Afskrivninger i et enkeltmandsfirma
Fra : Lars Brink

Dato : 21-01-01 19:29

Hejsa!

Håber det her er den rigtige gruppe. I dk.penge ville folk have penge for at
svare

Facts:
* Jeg har et enkeltmandsfirma hvor jeg arbejder som konsulent for
forskellige andre virksomheder.
* Jeg har et CVR/SE nummer
* Jeg laver momsregnskab og trækker moms fra mine køb og ligger til mine
fakturaer

I øjeblikket bakser jeg med mit årsregnskab og var derfor omkring
www.toldskat.dk (som forresten er blevet noget flottere) for at finde noget
om skattemæssige afskrivninger. Jeg fandt noget men er ikke sikker på at det
var det jeg søgte.

Derfor:

1) Kan jeg afskrive på min indkøbte bærbare PC'er (den har kostet over
9800,-) og bruges med en eller anden %-del til firmaet?
2) Kan jeg lave lineære eller saldo afskrivninger? (hvis jeg altså kan)
3) Kan jeg afskrive mere end 30% (hvis det altså er saldo) da det er et
produkt som sikkert skal skiftes før de 30% årligt kommer under 9800 for
straksafskrivning)

Kan nogen desuden henvise mig til et sted hvor jeg kan læse om fradrag for
udgifter til forretningsrejser.

Mange tak for hjælpen,

Lars Brink

Fra : IMB

Dato : 21-01-01 22:06

--

Lars Brink <brink@as-if.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:94f9to$rc4$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> 3) Kan jeg afskrive mere end 30% (hvis det altså er saldo) da det er et
> produkt som sikkert skal skiftes før de 30% årligt kommer under 9800 for

Hej Lars
Grænsen for straksafskrivning er for 2000 kr. 9.500

Som enkeltmandsfima skal du bruge 30% afskrivning

Du bogfører det som et aktiv og afskriver det med 30% i driften og
efterfølgende ved årsafslutning tillægger du den %del som er privat af afskrivningerne til din skattemæssige resultat på linie med værdi af fri telefon, 75% ej fradragsberett.repr. etc.

Hilsen
Inge

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 28-01-01 15:59

Hej Lars

Bemærk at grænsen for afskrivninger pr. 1.1.2001 er nedsat til 25%. Husk at
grænsen er ekskl.. moms, hvis fakturaen på Pc'en er udstedt til firmaet. Som
hovedregel acceptere skattevæsenet 50% erhverv, men det afhænger af den
enkelte kommune.

Forretningsrejser er normalt fradragsberettigede. Dog ikke momsen. Mad og
drikke til andre er repræsentation og her er kun 25% af HELE omk.
fradragsberettigede.

mvh
Jørgen

http://www.roemming.dk