Partikelstråling i alm. Luft?
Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-06-05 20:28

I 1976 så jeg en tv-udsendelse i tysk tv, hvor et apparat udsendte en
stråle på tykkelse med en blyant og som sluttede brat 50 cm fra
apparatet. Studieværten trak et folie ind i strålen, hvorved strålen
blev nogle få cm. kortere.

Er der nogle der kan fortælle mig, hvad denne stråle bestod af?

Jeg forstod ikke tysk særlig godt, men jeg fik opfattelsen af, at
strålen bestod af elektroner. Kan det være rigtigt?

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-06-05 20:11

Lars Kristensen wrote:
> [...]
>
> Jeg forstod ikke tysk særlig godt, men jeg fik opfattelsen af, at
> strålen bestod af elektroner. Kan det være rigtigt?

Det var nok lys-stråler

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : fribytteren

Dato : 18-06-05 20:57

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Det var nok lys-stråler
>

> Med venlig hilsen / Best regards
> Martin Jørgensen

Tak for dit meget op-lysende svar, men lysstråler slutter ikke brat uden i
den frie luft.Du må sgu komme med et bedre svar, dersom du kan.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-06-05 18:13

fribytteren wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
-snip-

> Tak for dit meget op-lysende svar, men lysstråler slutter ikke brat uden i
> den frie luft.Du må sgu komme med et bedre svar, dersom du kan.
>
> Med venlig hilsen
>
> Lars Kristensen

Jamen, hvis ikke det var lys-stråler, hvordan i alverden kunne du så se
dem?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-06-05 20:18

"Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg forstod ikke tysk særlig godt, men jeg fik opfattelsen af, at
> strålen bestod af elektroner. Kan det være rigtigt?

Det kan det godt.
Elektronstråler (betastråler) og andre former for stråling har en vis
rækkevidde i luft.
Forsøget viste vel blot, at folie bremser noget af strålingen så rækkevidden
i luft falder.
Flere lag folie ville have stoppe strålingen helt.
Det forhold gælder alle former for stråling - enten de er synlige eller ej.
Elektronstråler udsender ikke synligt lys, men man kan sagtens tilsætte et
stof /gas,
som vekselvirker med strålen og udsender synligt lys - en betingelse for at
vise effekten med bremsning af stråling.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-06-05 21:46

Per A. Hansen skrev:

> Det kan det godt.
> Elektronstråler (betastråler) og andre former for stråling har en vis
> rækkevidde i luft.

Ja, der skal ikke særlig meget til at stoppe betastråling.

> Flere lag folie ville have stoppe strålingen helt.
> Det forhold gælder alle former for stråling

.... ja, for passende antal for "flere". Der skal ret mange tusind
lag folie til hvis det er gammastråling.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-06-05 08:06

> Ja, der skal ikke særlig meget til at stoppe betastråling.

> ... ja, for passende antal for "flere". Der skal ret mange tusind
> lag folie til hvis det er gammastråling.

Det er korrekt.
Men det er næppe gammastråler, der blev visualiseret i det omtalte program.
Så ville foliet ikke have nogen målelig virkning.
Det passer bedre på en elektronstråle af en eller anden art.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-05 09:52

Per A. Hansen skrev:

> Men det er næppe gammastråler, der blev visualiseret i det omtalte program.

Næ, men det var dit kategoriske "alle former for stråling" der
fik mig til at reagere.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-06-05 22:48

> Næ, men det var dit kategoriske "alle former for stråling" der
> fik mig til at reagere.

Ja - det gælder generelt.
Et enkelt lag folie vil bremse gammstråler en smule - men som du selv
bemærker, skal der der
rigtig mange til for at bremse gammastråler helt. Det skal der ca. 0.4 cm
bly eller 1-2 m beton til
for at gøre rimelig sikkert.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-05 02:21

Per A. Hansen skrev:

> Et enkelt lag folie vil bremse gammstråler en smule -

Det er umåleligt.

> men som du selv bemærker, skal der der rigtig mange til for at
> bremse gammastråler helt. Det skal der ca. 0.4 cm bly

Hvis jeg husker ret, skal der 0,8 cm bly til at halvere
intensiteten. Det er i hvert fald på det lag. Standse
gammastråling kan det slet ikke.

>eller 1-2 m beton

Så nærmer vi os noget der batter, men der er stadigvæk kun tale
om at reducere intensiteten. I princippet kan man slet ikke
standse gammastråling.