MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
WinXP Pro og bundkort
Fra : BART

Dato : 22-06-05 16:24

Hej med jer!

Jeg har brug for at vide om jeg roligt kan bytte bundkort som er identisk
(den gamles sata-stik er gået itu derfor ny og identisk) uden at windows xp
pro ikke længere kan starte op og at jeg derfor bliver nødt til at
formattere harddisken og installere win xp forfra?

Hvad med aktivering af win xp kræves dette ligesom med ny harddisk (som har
installeret win xp på en anden harddisk)?

Kan I hjælpe mig med at oplyse hvilken fil jeg skal kopiere fra
c:\windows\system\ før jeg formatterer harddisken og kopierer filen tilbage
til samme sted efter installationen af win xp? For jeg har helt glemt
hvilken fil!

Men er det rigtigt at filen er ubrugelig når man skifter harddisk (eller
evt. bundkort?) og så installere samme windows xp på ny harddisk (eller evt.
på ny bundkort?)?
Så her må man derfor aktivere windows xp forfra?

Vh. Bart

Fra : Svend

Dato : 22-06-05 17:08

On Wed, 22 Jun 2005 17:23:43 +0200, "BART" <bart-d@post.cybercity.dk>
wrote:

>Så her må man derfor aktivere windows xp forfra?

Du kan sætte en ny hardisk i din maskine uden probleme,r men hvis du
skifter bundkortet, skal XP reaktiveres.

Fra : Henning

Dato : 22-06-05 18:47

>Du kan sætte en ny hardisk i din maskine uden probleme,r men hvis du
>skifter bundkortet, skal XP reaktiveres.

Nej, ikke så længe hardwaren er identisk.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 23-06-05 10:30

> [...]
> xp pro ikke længere kan starte op og at jeg derfor bliver nødt til at
> formattere harddisken og installere win xp forfra?

Jeg har for nylig skiftet bundkort på min computer. Da det var et gammelt
bundkort, skulle jeg også lige skifte ram og processor. Og så benyttede jeg
også lige lejligheden til at skifte kabinet og strømforsyning. Jeg skulle
bare køre en reparationsinstallering af WinXP Pro og genaktivere den (kan
gøres over nettet eller telefon), og så var jeg oppe at køre igen med den
samme opsætning som før.

Eneste finesse, jeg lige skulle være opmærksom på, var at min
installations-CD kun var med SP1, og jeg havde i mellemtiden opgraderet til
SP2, så jeg skulle lige afinstallere SP2 for at være sikker på, at CD'en
kunne genkende systemet. Jeg hentede naturligvis SP2 ned på min harddisk,
inden jeg skiftede mit isenkram, så jeg kunne reinstallere den uden at gå på
nettet.

Om udskiftning af bundkort til et andet bundkort af helt samme model og type
betyder, at WinXP ikke opdager det, ved jeg ikke, men hvis du har din
Windows-CD, burde du nok kunne få skidtet op at køre uden formattering,
geninstallering eller andre store problemer.

- Mickel

Fra : BART

Dato : 25-06-05 02:20

"Mickel Hedemand" <mickel@FISK.DETTE.VÆKset.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Windows-CD, burde du nok kunne få skidtet op at køre uden formattering,
> geninstallering eller andre store problemer.

Tusind tak for din forklaring også tusind tak til jer andre og jeg er meget
glad for det og blevet klogere

Jeg har ikke brugt reparationsproceduren via installation-cd da jeg skiftede
mit bundkort. Men jeg var et stjort fjols at ikke kopire alt min meget
vigtige filer, mails og adressekartotek m.v. før jeg gik i gang det må jeg
huske at gøre fremover hvis der skulle blive problemer med windows xp ved
hardwareskift.

Hvis man har så mange programmer er det meget spild af tid at skulle
formattere harddisken og geninstallere windows...

Vh. Bart