farmor og mormor
Fra : marlene

Dato : 21-06-05 17:33

hej
er der nogen her der kan fortælle om vi er uheldige..eller om der er forskel
på at være farmor og mormor
forstået på den måde at min mor ( mormor ) altid er ens over for alle
børnebørn, hun er kun mormor.
derimod er farmor lidt afstandstagende, vores børn sover der aldrig, spiser
der ikke eller hygger ikke hos dem.
hun vil gerne passe dem hos os selv, men kun hvis vi skal til forældremøder
o.s.v. ikke til noget pjat. altså kun når hun bliver direkte bedt om hjælp.
hun er også mormor ( til adopteret børn)og nej hvor er de børn dog søde og
de skal med på dyreskue og på ferie og hentes i børnehaven og hjem på
overnatning. og hun fortæller gerne om det.
det gør ondt, vores ( hjemmelavet) børn vil også gerne have en farmor og
farfar.
vi har aldrig sagt de ikke må, tværtom, så fik vi den besked, da vi fortalte
om fam. forøgelsen, at de var vores egen sag, de havde haft små børn.

vil gerne høre fra jer, oplever i det samme, og bliver det aldrig
anderledes.

marlene

Fra : Holst

Dato : 21-06-05 17:56

marlene wrote:

> vil gerne høre fra jer, oplever i det samme, og bliver det aldrig
> anderledes.

Det bliver næppe bedre af sig selv. I skulle tale med børnenes farmor om
problemet.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-06-05 18:09

marlene wrote:
> [...]
> små børn.
>
> vil gerne høre fra jer, oplever i det samme, og bliver det aldrig

der er, som jeg opfatter det, en helt "generelt" forskel på at være farmor
og på at være mormor.... forskellen ligger i at mormor langt oftere er en
del af HELE processen i at blive forældre... det er hende mor betror sig
til, viser billeder, fortæller hemmeligheder og i det hele taget støtter sig
meget op af under hele graviditeten og spædbarnstiden, hvor farmor sjældent
har det privilegie, idet mænd jo også er "lidt udenfor" i den tid af barnets
liv....

det er IMO op til MOR at tage initiativ til at farmor også kan få et godt og
nært forhold til børnebørnene....
jeg har gjort meget ud af at min ex-svigermor skulle have et nært forhold
til min søn, især fordi hun KUN har sønner og jeg var opmærksom på
tendensen.... det har i dag resulteret i at hun nærmest tigger om at få lov
at få ham på weekend, og ferier og at hende og min søn har et helt specielt
forhold, som alle de yngere børnebørn ser op til....
Min mor har skam også et nært forhold til min søn, idet han er eneste
"direkte" barnebarn til hende.... og den nære forbindelse har altid været
der....

har du, som mor, prøvet at søge råd og vejledning, støtte og omsorg hos din
svigermor?? hvis du gjorde kunne det være at dit tættere forhold til
svigermor, ville understøtte et nærmere forhold for børnebørnene.....

mange brokker sig over at farmor ikke er interesseret, ikke ønsker og ikke
ser deres børnebørn.... men tænker sjældent at skylden oftest ligger hos dem
selv.... jeg synes det er åbenlyst..... hvad man sender ud, får man igen....
hvis man kun sender afstandstagen ud, vil man utvivlsomt modtage det
samme.... og det rammer så ens børn....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-06-05 19:26

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> [...]
> sjældent
> har det privilegie, idet mænd jo også er "lidt udenfor" i den tid af

Jeg tror også, det er generelt. Min kone - der både er farmor og mormor -
deltog for nylig i en artikel i Ældresagens blad om bedsteforældre, hvor
flere blev interviewet og kom til samme resultat. Hun og flere andre mente,
at noget af grunden er, at moderen oftere henvender sig til sin egen mor for
at få råd og vejledning allerede under graviditeten. Derfor bliver forholdet
næsten automatisk tættere.
Det kunne være interessant at finde ud af, om farfædre også er mere knyttet
til deres børnebørn end morfædre - eller omvendt?

--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : C. Howard

Dato : 30-06-05 20:34

> Det kunne være interessant at finde ud af, om farfædre også er mere
> knyttet til deres børnebørn end morfædre - eller omvendt?

Mine piger er meget knyttet til deres farfar, min far, end feks. farmor
eller for den sags skyld mormor, fordi mormor er en person de ikke har set
ret meget om som deres mor heller ikke har haft meget at gøre med.

Carsten

Fra : Nielsen

Dato : 21-06-05 20:35

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message
[SNIP]
> jeg har gjort meget ud af at min ex-svigermor skulle have et nært forhold
> til min søn, især fordi hun KUN har sønner
[SNIP]

UDELUKKENDE har sønner

Nille (som ku.. nej udelukkende har sønner)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-06-05 21:03

Nielsen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message
> [SNIP]
> [SNIP]
>
> UDELUKKENDE har sønner
>
> Nille (som ku.. nej udelukkende har sønner)

hehe jaja, gramatikken kan man altid få klø for ;)
men er mine udsagn i det mindste i tråd med din egen holdning ??

