Aflønning af "løse" medarbejdere
Fra : Kurt Moskjær Anderse~

Dato : 23-01-01 22:55

Hejsa!

I forbindelse med en række projekter har jeg af og til behov for at kunne
trække på kompetencen fra andre - som f.eks. grafikere. Desværre er nogle af
disse ikke momsregistreret, så det er ikke muligt for dem at udskrive en
faktura på det aktuelle beløb.

Da der ikke er tale om en fastansættelse, men derimod en mere "løs"
ansættelse, hvordan klarer jeg så aflønningen så det bliver korrekt mht.
regnskab og skat? Er nøgleordet lønsedler og en egentlig ansættelse?

På forhånd tak.

Kurt Moskjær Andersen
http://www.moskjaer-data.dk/

Fra : Jesper Brock

Dato : 23-01-01 23:16

"Kurt Moskjær Andersen" <kurt@moskjaer-andersen.dk> wrote in message
> [...]
> ansættelse, hvordan klarer jeg så aflønningen så det bliver korrekt mht.
> regnskab og skat? Er nøgleordet lønsedler og en egentlig ansættelse?

Hvis der udelukkende er tale om løs og "ikke-regelmæssigt-tilbagevendende"
ansættelse for en kort periode, er der mulighed for at ansætte de pågældende
som honorarmodtagere.

Honorarmodtagere er IKKE selvstændige, men blot lønmodtagere, der får deres
løn udbetalt som B-indkomst.

--
/Jesper
stud.merc.aud

"Jura er først sjovt, når vi kommer til extremerne"

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 24-01-01 08:38

"Kurt Moskjær Andersen" <kurt@moskjaer-andersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[klip]

> Da der ikke er tale om en fastansættelse, men derimod en mere "løs"
> ansættelse, hvordan klarer jeg så aflønningen så det bliver korrekt mht.
> regnskab og skat? Er nøgleordet lønsedler og en egentlig ansættelse?

Du skal virkelig passe på funktionærloven og bl.a. lov om ansættelsebeviser.

/Peter

--
http://vvv.grauslund.com/

Fra : Kurt Moskjær Anderse~

Dato : 24-01-01 09:25

Peter Grauslund Christensen" <peter@FJERNDETTEgrauslund.com> skrev i en
meddelelse news:ZCvb6.2708$LK6.73754@news101.telia.com...
> Du skal virkelig passe på funktionærloven og bl.a. lov om
ansættelsebeviser.

Hvad tænker du specielt på her?
Med tiden vil der nok blive tale om en slags ikke-regelmæssig, men
tilbagevendende ansættelse - dvs. vedkommende tilknyttes f.eks. et projekt
som løber over en fastsat periode.

Kurt Moskjær Andersen
http://www.moskjaer-data.dk/

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 24-01-01 09:37

"Kurt Moskjær Andersen" <kurt@moskjaer-andersen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad tænker du specielt på her?
> Med tiden vil der nok blive tale om en slags ikke-regelmæssig, men
> tilbagevendende ansættelse - dvs. vedkommende tilknyttes f.eks. et projekt
> som løber over en fastsat periode.

Du kan ende med at dine medarbejdere bliver omfattet af funktionærloven og
du så skal opsige dem eller de kan opsige. Dette gælder også hvis der er
tale om opgave bestemt ansættelse. Der er regler om urimelig opsigelse mv.
som koster penge.

Her er - ganske kort - betingelserne for at være omfattet af
funktionærloven:

Betingelser:
1) 15 timers ansættelse pr. uge, FUL § 1, stk. 2
2) Tjenestestilling, FUL § 1, stk. 2
3) Arbejdets art, FUL § 1, stk. 1

Om 15-timers reglen: Arbejdstidens placering uden betydning, dvs., skiftende
vagter er OK, f.eks. 30 timer én uge og ingen i uge 2. Dvs. 15 timer
gennemsnitligt pr. uge. Der er ingen (fast) regel for længden af
beregningsperioden
Momenter:
- Hvis F er aftalt/lovet 15/uge, som medfører funktionærstatus, og F faktisk
ikke får de 15 timer, så opnås funktionærstatus alligevel. De mindre end 15
timer skal være over lang tid for at få virkning (% funktionærstatus).
- Hvis der er aftalt mindre end 15 timer og F i en periode har mere end 15
timer, medfører dette ikke i sig selv funktionærstatus. De mere end 15 timer
skal være over lang tid for at få virkning (+ funktionærstatus).

