdet ikke fylder div'en ud.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : John Kjoller

Dato : 24-06-05 22:35

> [...]
> der
> altid er en lodret scrollbar, selv om indholdet ikke fylder div'en ud.

Det er fedt at I gider rode med mine problemstillinger. Jeg tror dog at jeg
er ved at nå frem til at jeg vil droppe ideen med en fast scrollbar.
Tror hellere at jeg vil prøve at finde en anden løsning. - det er en ren
kosmetisk problemstilling.

Så brug endelig kun mere tid på det, hvis I selv har lyst, eller er
nysgerrige. Jeg følger også med på sidelinien, og suger til mig.

tak skal I have.

KH
john

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-06-05 22:45

John Kjoller wrote:

> Så brug endelig kun mere tid på det, hvis I selv har lyst, eller er
> nysgerrige. Jeg følger også med på sidelinien, og suger til mig.

Det hænder at vi graver os ned i et problem bare for at lære af det selv. ;)

Lige i øjeblikket har jeg dog ikke noget, der virker i alle browsere (i alle
størrelser).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 25-06-05 11:05

"Erik Ginnerskov" skrev

> Det hænder at vi graver os ned i et problem bare for at lære af det selv. ;)
>
> Lige i øjeblikket har jeg dog ikke noget, der virker i alle browsere (i alle
> størrelser).

Ja og nogle gange bliver man/jeg stædig <\

Jeg kan ikke huske hvem der lavede siden med "Debat på vandski.dk"?
Men den har jeg nu kombineret med en anden (der var en snak om
min-height uden hack, jeg tror det var dig Erik og ?? kan ikke huske hvem)
Teksten i boksen lød sådan:
"Denne boks vil altid være mindst 100px høj."

Mit resultat er her men, der er et lille "men" i css´en havde jeg lavet en
fejl. ;(
Da jeg opdagede den og rettede den kom der to scroll i stedet for en!!
Fejlen er denne: to af disse }} i stedet for en!

http://www.ragdollys-cat-link.dk/csb-island/test.htm

Jeg har prøvet al løse fejlen men, jeg kan ikke lige regne ud hvordan?
Måske er der en af jer "Hajer" der kan? Hvis I har lyst! ;0))

Fra : Tidemann

Dato : 25-06-05 11:37

"Tidemann" skrev

> [...]
>
> Jeg har prøvet al løse fejlen men, jeg kan ikke lige regne ud hvordan?
> Måske er der en af jer "Hajer" der kan? Hvis I har lyst! ;0))

Fejlen er fundet og rettet

Fra : Tidemann

Dato : 25-06-05 12:11

"Tidemann" skrev
> Fejlen er fundet og rettet,

Men virker kun ved en fast højde!

Den her (med IE hack) kan følge med i højden!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-05 20:47

Tidemann wrote:

> [...]
> Men den har jeg nu kombineret med en anden (der var en snak om
> min-height uden hack, jeg tror det var dig Erik og ?? kan ikke huske

Det husker jeg ikke noget om - hvilken ikke udelukker noget. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 25-06-05 21:40

"Erik Ginnerskov" skrev

Nå det var Leonart
irriterende lille mellemrum i FF
http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/artikler/dk.edb.internet.webdesign.html/57617

> Det husker jeg ikke noget om - hvilken ikke udelukker noget. ;)

Det er også ved at være mange dage siden, <\ d. 9/6
Det var Ulrik Skovenborg og dig, men det er slettet herfra
Re: [CSS] min-height virkende i IE
http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/artikler/dk.edb.internet.webdesign.html/57639

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-05 22:15

Tidemann wrote:

> Det er også ved at være mange dage siden, <\ d. 9/6
> Det var Ulrik Skovenborg og dig, men det er slettet herfra
> [...]

Du har ret. Det må være alderen, der trykker. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 24-06-05 22:52

"Erik Ginnerskov" skrev

> Tak, nu var din demo overskuelig - eller også er jeg lidt klarere i hovedet
> i dag. ;)

;0)
Hvorfor står der at dit indlæg er sendt kl. 01:15?? Mit ur siger da 23.45 ca!

> [...]
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp
>
> Det hack sagde du ikke noget om i dit indlæg den 23. kl. 12:36 <|

Næh, men det er jo fordi hans side i forvejen har det hack, så det tænkte jeg
ikke på :0)

> Men hvis du gør dit browservindue meget stort (viewport over 600 px høj),
> forsvinder den lodrette scrollbar.

Min skærm er desværre ikke så stor, jeg må fjerne standard knapperne og
adresselinien for at se det.
Men han kan jo selv justere
height:443px;
og
min-height:443px;.
Det har jeg ikke lige testet, da min skærm ikke er så stor! :)

>John Kjoller ønskede en løsning, hvor der
> altid er en lodret scrollbar, selv om indholdet ikke fylder div'en ud.

Jeg må teste den igen, men jeg syn´s nu stadig det er et godt bud.:0))

Fra : Tidemann

Dato : 24-06-05 22:56

"Tidemann" skrev

> Hvorfor står der at dit indlæg er sendt kl. 01:15?? Mit ur siger da 23.45
ca!

Ja, ja....idag er det mig der er træt ;-/
det var mit eget indlæg fra i går jeg så på! Sorry.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-06-05 23:12

Tidemann wrote:
> "Tidemann" skrev

> Ja, ja....idag er det mig der er træt ;-/
> det var mit eget indlæg fra i går jeg så på! Sorry.

Tjah, i min news-reader står der også 23:02 ved mit indlæg, så jeg forstod
ikke lige dit sidste spørgsmål.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 24-06-05 23:09

"Erik Ginnerskov" skrev

> [...]
> altid er en lodret scrollbar, selv om indholdet ikke fylder div'en ud.

Så nu har jeg ændret højden
http://www.mariannes.frac.dk/csb/index.php

Lige i John´s tilfælde ville det ikke betyde noget hvilken højde der er på.
Han har en fast baggrund, så den eneste forskel er, hvor meget man kan
scrolle!