Fra : Nielsen

Dato : 21-06-05 21:34

> hehe jaja, gramatikken kan man altid få klø for ;)
> men er mine udsagn i det mindste i tråd med din egen holdning ??

Jo det er jeg da stort set. Nu har jeg som sagt sønner, hvoraf nogle er
voksne og jeg tænker da meget over min rolle som mor og svigermor (og
forhåbentlig engang farmor). Min svigerdatter betror sig i hvert fald meget
til mig i dag og jeg tror da på at vi vil få et godt og varmt forhold i
fremtiden.

Jeg har også et nært og godt forhold til mine sønner

Nille

Fra : marlene

Dato : 24-06-05 14:17

især fordi hun KUN har sønner

> ved godt hvad du mener , men må alligevel pippe.
allerførst man har ikke kun sønner,
jeg er så heldig at jeg har tre af slagsen. - ønsket.
altså bliver jeg forhåbentlig - en farmor en dag, og håber jeg, en meget
opmærksom på barnet, typen.

da tråden blev startet, synes jeg ikke vi lagde ud med, at der var et
mindre
godt forhold til farmor og farfar.
de er søde og dejlige mennesker, som vi alle er rigtig glade for.
vi mangler bare "hyggen" iblandt barn og bedsterne.
savner de hemligheder der kan opstå imellem dem.
og de alene stunder vi kunne få mellem voksne alene eller et barn +
forældre
øjeblik.
med tre børn er der ikke mange øjeblikke kun til det enkelte barn.

tak for svarene, men mærkværdigt som få kommentarer kan blive til
slagsmål.

Fra : Mette

Dato : 22-06-05 06:56

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sjældent
> har det privilegie, idet mænd jo også er "lidt udenfor" i den tid af

Jeg er helt enig. Da min far (morfar) fortalte en kollega, at han havde fået
et barnebarn, spurgte hun om han var morfar eller farfar og da hans svarede
morfar, sagde hun, at "det er også det bedste", med et glimt i øjet. For det
er sådan at morforældre jo netop er moderens forældre, og - som du siger -
så er man tættere på sine egne forældre i hele forløbet, end man er på
svigerforældrene.
Men når det er sagt, så behøver det ikke at være sådan, når man er opmærksom
på det. Jeg har også set eksempler på at farfar og farmor er ligeså vilde og
blodige overfor barnebarnet, som mormor er det. Fordi det er blevet
prioriteret, at de skulle have stor del i det - fra undfangelsen nærmest.

Fra : Mus

Dato : 22-06-05 12:25

> [...]
> blodige overfor barnebarnet, som mormor er det. Fordi det er blevet
> prioriteret, at de skulle have stor del i det - fra undfangelsen nærmest.

Sådan er det lidt hos os. Mormor og morfar ser vi faktisk mindre end farmor
og farfar.
Tror ikke det har så meget med det indbyrdes forhold at gøre, men bare at
sådan er mine forældre generelt overfor alle børnebørnene. De er glade for
dem og pjatter og leger også med dem når de er sammen - men de har ikke
nogen stor prioritering i deres liv.

LN

Fra : Mus

Dato : 22-06-05 12:20

Ja det var også lige min tanke, at det kunne være forholdet mellem
bedsteforældre og forældre der spiller ind.
Man siger jo ofte at piger har man hele livet, mens drenge kun er til låns.
Bare en ide at det var det der kunne spiller ind

At det så kan gå ud over børnebørnene er noget skidt, men tror ikke det er
usædvanligt. Så må du prøve at bane vejen til et godt og varmt forhold. Det
er jo ikke noget der kommer fra dag til dag.

LN

Fra : David T. Metz

Dato : 24-06-05 10:06

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> har det privilegie, idet mænd jo også er "lidt udenfor" i den tid af barnets

Det kommer sågu da an på mor, far, bedsteforældre og alle deres
indbyrdes forhold!

> det er IMO op til MOR at tage initiativ til at farmor også kan få et godt og
> nært forhold til børnebørnene....

Men heldigvis er det kun din mening. Det er fint nok at du lever i
1950'erne, men lad os andre leve i nutiden.

> jeg har gjort meget ud af at min ex-svigermor skulle have et nært forhold
> til min søn, især fordi hun KUN har sønner og jeg var opmærksom på
> tendensen....

For hendes skyld altså? Ja, hvorfor dog tænke på barnet.

> har du, som mor, prøvet at søge råd og vejledning, støtte og omsorg hos din
> svigermor?? hvis du gjorde kunne det være at dit tættere forhold til
> svigermor, ville understøtte et nærmere forhold for børnebørnene.....

Formålet med at gøre vold på sig selv skulle altså være hvad?

David
P.S. Overvej at rense dit tastatur ...

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 22-06-05 10:34

Hej.

Jeg tror ikke, at det har noget at gøre med, om man er farmor eller mormor.
Det er noget, med folks personlighed at gøre. Hvor åben man selv er, og
hvordan ens indbyrdes forhold er.

