Min datter fuld af energi, men spiser lidt
Fra : Michael Petersen

Dato : 19-06-05 18:55

Hej gruppe.

Jeg har en dejlig datter på snart 3 år, som er fuld af energi, og en
næsten
altid glad pige.

Men, når der er aftensmad, spiser hun utrolig lidt !
....derfor undre det mig, at hun har al den energi, selvom hun ikke spiser
ret meget.

Hendes krop er som den skal være, hun er hverken for tynd eller for tyk,

derfor undre det os endnu mere.

Er dette normalt ?
....det har stået på i over et år.

Takker for jeres interesse.

Med venlig hilsen,
Michael Petersen.

Fra : Rikke & Per

Dato : 19-06-05 19:22

"Michael Petersen" <michaelFJERN@DETTEmpetersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med venlig hilsen,
> Michael Petersen.

> Den har indtil videre sparet mig for at få 315 spam-mails.

Ja ganske almindeligt. Nogle gange spiser de, andre gange ikke. Børn er nok
lidt bedre til at styre det der med mad, end de fleste af vi voksne sikkert
er. Mange børn spiser mest først på dagen og næsten ingenting til aften
(incl min egen søn på 3 år og de to store på 7 og 10 år). Det er vel også
mest fornuftigt at spise på den måde, eftersom det er begrænset hvor meget
energi man skal bruge, når man sover.

Så hvis jeg var jer, ville jeg holde op med at bekymre mig og lade jeres
datter styre det selv, bestem hvilken mad I vil tilbyde hende og lad hende
bestemme mængden.

Mvh Rikke

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-06-05 19:16

> "Michael Petersen" <michaelFJERN@DETTEmpetersen.dk> skrev i en
> meddelelse news:42b5b187$0$31792$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

<snip>

> Så hvis jeg var jer, ville jeg holde op med at bekymre mig og lade
> jeres datter styre det selv, bestem hvilken mad I vil tilbyde hende
> og lad hende bestemme mængden.

Enig. Så længe pigen er glad og fuld af krudt, så får hun jo tydeligvis,
hvad hendes krop og hjerne har brug for.

Eneste bekymring *kunne* være om hun får alle de vitaminer og mineraler hun
har brug for- en generel bekymring for folk, der spiser meget lidt. Men selv
der tror jeg roligt I kan overlade det pigen selv. Vi har i al fald erfaring
for at Albert i perioder skamspiser det ene eller det andet, for saå efter
14 dage ikke at ville røre det. vi er ret sikre på, at det kroppens
indbyggede styring, der fortæller ham, at "det her indeholder noget jeg har
brug for".

(Jeg kan selvfølgelig sagtens tage det roligt. Albert - 4 år - spiser på en
god dag som en voksen mand (burde spise).)

Vh
Kristian

--
"Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-06-05 21:56

Michael Petersen wrote:
> [...]
> spiser ret meget.
>
> Hendes krop er som den skal være, hun er hverken for tynd eller for

det er ret normalt at børn selv regulerer hvor meget de kan spise....
jeg har en bonusdatter på nu 8 år der altid har spist enormt lidt, og enormt
langsomt.... og hun er ikke på den tynde side, men bestemt heller ikke
overvægtig....

jeg tror det er vigtigt at børn i 3-4 års alderen, der spiser "meget" lidt,
tilbydes mad lidt oftere, og at man undgår "snack"-løsninger, som
mælkesnitter og deslige.....
det vil sikre at hun får nok mad, sund mad, og vitaminer og mineraler
nok.....

man skal altid kigge på et barns generelle sundhedstilstand og energinivau
når man bedømmer om maden er tilstrækkelig.... en god tommelfingerregel, er
at hvis barnet er frisk og har energi til at både lege og være glad og på
tværs når det er nødvendigt, så bør man ikke bekymre sig det store....

hvis i undrer jer over hvor energien kommer fra, så prøv at holde en
maddagbog for hende i en uges tid, og vurder om hun måske får mere mad end i
egentlig er klar over*G* det kan jo være der sniger sig nogle snacks ind
uden at man tæller dem som mad ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på