Myrer i drivhus ??
Fra : FLEXMAN

Dato : 22-06-05 18:27

Jeg døjer meget med myrer i mit drivhus. De kan især godt lide at bygge
"reder" i plantesækkene

Nogle gode råd hvordan jeg slipper af med dem ?

Jeg er ikke meget for at bruge gift, når det er grønsager jeg skal spise

Fra : Aase

Dato : 22-06-05 18:49

Hej.
Jeg har ikke et 100% effektivt middel.
Men myrer bryder sig ikke om kunstgødning.
Så en skefuld gødning ( fx noget i retning af 15-5-14 - men det gælder ikke
så nøje) i "reden". Mit indtryk er, at nogle af myrerne dør -andre flytter
over til den næste plante, hvor "behandlingen "gentages.
Jeg er endu ikke sluppet helt af med myrerne - kun reduceret antallet. Og
egentlig skader myrerne vist ikke.
Jeg ved, at nogle er glade for kiselpulver, som er ugiftigt. Jeg har ikke
erfaring med det.
Hilsen
Aase

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-06-05 20:00

"FLEXMAN" <sub1@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg døjer meget med myrer i mit drivhus. De kan især godt lide at bygge
> "reder" i plantesækkene
>
> Nogle gode råd hvordan jeg slipper af med dem ?

Hvis de lever i plantesække i drift, er jorden i hvert fald altfor tør. De
er lette at drukne/jage fra hus og hjem med vand, men det skulle ikke være
nødvendigt ved 'normal' vandingstilstand.

Men du kan lave en fælde af to store urtepotter med tør sphagnum, dem (og
myrerne) drukner du i vand på skift, med så passende mellemrum, at den ene
altid er tør. En moderat myrebestand er rart nok, for de kan være med til at
få bladlusalarmen til at lyde i tide....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tomas Jensen

Dato : 01-07-05 22:23

FLEXMAN skrev:
> [...]
>
> Nogle gode råd hvordan jeg slipper af med dem ?
>
> Jeg er ikke meget for at bruge gift, når det er grønsager jeg skal spise

Vi har indkøbt 2 dværgvagtler, der med stor fornøjelse spiser myrer,
bænkebidere, bladlus og andet kravl. De kan bo i drivhuset hele året -
også om vinteren, hvis der er træk-frit. Oven i købet kan man være
heldig at de før bitte små kyllinger.Ud over insekter skal de ha' vand
og f.eks undulatfrø. Og så skal man passe på med, at de ikke slipper ud.
HO

Fra : V. Hansen

Dato : 01-07-05 22:32

"Tomas Jensen" <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Prøv med Myrefri, det er et kiselprodukt med eucalyptusolie, det har taget
myrerne i mit drivhus.

mvh
Vibeke