Hos os hedder de alle sammen bedstemor eller bedstefar. Uden at overdrive
vil jeg sige, at jeg har verdens bedste svigerforældre (altså farmor og
farfar). De har været med fra dag et i ALT. Jeg har kunnet og kan ringe
døgnet rundt og spørge om alt. De passer ret tit vores dreng - og de elsker
det - alle tre!! Vi har egentlig brugt dem mest, da de gør tingene mest, som
vi selv gør tingene. Det falder dem ligesom naturligt. Mine forældre passer
også vores søn, dog ikke så tit. Det er ikke fordi vi har et dårligt forhold
tiol mine forældre, men der skal lidt mere planlægning til, når de skal
passe vores søn, så derfor har vi ofte valgt mine svigerforældre.

Mvh. Rikke.

Fra : Gitte

Dato : 23-06-05 15:04

Hej

> [...]
>om fam. forøgelsen, at de var vores egen sag, de havde haft små børn.
>
>vil gerne høre fra jer, oplever i det samme, og bliver det aldrig

Jeg hører mange steder fra, at der er STOR forskel på at være
farmor/farfar og så være mormor/mormor. Forstået på den måde, at det
typisk er mor, der "bestemmer" over børnene, og tit foretrækker sine
egne forældre, så farmor/farfar bliver kørt lidt ud på et sidespor.
Det er hvad jeg selv har oplevet som barn. Mine bedsteforældre (mormor
og morfar) så jeg mindst en gang om ugen og sov ofte hos dem. Min
farfar kendte jeg dårligt nok, da han døde da jeg var knap 6 år
gammel. Og kan kun huske en enkelt gang, jeg er blevet passet hos min
farmor.... Mens jeg har været hos mormor/morfar et utal af gange, og
ofte sovet hos dem + boede hos min mormor de sidste 3 måneder af
hendes liv, mens mine forældre passede hende derhjemme (lungekræft).
Men må sige, hos os er det direkte modsat. Mine forældre ville ALDRIG
få lov til at passe mine børn, hvis de havde været i live (døde for
små 3 år siden, efter mange års alkoholmisbrug). Men farmor og farfar
er bare kanon. De bedste bedsteforældre man overhovedet kunne ønske
sig. De har selv interessen - og tiden, da de er pensionerede (og
heldigvis ved godt helbred). Og de får lov, alt det de lyster.... Fx.
henter de i dag (lige omkring nu faktisk) vores store søn på 5½ år i
børnehave, tager ham med i sommerhus og ser sankt hans bål, og har ham
til på søndag - efter eget ønske. Den lille på 9 måneder skal de passe
fra lørdag til søndag, for vi skal for en gang skyld i byen, til stor
koncert. Det var ellers meningen, den store skulle hjem i morgen, og
de skulle have dem begge igen lørdag eftermiddag - men hvis den store
selv ville, ville de gerne have ham indtil søndag, og det ville han
gerne, han elsker sine "bessere"
Så nej, det er ikke lige det, vi oplever. Vi har stor glæde af farmor
og farfar, og jeg er sikker på, at de også har utrolig stor glæde af
deres børnebørn. De har hele tiden "fået lov" (det lyder dog ikke til
at være problemet hos jer - men ellers meget normalt, at far's
forældre ikke får samme "rettigheder" som mors forældre), og
interessen er der, i stor stil Til stor glæde for os alle...

MVH
Gitte

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-07-05 08:59

> [...]
> børn.
>
> vil gerne høre fra jer, oplever i det samme, og bliver det aldrig

Hun lyder da ikke for sjov som farmor.
Hvordan er hun over for dig som svigerdatter,
kan det have noget med det at gøre?

Ærligt talt, så forpasser hun sin chance for
at få et godt forhold til sine børnebørn,
det er synd for hende og for børnene, men
også lidt for jer, for hun virker da som lidt
af en kold fisk.

Håber, I finder en måde at snakke med
hende på, men jeg må sige, at jeg tvivler.

Mvh.Bodil.

Fra : marlene

Dato : 14-07-05 19:37

> Hun lyder da ikke for sjov som farmor.
> Hvordan er hun over for dig som svigerdatter,
> kan det have noget med det at gøre?

hun er faktisk rigtig sød.
hun anstrenger sig nok lidt rigelig for ikke at komme uanmeldt forbi,
hvilket hun/ de ellers er meget velkomne til.

> Ærligt talt, så forpasser hun sin chance for
> at få et godt forhold til sine børnebørn,
> det er synd for hende og for børnene, men
> også lidt for jer,

det er netop det vi synes.

for hun virker da som lidt
> af en kold fisk.
synes det ellers ikke, hun har nok bare haft en tid, hvor de selv måtte
klare dem og gider ikke os andre.
der er et "følelsesmæssigt- det taler vi ikke om" problem, altså lidt
pakken
ind, istedet for at spørge lige ud osv.
men ellers er hun som nævnt ganske sød og smilende.