Kontrakt mellem 2 parter i et ApS
Fra : Niels Henriksen

Dato : 16-06-05 08:05

Hejsa

Jeg er med til at stable et ApS på benene, men på den måde, at jeg ikke
lægger penge i, men tid. Det er min makker der har skaffet de 125.000 til
egenkapitalen til ApS.

Da jeg naturligvis ikke ønsker at blive røvrendt senere vil jeg gerne have
et stykke papir på min "indsats". Vi er blevet enige om en %-sats, men nu
skal vi til at lave papiret på det. Er der nogle der kender til en
"skabelon" til den form?

--
Niels Henriksen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-06-05 10:02

Den 16-06-05 09.05 skrev Niels Henriksen følgende:

> Jeg er med til at stable et ApS på benene, men på den måde, at jeg ikke
> lægger penge i, men tid. Det er min makker der har skaffet de 125.000 til
> egenkapitalen til ApS.

Du kan ikke "indbetale" din del med arbejdsindsatsen. Tjek
Anpartsselskabsloven på:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020001029-REGL

§ 7. Stiftelsesdokumentet skal indeholde oplysning om de bestemmelser,
der måtte være truffet om, at anparter kan tegnes mod indskud af andre
formueværdier end kontanter (apportindskud), eller at selskabet på anden
måde skal overtage sådanne værdier. Apportindskud skal kunne vurderes
økonomisk. Apportindskud kan ikke bestå i pligt til at udføre et arbejde
eller levere en tjenesteydelse. Fordringer på stiftere kan ikke
indskydes eller overtages, uanset om fordringerne er sikret ved pant.

Du kan altså ikke få anparter i forbindelse med stiftelsen af selskabet.
Efter stiftelsen kan stifteren dog godt betale din arbejdsindsats med
anparter. Hvis du vil undgå at blive blive snydt der, kan du lave en
kontrakt med stifteren, der fastsætter, at du får så og så mange
anparter for så og så meget arbejde.

Andre kan måske hjælpe med de skattemæssige konsekvenser - jeg kan
forestille mig, at der skal svares skat af værdien af anparterne (det er
jo lønindtægt).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke