Fastspænding i bil
Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 19-06-05 20:28

Hej,

Har lige et par spørgsmål ang. fastspænding af børn i bilen.

Vi har 3 seler bagi, den miderste er det som kaldes en hoftesele.
Har fået fortalt, at børn ikke må sidde i den da deres rygge ikke er stærke
nok i forhold til en evt.kollision, men hvornår må de så i givetfald?

Det andet spørgsmål lyder, hvornår er det de må "komme ud" af selepuden? Er
det når de kan række armen henover hovedet og lægge hånden over det modsatte
øre og når halsen går fri af selen?
Som I måske kan gætte er vi såmænd bare ved at planlægge hvordan vi får os
indrettet med 3 børn i bilen nu sommerferien snart står for døren,

Hilsen Pernille

Fra : Holst

Dato : 19-06-05 21:24

Lumholdt & Riber wrote:

> Vi har 3 seler bagi, den miderste er det som kaldes en hoftesele.
> Har fået fortalt, at børn ikke må sidde i den da deres rygge ikke er stærke
> nok i forhold til en evt.kollision, men hvornår må de så i givetfald?

Der er vist ikke noget forbud mod hofteselen, men det er korrekt, at det
kan være skadeligt for ryggen, men det gælder vist for både børn og voksne.

> Det andet spørgsmål lyder, hvornår er det de må "komme ud" af selepuden? Er
> det når de kan række armen henover hovedet og lægge hånden over det modsatte
> øre og når halsen går fri af selen?

Den med hånden over armen over hovedet og lægge hånden på det modsatte
øre er vist, hvornår man må side på forsædet ... og derudover er det
vist en skrøne.

Det vigtige er, om selen passer til barnets højde.

> Som I måske kan gætte er vi såmænd bare ved at planlægge hvordan vi får os
> indrettet med 3 børn i bilen nu sommerferien snart står for døren,

Få monteret en ekstra trepunktssele i midten.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 19-06-05 23:03

> [...]
> Har fået fortalt, at børn ikke må sidde i den da deres rygge ikke er
> stærke nok i forhold til en evt.kollision, men hvornår må de så i

Hofteselen er vel ikke lige så god som tre-punkts-selen, det gælder vel både
voksne og børn.

> [...]
> Som I måske kan gætte er vi såmænd bare ved at planlægge hvordan vi får os
> indrettet med 3 børn i bilen nu sommerferien snart står for døren,

Når barnet er 140 cm højt. Det har jeg fra linket:
http://familieportalen.barneguiden.dk/339.1.html

Mvh

Emil