Nedsætte takster for børnepasning?
Fra : Danny

Dato : 21-06-05 11:39

Hej

Så vidt jeg husker lovede regerigen ved sidste valg, at det skulle være
billigere at få passet sine børn med virkning fra 2006. Er det korrekt?

Hvor stor en andel betaler forældre egentlig selv og hvor stor en andel kan
man forvente selv at skulle betale (hvis altså valgløfterne holder stik?)

Med venlig hilsen,
Danny - far til to

Fra : Christian

Dato : 21-06-05 12:11

"Danny" <santos@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvor stor en andel betaler forældre egentlig selv og hvor stor en andel
> kan man forvente selv at skulle betale (hvis altså valgløfterne holder

det er sat ned til 25% fra 2006.

Fra : Danny

Dato : 21-06-05 13:23

> det er sat ned til 25% fra 2006.

Ok - men hvad er det så nu?

Mvh,
Danny

Fra : tb

Dato : 21-06-05 13:35

"Christian" <dread12.news.tele.dk...

> det er sat ned til 25% fra 2006.

Har du et link til det. Jeg ved vi betaler 33% af de faktiske udgifter her.

Fra : Christian

Dato : 21-06-05 14:42

søg på www.jp.dk

efter 'Økonomiaftale giver billigere børnepasning' du skal have abb.

jeg har også fået svar fra en kommunal politiker:

'Det er helt rigtigt, at forældrebetalingen er nævnt i den aftale, som
regeringen og Kommunernes Landsforening netop har indgået. Regeringen
mangler dog at fremsætte lovforslaget. Som landet ligger nu, vil
forældrebetalingsandelen blive nedsat til 25 pct. 1. januar 2006 for børn
under 3 år og fra 1. januar 2007 for børn i alderen 3 år og indtil
skolestart. Vi overholder selvsagt loven, og derfor ændrer vi taksterne for
de nævnte aldersgrupper - fra de nævnte datoer.'

så bliver det spændende om kommunerne så siger at de bare bibeholder de
takster de har, og så lader være med at det stiger...så passer pengene jo
nok med 25%

Fra : Søren Mors

Dato : 21-06-05 20:06

Christian wrote:
> [...]
>

> så bliver det spændende om kommunerne så siger at de bare bibeholder de
> takster de har, og så lader være med at det stiger...så passer pengene jo

Hvis de allerede nu opkræver 33% skal der mere end det til for at nå ned
på 25%. Vi betaler 3352 for en vuggestueplads. Hvis vi antager at det er
33% af prisen koster det 10.050 kroner om måneden. Med 25% bliver det
2500, eller en nedsættelse på 800 kroner. Jeg kan ikke lige finde ud af
om jeg faktisk betaler 33%, men jeg tror det (Århus Kommune).

Interesseant nok giver det ingenting til folk med økonomisk friplads,
det er det der kaldes at hjælpe de svageste i samfundet

Søren Mors

Fra : oo

Dato : 21-06-05 20:23

"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Interesseant nok giver det ingenting til folk med økonomisk friplads, det
> er det der kaldes at hjælpe de svageste i samfundet

I dag beregnes forældrebetalingen ud fra flg. model:
Bruttodriftudgift(100%) - kommunalt grundtilskud (67 el. 70%) =
forældrebetaling, som er 33% for forældre uden økonomisk friplads. Den
økonomiske friplads beregnes idag som en %-del af bruttodriftudgiften + det
kommunale grundtilskud, som er 70% for forældre med økonomisk friplads. Dvs.
at forældre med økonomisk friplads OGSÅ kommer til at mærke
takst-nedsættelsen, idet det kommunale grundtilskud pr. 1.januar er 75%.
Hvis man ex. er berettiget til 10,3% i økonomisk friplads vil det altså
fremover hedde 10,3% + 75%, mod 70% idag.

mvh MP
som arbejder med dette

Fra : Søren Mors

Dato : 22-06-05 18:43

oo wrote:
> [...]
> Hvis man ex. er berettiget til 10,3% i økonomisk friplads vil det altså
> fremover hedde 10,3% + 75%, mod 70% idag.

Men hvis man har fuld økonomisk friplads, dvs et ekstra tilskud på 30%,
får vel ikke de resterende 8% udbetalt

Søren Mors