Lakering af gulv
Fra : LR

Dato : 20-06-05 14:38

Mit parketgulv er 4 år gammelt og lakken er ved at blive lettere slidt. For
at undgå at det slides igennem (så det skal afslibes), har jeg tænkt mig at
genopfriske lakken.

Jeg har tænkt mig følgende:

1. Først slibes lakken mat med korn 300 så lakken hæfter bedre, og der
renses med grundrens
2. Nu males med pensel med en 50% fortynding af gulvlak så lakken er tynd og
man undgår at overfladen bliver riflet pg.a. penslens hår. Lakken behøver
vel ikke at være koncentreret, da det kun er en genopfriskning af
eksisterende lak?

Lyder det som en god plan? Er der ellers noget vigtigt, man skal huske eller
tage højde for?

Lasse

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-06-05 16:09

LR wrote:
> [...]
> tynd og man undgår at overfladen bliver riflet pg.a. penslens hår.
> Lakken behøver vel ikke at være koncentreret, da det kun er en

Sadolin skriver i sin brochure "Ka' det males" (min udgave fra 1996)
under "Lakerede parketgulve":

"For fjernelse og neutralisering af sæberester vaskes med eddikesurt
vand i forholdet 2 dl 32%-ig eddikesyre til 8-10 l vand. Der eftervaskes
med rent vand." Hvis gulvet ikke vaskes, risikerer man mangelfuld
vedhæftning.

Rækkefølge: Vask, slibning, støvsugning og lakering.

Jeg har brugt Sadolin acrylgulvlak (Sadolac Robust) glans 50, det må
*ikke* fortyndes, er ret tyndtflydende og flyder pænt sammen. Laker
mindst to og gerne tre gange med tilstrækkelig tørringstid imellem for
at opnå tilstrækkelig slidstyrke.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 20-06-05 22:25

"LR" <sda@dasda.dsd> skrev i en meddelelse
> [...]
> eksisterende lak?
>
> Lyder det som en god plan? Er der ellers noget vigtigt, man skal huske

Korn 300 er nok lidt for fint, nærmere korn 120 vil være passende.

John Vedsegaard
www.taform.dk