Lidt mere ApS
Fra : Michael Olsen

Dato : 23-01-01 21:53

Nok lidt af et begynder spørgsmål:

Jeg læste tidligere at man "kun" skulle betale 32% i skat for de penge man
lader stå i sit anpartsselskab. Jeg går ud fra det er fra regnskabsår til
regnskabsår.

Hvis man så udbetaler løn til sig selv året senere, er pengene så ikke
blevet beskattet 2 gange ???

På forhånd tak...

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-01-01 22:17

Michael Olsen wrote:

> Hvis man så udbetaler løn til sig selv året senere, er pengene så ikke
> blevet beskattet 2 gange ???

Lidt begynder rådgivning
I året med overskud, hvor du ikke fik løn, får du udbytte -
max ca 2x30.000 med 25% skat (+32 = ca 50% nettoskat)
derefter får du løn = normal beskatning af lønindkomst,
udbytte kan kun udbetales af overskud => årets+tidligere års

du kan ikke betale løn af sidste års indkomst, kun udbytte
før aflevering af regnskab, men husk 10 - 20.000 i løn, så
du kan bruge lønindkomstbegrebet, på f.x. fri bil
(fed fidus hvis du bruger dyr bil) samt andre
"personalegoder"

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Michael Olsen

Dato : 23-01-01 22:44

Hej Erik,

tak for hjælpen. Men jeg er stadigvæk lidt i tvivl.

Hvis mit selskab nu generer et overskud på 100.000, der bliver ikke udbetalt
noget udbytte af overskudet - dvs. overskudet bliver overført til næste
regnskabsår. Her skal der, som jeg forstår det, betales skat (32%) af det
overførte beløb. Så må virksomheden vel indeholde 68.000 i egenkapital.

I det nye regnskabsår bliver der så igen generet et overskud på 100.000.
Virksomheden må så have 100.000 + 68.000. Kunne hele dette så udbetales som
et udbytte. Hvordan vil det i så fald blive beskattet ?

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-01-01 00:28

Michael Olsen wrote:

> [...]
> regnskabsår. Her skal der, som jeg forstår det, betales skat (32%) af det
> overførte beløb. Så må virksomheden vel indeholde 68.000 i egenkapital.

Næ, det er af årets overskud, der betales skat, og resten overføres,
incl anden tilvækst i egenkapital.

> I det nye regnskabsår bliver der så igen generet et overskud på 100.000.
> Virksomheden må så have 100.000 + 68.000. Kunne hele dette så udbetales som
> et udbytte. Hvordan vil det i så fald blive beskattet ?

Nej, årets overskud er _efter_ skat. 68 + 68.000, hvilket du maksimalt
kan udbetale som udbytte, totalt fra selskabet.
Får du +100.000 i løn, er det mindre til udbytte.

Udbytte beskattes totalt pr person pa, ca 32.000 med endelig afregning med
acontoskat på 25% (Ægtefæller 2X), uanset hvor du får udbytte fra.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 24-01-01 23:32

In <94kr45$obs$1@news.inet.tele.dk>, on 01/23/2001
at 09:52 PM, "Michael Olsen" <mio@multimediebureauet.dk> said:

>Hvis man så udbetaler løn til sig selv året senere, er pengene så ikke blevet
>beskattet 2 gange ???

Jeg syntes ikke at dette var blevet besvaret... Muligvis et af de indlæg med SV.
først som bliver fjernet hos nogle udbydere...

Når man udbetaler løn så er det en fradragsberettiget omkostning for firmaet i
det regnskabsår den bliver udbetalt. Dvs. at firmaets skattepligtige indkomst
bliver reduceret med lønudbetalingen det pågældende år.

/Knud

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-01-01 11:20

Knud Berggreen wrote:

> [...]
> det regnskabsår den bliver udbetalt. Dvs. at firmaets skattepligtige indkomst
> bliver reduceret med lønudbetalingen det pågældende år.

- Men hvis firmaet udbetaler mere løn, end det har tjent det år (altså udbetaler
løn af forrige års opsparede overskud), får det underskud det år. Kan det underskud
bruges til noget?

M.v.h.

Jonathan

Fra : Erik G Christensen

Dato : 25-01-01 19:36

Jonathan Stein wrote:
> - Men hvis firmaet udbetaler mere løn, end det har tjent det år (altså udbetaler
> løn af forrige års opsparede overskud), får det underskud det år. Kan det underskud
> bruges til noget?

Bare for at du forhåbentlig forstår det bedre
Lønninger betales for arbejde, udført for firmaet, og skal betales
uanset driftsresultat for det enkelte år - og det er uanset om du
er ansat eller ejer firmaet,
giver firmaet underskud, kan dette fremføres fem år,
men du beskattes som lønmodtager af løn i udbetalingsåret med aktuel
skattesats, vel min 52%.
Ejer du firmaet, kan du udbetale udbytte istedet, efter selskabs-
skat på 32% (30 nu) og udbytteskat på 25% af resten => ca 52% skat,
optil ca 2x30 kkr (hvis du er gift).
Som du forhåbentlig kan forstå af dette, er det individuelt, hvad
der er bedst for dig

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-01-01 22:36

Erik G Christensen wrote:

> Ejer du firmaet, kan du udbetale udbytte istedet, efter selskabs-
> skat på 32% (30 nu) og udbytteskat på 25% af resten => ca 52% skat,
> optil ca 2x30 kkr (hvis du er gift).