Om tjenestestilling/lønmodtager:

Dvs. en ansat modsat den selvstændige – eller meget frie stilling, hvor F
selv tilrettelægger det meste af arbejdet.

Udgangspunkt: hvis der er tale om § 1-arbejde er der en formodning for at
der er tale om en lønmodtager. Se momenter neden for.

Momenter:
Modtages løn >< honorar for arbejdet
Pligt til at udføre arbejdet ?
Egne lokaler ?
Momsregistreret ?
Arbejdstiden, stå til rådighed
Underlagt instruktionsbeføjelser eller kontrol. A har ikke pligt til at
kontrollere, men skal have muligheden => typisk problem ift.
handelsrejsende. Spørgsmål om at aflægge rapport.
I eget navn eller i A’s navn?
Deltager F i den økonomiske risiko.

Om ansættelsesbeviser:

Der findes en nyere lov herom. Betingelserne er - lidt kortfattet - som
følger:

Krav på ansættelsesbrev hvis:

§ 1, stk. 1
Ansat én måned (eller mere), 8 timer/ugen (eller mere); vigtigt at hvis blot
8 timers ansættelse er opnået én gang, kan der stilles krav om et
ansættelsesbrev

Hvis omfattet af kollektiv overenskomst (hvor krav indeholdt), så gælder
loven ikke kan ikke fraviges til ugunst for lønmodtageren (p. 95)

§1, stk. 2: vederlag

§ 2, stk. 2:
Hvad skal oplyses:
arbejdsgivers og lønmodtagerens navn og adresse
hvorfra skal arbejdet udføres
beskrivelse af arbejdet, titel etc.
ansættelsens begyndelses tidspunkt
hvis varighed ikke er angivet, anses ansættelse som ubegrænset
LM rettigheder mht. ferie etc.
opsigelsesvarsler. Hvis LM er funktionær, så OK at henvise til FUL
gældende/aftalt løn. Betaling af overarbejde?, pension, terminer for
lønudbetaling, optioner etc. præciseret
angivelse af den daglige/ugentlige arbejdstid
kollektive overenskomstforhold etc.

§ 4:
hver gang der sker en ændring i ansættelsesforholdet, så skal LM have et nyt
ansættelsesbevis/kontrakt senest én måned efter ændringen
hvis lønnen sættes op, så principielt skriftlig meddelelse som anført, men
OK at anføre ændring i en lønseddel ellers skal der meddeles skriftligt igen

/Peter

--
http://vvv.grauslund.com/

Fra : Kurt Moskjær Anderse~

Dato : 24-01-01 10:14

"Peter Grauslund Christensen" <peter@FJERNDETTEgrauslund.com> skrev i en
meddelelse news:Fuwb6.2722$LK6.73652@news101.telia.com...
> Her er - ganske kort - betingelserne for at være omfattet af
> funktionærloven:

Tak for det, Peter. Det satte nogle ting på plads, men jeg vil lige tage mig
tid til at læse det grundigt igennem en af de kommende dag.
Dog må der være en grænse for, hvor ofte man kan udbetale honorar til en
"løs" medarbejder - findes der noget lovbestemt om dette?

Kurt Moskjær Andersen
http://www.moskjaer-data.dk/

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 24-01-01 10:27

"Kurt Moskjær Andersen" <kurt@moskjaer-andersen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Tak for det, Peter. Det satte nogle ting på plads, men jeg vil lige tage
mig
> tid til at læse det grundigt igennem en af de kommende dag.

Velbekomme.

> Dog må der være en grænse for, hvor ofte man kan udbetale honorar til en
> "løs" medarbejder - findes der noget lovbestemt om dette?

Det afgørende er ikke lønudbetaling (næsten irrelevant).

Vigtigt er derimod omfanget af det arbejde der erlægges hos dig som
arbejdsgiver. Mere end 15 timer i gennemsnit?

/Peter

--
http://vvv.grauslund.com/