Trykkammermøde på Rigshospitalet
Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-06-05 08:55

Der var i går et infomøde på Rigshospitalet omkring trykkammeret, dets
anvendelse og nye tiltag man gør for at indsamle nyttige oplysninger fra
skadede dykkere.
Dette var det første i en forhåbentlig tilbagevendende række. Da det var det
første, havde man inviteret primært folk med stor berøringsflade i
dykkerverdenen, d.v.s DSF, PADI, NASE, DYK, Søværnet, IANTD, TDI osv osv.
Planen er at der på de efterfølgende møder skal være åbent for almindligt
interesserede dykkere.

Erik Jansen lagde ud med at fortælle omkring vejrtræknings ændringerne under
trykpåvirkning, hvordan en lille smule arbejdsbelastning kunne give dykkeren
et O2 underskud, selvom at han/hun trak vejret korrekt. Der var
efterfølgende debat omkring grænserne på luft, kontra samme dyk på Nitrox
eller Trimix/ Heliox.

Michael Bering fortalte omkring indsamlingen af oplysninger fra
tilskadekomne dykkere, der nu foregår på en mere grundig måde end før. For
år tilbage blev der forsøgt at indsamle mere viden via et omfattende
spørgeskema, men det løb desværre ud i sandet. Nu bruger man spørgeskemaet
igen og kombinere det med en god lang snak om alt hvad dykkeren har fortaget
sig de sidste par dage op til ulykken (efter overstået behandling
naturligvis)
Han er meget opsat på at bygge en solid database med flere
baggrundsoplysninger end der hidtil har været til rådighed. Disse
oplysninger vil så gøre det nemmere at pege på tendenser og dermed vil det
også være et godt værktøj for os alle, når der skal afholdes kurser, enten
det er for begyndere eller stærkt videregående kursus.

Erik Jansen afsluttede med at berette omkring hvad kammeret egentligt bruges
til i det daglige, da DCS patienter kun udgør ca 15 stk pr år. Der er mange
måder hvor almindelige patienter har gavn af trykkammerbehandling på O2. Han
havde billeder med fra en patient, med forvrænget syn via en væskeophobning
i øjet, der havde fået genskabt ordenlig syn på kun ganske få behandlinger.
Han havde ellers måtte døje med det forvrængede syn, i flere år forinden.
Patienter med manglende sårheling, gasforgiftninger, stråleskader fra
cancerbehandling, koldbrand og mange andre ting var det som hyberbar
afdelingen var mest optaget af i det daglige.
Det betyder at planerne er for endnu et kammer engang i fremtiden, der er
simpelthen ved at være nået max grænsen for hvor meget arbejde det store
trykkammer kan overkomme.

Jeg kan kun opfordre til at møde op, når invitationen kommer. Dels får man
præsenteret nogle interessante historier fra dyk der gav DCS og analyseret
lidt på hvorfor. Og dels kan kammermøderne forhåbentlig være med til at
fjerne lidt af den berøringsangst der desværre eksistere blandt dykkere. Det
får folk til at vente unødig længe før de erkender at være syge og så endlig
begynder O2 behandling og opkald til SOK.
Der var bred enighed blandt de fremmødte i går, at det bestemt havde værd at
bruge tid på og at de ville komme igen på de næste møder.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-06-05 09:38

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kan kun opfordre til at møde op, når invitationen kommer.

Hvor og hvordan?

Fra : Karsten Hansen

Dato : 17-06-05 09:57

Hej Johnas

DSF forbesked direkte og næste gang, smider jeg det ud via groupcare.

Karsten Hansen