Hjælp til ASP/access
Fra : Jan Nielsen

Dato : 22-06-05 11:25

Hej Alle

Jeg er ved at ændre en eksisterende html side til asp.

Jeg har valgt at benytte mig af en access db.

Tager udgangspunkt i Lektion 19 fra Html.dk.
http://html.dk/tutorials/asp/lektion19.asp

Det jeg gerne kunne bassere mig på database udtræk. Noget i stil
med hvad der er på www.html.dk hvor man vælger menu punktet
Tutorials og derefter får en liste frem med

Fra menu punkt1. Kommer der en side frem, som viser kategorierne.
I f.eks. flere koloner.

Når man så trykker på en af kategorierne kommer der så en liste
med overskrifter som er henvisninger til artikler.

Ill.

Menu punkt1 --> List kategorier --> Kategori indehold -- >
Artikel.

Men i access databasen. Har man nogle tabeller ik? Hvor det kunne
være en med kategorie og en med selve indenholdet til artiklen.

Hvordan får jeg lavet en asp side. Som viser kategori indeholdet.
Er det ik muligt at kun at have en, og ik en for hver kategori?

Tror det er det her til en start

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 22-06-05 16:58

Hej, Jan!

"Jan Nielsen" <janer@normal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan får jeg lavet en asp side. Som viser kategori indeholdet.
> Er det ik muligt at kun at have en, og ik en for hver kategori?

Noget i den her stil burde gøre det. I Access opretter du to tabeller:

Kategorier:
ID
Kategorinavn

Artikler:
ID
Overskrift
Tekst
KategoriID

De to ID-felter kan du for nemheds skyld lade være autonummereringsfelter,
så Access selv danner værdien, der er forskellig fra post til post, Feltet
KategoriID er en såkaldt fremmednøgle, som fortæller hvilken kategori,
artiklen tilhører. Den skal have samme datatype som feltet ID i tabellen
Kategorier. Bruger du autonummerering, skal KategoriID være et langt heltal.

Så får du brug for en side, hvor du skal vælge den kategori, du vil se. Tag
udgangspunkt i den nævnte lektion, idet du sætter

strSQL = "SELECT * FROM Kategorier"

Gennemløb dit recordsæt med

Do While Not rs.EOF
Response.Write "<a href=VisKategori.asp?id=" & rs("ID") & ">" &
rs("Kategorinavn") & "</a><br>"
rs.MoveNext
Loop

Bemærk, at jeg har flyttet kontrollen for EOF op i løkkens start. Derved
undgår du en fejl, hvis der ikke er nogle poster i recordsættet.

I VisKategori.asp henter du kategoriens ID med

Kategori = Request("id")

og udvælger artiklerne med

strSQL = "SELECT ID, Overskrift FROM Artikler WHERE KategoriID = " &
Kategori

Brug så samme teknik som ovenfor til at danne en oversigt over kategoriens
overskrifter med links til de enkelte artikler. På den side, der viser den
enkelte artikel - som vi kunne kalde VisArtikel.asp - finder du artiklens ID
med

Artikel = Request("ID")

og finder artiklen med

strSQL = "SELECT Overskrift, Tekst FROM Artikler WHERE ID = " & Artikel

Åbn dit recordsæt og vis indholdet som det passer bedst til dit layout. Du
behøver ikke kontrollere for EOF, da recordsættet indeholder nøjagtigt én
post. Så det er bare at vise indholdet med

rs("Overskrift")

og

rs("Tekst")

og så skulle du være kørende uanset antallet af kategorier og artikler i
hver kategori.

Mvh

C@rsten

Fra : Jan Nielsen

Dato : 22-06-05 20:36

Carsten Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> og
>
> rs("Tekst")
>
> og så skulle du være kørende uanset antallet af kategorier og artikler i

Takker for svaret.

Men du tabte mig fuldstændigt...

Pt har jeg det sådan at, man først vælger et menu punkt. Hvor man så kommer
ind på en side der viser kategorier. Disse er et udtræk fra tabel, med
tilhørende links. Via <a href=side.asp

Hvor links er til enkelte sider, som viser kategori indeholdet. Lige som i
lektion 19 på html.dk

Men det var for at få det mere enkelt, sådan at jeg ikke skal lave enkelte
sider til hver kategori... kat1.asp, kat2.asp osv Er der ik en mere enkelt
løsning

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 25-06-05 12:37

Hej, Jan!

"Jan Nielsen" <janerNOSPAM@normal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[Snip en hel masse]

> [...]
> sider til hver kategori... kat1.asp, kat2.asp osv Er der ik en mere enkelt

Så må jeg have misforstået dit problem. Som jeg forstår det har du en
database med nogle kategorier, som du viser via en ASP-side, hvor man kan
vælge en kategori, hvorefter du så har lavet en ASP-side med udtræk for hver
kategori, og det vil du gerne undgå. Den løsning, jeg skitserede løser lige
netop dette problem, idet den kun indeholder tre ASP-sider, hvor den første
udgør din menu, den næste viser overskrifterne i den valgte kategori, mens
den sidste viser den valgte artikel, idet de to sidste får overført en
entydig identifikation til den ønskede kategori/artikel i selve linket.

Du er naturligvis nødt til at bruge det, der står i lektion 19 og de
foregående lekterioner på html.dk for at få forbindelse til din database
o.s.v., men det gik jeg ud fra, at du havde styr på, så jeg nævte kun de
vigtigste ændringer i forhold til eksemplet i lektion 19. Min løsning er
også kun en ren minimumsløsning, så hvis du har yderligere behov for
oplysninger som f.eks. en generel kategoribeskrivelse, skal du naturligvis
tilføje disse.

Men hvis der er noget, jeg har misforstået, bliver du nødt til at forklare
dig nærmere.

Mvh

C@rsten

Fra : Jan Nielsen

Dato : 22-06-05 21:12

> [...]
>
> og
>
> rs("Tekst")
>
> og så skulle du være kørende uanset antallet af kategorier og artikler i

Hvis du kunne lave en Lektion 19.2 som en overbygning på artiklen ville det
være cool

Jan

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 22-06-05 21:27

"Jan Nielsen" <janerNOSPAM@normal.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Hvis du kunne lave en Lektion 19.2 som en overbygning på artiklen ville
det
> være cool
>
> Jan

Det ville det måske blive tid til hvis du undlod at citere alt

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-06-05 21:59

Jan Nielsen skrev:

> Hvis du kunne lave en Lektion 19.2 som en overbygning på
> artiklen ville det være cool

Hej Jan. Når du svarer på et indlæg er det god skik at slette de
linjer du ikke direkte kommenterer. Det er svært at finde rundt i
et indlæg med over 100 citerede linjer og kun 2 nye.

Læs venligst <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 23-06-05 12:43

> Når du svarer på et indlæg er det god skik at slette de
> linjer du ikke direkte kommenterer. Det er svært at finde rundt i
> et indlæg med over 100 citerede linjer og kun 2 nye.

Jeg undskylder og dette skal ske.. Håber at tideliger indlæg, er til
at leve med.

Men jeg lavede, mere eller mindre en kommentar til de tideliger
indlæg, da jeg blev helt tabt. Dvs. at jeg ik kunne få noget af det
til at virke som beskrevet.