Bruttoskat af B-indkomst
Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 19-01-01 21:47

I min lille (meget lille, indtil videre) fotovirksomhed kommer en del af
indkomsterne fra honorarer for lysbilledforedrag. Foreløbig bliver der
ikke hentet penge ud af virksomheden, der med tiden skal supplere og
evt. erstatte indkomst som lønmodtager. Det eneste, der bliver hentet ud
er omkostningsdækning til kørsel i en bil, der er holdt udenfor
virksomheden.

Nu har jeg så modtaget den første oplysningsseddel fra en arrangør for
et foredrag i år 2000. Her er honoraret - korrekt, så vidt jeg kan se af
vejledningen på told&skats hjemmeside - anført under rubrik 36 som
B-indkomst, hvoraf der skal betales AM-bidrag mv.

Det kunne være ligegyldigt, hvis jeg havde tænkt mig at hæve pengene.
Men det har jeg ikke, da virksomheden i sit første år naturligt nok
præsterer et underskud og i indeværende år som bedste forventning løber
rundt.

Kan det virkelig passe, at foredragsholdere (og andre udøvende med
omkostninger) skal betale bruttoskat af deres omsætning?

Udover honoraret beregner jeg km-penge efter statens takster. De skal
opgives sammen med honoraret i rubrik 36 - hvilket vil sige, at der skal
betales bruttoskat.

Mig bekendt er der ingen andre erhvervsdrivende, der betaler bruttoskat
af deres omsætning - derimod betaler de naturligvis af deres personlige
bruttoindkomst, hvilket er lige så rimeligt/urimeligt, som når det
gælder lønmodtagere.

Men en foredragsholders honorar er vel på samme måde som en musikgruppes
honorar et resultat af en selvstændig virksomhed, hvor omkostningerne
forlods kan fradrages?

Jeg kunne selvfølgelig vælge at udstede en faktura (virksomheden er
momsregistreret på grund af andre, momspligtige aktiviteter), men så
skulle jeg vel betale moms, hvilket trods alt er værre end
bruttoskatten.

Er der nogen, der kender problemet rette løsning - herunder, hvad jeg
bør stille op med selvangivelsen til sin tid?

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-01-01 23:15

In <3A68A7D4.2D70B1B0@iname.com>, on 01/19/2001
at 09:47 PM, "Jens Chr. Jensen" <jcjensen@iname.com> said:

> [...]

>Er der nogen, der kender problemet rette løsning - herunder, hvad jeg bør
>stille op med selvangivelsen til sin tid?

Hvis ikke du udsteder faktura så er din kunde nød til at udbetale det som
B-indkomst efter de gældende regler. Du bør udstede en faktura, men du er nød
til at forstå momsbegrebet på den rette måde. Hvis du laver et foredrag til
5000,- så kan du enten vælge at få 5000,- som B-indkomst eller at skrive en
faktura på 5000,- + moms altså 5000,- + 1250,- = 6250,-. Ud af de 6250,- skal
du så sende 1250,- videre til T&S og så bliver der 5000,- tilbage til dig. