Grundfos Alpha+
Fra : Allan

Dato : 21-06-05 01:30

Hej

Jeg har brugt en del timer på Grundfos site uden at blive en pot pis
klogere Håber en rigtig "gør det selv mand" kan hjælpe en
anti-vvsér på vej.

Jeg kan ikke ud fra de viste diagrammer for Alpha+ 25-40 of 25-60 se
og derved udregne hvor meget vand de kan flytte rundt i mit system.
Skal lige siges at det ikke skal bruges til alm. vand-cirkulation fra
fyr til varmeapparater men derimod til at vandkøle en masse computere
*S*

Har fået at vide at en alm UPS 25-40 pumpe kan flytte omkring 1000L
vand i timen (disse data kan jeg heller ikke finde) men går ud fra at
det helt kommer an på hvor meget tryk (modstand?) der bliver lavet
undervejs inden vandet igen lander i pumpen.

Jeg skal bruge mindst det dobbelte, men stadig bavare den ro der er
for en Grundsfos under alm. brug. Nogle der kan oversætte nogle af de
fagudtryk Grundfos bruger, eller måske anbefale en pumpe (hellere for
stor end for lille) der kan flytte 2.000-4.000L vand i timen?

Hvis nogle kan anbefale et site på nettet, eller en god grundbog på
biblioteket er jeg også klar på at læse mig lidt mere til hvordan man
i vvs-branchen "snakker" om de data jeg står og mangler. Det er i
hvert tilfælde ikke nemt at lære noget for en som mig på Grundfos´s
site *snøft*

Vh. Allan Beach

Fra : Jeppe Holm

Dato : 21-06-05 06:34

Allan wrote:
> [...]
> i vvs-branchen "snakker" om de data jeg står og mangler. Det er i
> hvert tilfælde ikke nemt at lære noget for en som mig på Grundfos´s

Hej Allan
De tekniske ting står på denne side
http://www.grundfos-www.com/alpha/tech.htm. En alpha 25/40 kan flytte
3,5 m3/t, eller 3500 liter/t. Men er du sikker på den enorme mængde vand
er nødvendig. Jeg lavede lige et overslag, og hvis du vil have den
computer til at være ti grader varmere end omgivelsestemperaturen, så
kan du brænde op til 11 kWatt af, eller 5 gange den effekt du kan hive
ud af en normal stikkontakt. Med 3500 liter/t kan du således brænde 3,5
gange mere effekt af. Hvis din computer kan det, vil jeg gerne se
billeder af den.
Men i stedet for at tage en alpha pumpe, burde du kigge efter en upe
eller ups pumpe, da de kan styres via computeren. Så kan du lave en
regulering der varierer mængden af vand gennem computeren svarende til
den aktuelle belastning.
mvh
Jeppe Holm

Fra : Calle.

Dato : 21-06-05 08:04

Allan wrote:
> [...]
> i vvs-branchen "snakker" om de data jeg står og mangler. Det er i
> hvert tilfælde ikke nemt at lære noget for en som mig på Grundfos´s

Er du sikker på du skal bruge så meget vand, det kan jo køle en
hydrauligstation på en produktionsmaskine.
Hvis dine PCere kan levere al den varme, så sidder de ikke på en alm. 10A
gruppesikring

--
Calle.

Fra : Allan

Dato : 21-06-05 19:59

> [...]
>http://www.grundfos-www.com/alpha/tech.htm. En alpha 25/40 kan flytte
>3,5 m3/t, eller 3500 liter/t. Men er du sikker på den enorme mængde

Iflg. en gut der allerede har en UPS25-40 pumpe
(http://www.h2okoeling.dk/?site=forum/traad&tID=786&fID=4) anbefaler
han at jeg går lidt højere op i vandmængden. Jeg vil komme op og have
10-12 linier ud fra en manifold, som skal køle--->
03 CPUér
03 Northbridge
06 GPUér
12 HDD
3 PSUér
og dertil kommer det løse

Derfor tror jeg ikke 1000L i timen er nok, det giver jo ikke mere end
omkring 100L i timen til hver linie. Alm. vandkøling kører jo med
~250L

> [...]
>eller ups pumpe, da de kan styres via computeren. Så kan du lave en
>regulering der varierer mængden af vand gennem computeren svarende

Har været lidt inde og kigge, hvilke model er det man skulle kunne
styre via computeren?
Det absolut fineste ville jo være hvis jeg både kunne styre den
samlede mængde fra 0 til eks. 4000L samtidig med at jeg via haner på
hver linie lukker op og ned efter hvor meget vand der skal bruges. Der
er jo ingen grund til at lukke i mill. L vand ind i den linie der skal
køle Nothtbridge

Vh. Allan Beach

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 21:09

Den 21 Jun 2005 11:58:53 -0700, beach@freestyle.dk (Allan) skrev:

> [...]
>hver linie lukker op og ned efter hvor meget vand der skal bruges. Der
>er jo ingen grund til at lukke i mill. L vand ind i den linie der skal

Du skal bare sætte pumpen til at holde et konstant tryk på fremløbet,
så sørger den for styringen.