Hmm, 125.000 for et ApS - og en kone er vel heller ikke helt gratis. Nej, jeg tror VS
er god nok til mig.

Når man kan udligne underskud fem år frem, er der jo ikke de store problemer for et
løbende selskab, men hvis man f.eks. lukker og giver sig selv et gyldent håndtryk det
sidste år, bliver man vel dobbeltbeskattet (32% af de tidligere års opsparede overskud
plus personlig beskatning af det udbetalte). Men så kunne jeg forestille mig der var en
masse andre regler, om ophør af firmaet.
Nå, det er ikke aktuelt for mig, så brug ikke jeres nattesøvn på det for min skyld.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Erik G Christensen

Dato : 25-01-01 22:53

Jonathan Stein wrote:
> [...]
> masse andre regler, om ophør af firmaet.
> Nå, det er ikke aktuelt for mig, så brug ikke jeres nattesøvn på det for min skyld.

Skattereglerne er, stort set, indrettet så der er symmetri imellem
dit valg af selskabsform, VS m.v.
hvis du vælger optimalt,
(desværre støder jeg stadigvæk på mindre erhvervsdrivende, der for at
spare 5-10.000 i revisorudgift, selv laver opgørelser, - den værste
for det sidste år
har i fire år betalt 35-41.000 mere i skat end nødvendigt
PS- underskud 135 kkr efter renter, selvangivelse som PS.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-01-01 00:41

"Knud Berggreen" <kub@mobilixnet.dk> wrote in message

> Jeg syntes ikke at dette var blevet besvaret... Muligvis et af de indlæg
med SV.
> først som bliver fjernet hos nogle udbydere...

Jamen, det er da rigtigt at det er derfor der går kludder i det: Jørgen
Madsen, dine guldkorn går tabt på mange servere fordi dine svar bruger
dansk Sv: i stedet for (det åbenbart korrekte) Re:

Niels

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 26-01-01 03:05

Hermed svaret med RE: foran - tak Niels mfl,.

Det er måske nemmere at forstå, at når året er gået, skal du betale skat af
årets resultat - slut.

Du kan ikke senere få pengene refunderet som i virksomhedsordningen.

Du kan så af (de beskattede penge) give et udbytte.

Lader du overskuddet stå, er formuen steget med dette beløb i selskabet, og
beløbet er til disposition for hvad ledelsen vælger.

Næste år har man altså et gammelt disp.beløb + det ny resultat (beskattet)
til rådighed.

Til rådighed vil sige, at man kan give det som udbytte og i aktieselskaber
opkøbe egne aktier (max 10% af aktiekapitalen).

Mht. løn så fastsætter du den løn du vil have som ejer. Giver selskabet mere
i overskud kan du vælge - inden regnskabsåret er gået - at give dig selv
mere i løn. Venter du, kan du ikke efterfølgende hive beløbet ud med
skattemæssig tilbagevirkende kraft.

I dit eksempel - kan du godt hæve de nævnte kr. 168.000 året efter, men du
vil kun få umiddelbar glæde af de 68.000 som gør, at selskabet ikke får
skat. De sidste kr. 100.000 vil vise, at selskabet har givet underskud dette
år. Det kan overføres til fradrag de næste 5 år som fradrag, hvis det så et
år bliver overskud.

Din formue i selskabet vil derimod kun vise at du startede med x kr. fik
68.000 i overskud og hævede de 68.000 igen - altså at formuen er som ved
start.

Som Erik nævner, vil man normalt udtage udbytte på kr. 38.500 (X 2 hvis man
er gift). Det skyldes blandt andet, at der ikke betales am-bidrag af
beløbet, men skatten er 25%, og da selskabet allerede har betalt 32% betaler
man 32% + (100-32)*25% = 49% i skat af pengene. Tager man mere end de kr.
38.500 betaler man 40% af det der ligger over - det svarer til knapt 60%.

Ligger man i topskat (63%) er det en klar fordel at udtage de kr. 38.500 og
en mindre fordel i at tage over beløbet.

Mvh.

Jørgen

Niels P Sønderskov <niels.p.sonderskovNOSPAM@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:94qemp$4io$3@news.inet.tele.dk...

Fra : Knud Berggreen

Dato : 25-01-01 13:13

In <3A6FFAE0.9CF8B04B@image.dk>, on 01/25/2001
at 10:19 AM, Jonathan Stein <jstein@image.dk> said:

> - Men hvis firmaet udbetaler mere løn, end det har tjent det år (altså
>udbetaler løn af forrige års opsparede overskud), får det underskud det år. Kan
>det underskud bruges til noget?

Ja da, underskud kan så vid jeg ved fremføres i op til 5 år og modregnes i
overskud i disse år.

/Knud