Hvis du åbner flere haner falder trykket og det kompenserer pumpen for
ved at køre lidt hurtigere.

--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Stay away from hurricanes for a while.

Fra : Jeppe Holm

Dato : 21-06-05 21:29

Allan wrote:

> [...]
> hver linie lukker op og ned efter hvor meget vand der skal bruges. Der
> er jo ingen grund til at lukke i mill. L vand ind i den linie der skal

Hej
Du kan styre alle upe pumperne via computeren, du skal bare have et
netværksmodul dertil, det hedder vidst mb40/60. Den kører på en rs485
linje, du kan købe en rs232 til rs 485 konverter. Protokollen hedder
GeniBus.
Mht mængden, er den parameter du skal kigge efter, flow, kig i tidligere
link.
Jeg vil gerne have dig til at lave et eksperiment inden du går ud og
køber den største pumpe du kan få fingerene i. Tag en liter vand og kog
den i en elkedel. Find ud af hvor mange watt den er på og hvor lang tid
det tager at koge den.
Divider tiden med 10, og du har ca tiden for en temperaturstigning for
10 grader.

Temperaturstignig på 10 grader=tid 100 grader/10

Så finder du den samlede effektafsættelse i dine computere. Tag den
effekt din elkedel bruger og divider med den effekt dine computere bruger.

Effekt edkedel/effekt computere * teperaturstigning på 10 grader= tiden
for dine computere at varme en liter vand 10 grader

Resultatet ganger du på tiden det tager at varme en liter vand 10
grader. Resultatet er den tid dine computere skal bruge for at varme en
liter vand 10 grader. Derefter tager du 3600 (antal sekunder på en time)
og dividere med tiden det tager dine computere at varme en liter vand 10
grader.

3600/tiden for dine computere at varme en liter vand 10 grader=liter/time

Resultatet er ca det flow din pumpe skal have for at holde dine
computere på en temperatur 10 grader højere end omgivelser hvis du altså
kan komme af med varmen i den anden ende

Et overslag er vel at du skal bruge ca 300 l/time

mvh
Jeppe

Fra : Allan

Dato : 24-06-05 01:19

Jeppe Holm <jmho04@kom.aau.dk> wrote in message
> [...]
> netværksmodul dertil, det hedder vidst mb40/60. Den kører på en rs485
> linje, du kan købe en rs232 til rs 485 konverter. Protokollen hedder

Nu har jeg ikke de bedste forhold til Grundfos´s site, men de pumper
jeg kan se under UPE ligger lidt ud over de pladsforhold jeg har til
rådighed og tvivler ikke på at de også trækker både tænder og røvhu**
ud af min ellers søde bankrådgiver Så tror jeg lader mine manuelle
reguleringer + en pumpe der selv kan veksle tryk efter forbrug være
det jeg skal gå efter!

> Mht mængden, er den parameter du skal kigge efter, flow, kig i tidligere
> link.
> Jeg vil gerne have dig til at lave et eksperiment...

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at det er velmendt mht. dit
eksperiment. Men den holder jo så ikke hvis vi skal ud i en rent
teknisk set snak om det. Den varmeafsætning der er i en "hurtig koger"
til vandet (hvor varmelægmet er i direke kontakt med vandet) kan jo
slet ikke sammenlignes med et kølehovede der sættes ind over
varmegiveren (i dette tilfælde f.eks. en CPU) da jeg jo ikke ligger
CPUén ned i vandet men transformere varmen fra CPU over til et hovede
lavet af kobber der derefter skal lede varmen væk via vandet. Dit
regnestykke kan jeg kun oversætte til at jeg skal ligge alle mine
varmekilder ned i det vand der skal køle. Den går jo så bare ikke men
elektronik

Da alle de "store" velrenomerede (sikkert stavet rigtig godt!" sites
der lever for vandkøling nærmest anbefaler de her 100-350 litter vand
i timen på et hovede så har de vel for søren prøvet noget der er
mindre på et aller andet tidspunkt. Hvis der er "stor" forskeld på om
man fiser 100 eller 300L vand igennem en linie så bliver jeg jo nød
til at tage forbehold for dette allerede nu.

Men ->HVIS<- det er muligt at holde et tryk på måske 25-50L i timen og
stadig bibeholde et system der trods varmepåvirkninger udefra så er
alle sites + NG de første der får det at vide. For selv om jeg bikser
et system sammen der kan poole vesterhavet så vil jeg til en hver tid
skruge så meget ned for alt som overhovedet mulige. Så data omkring
dette kommer

//Beach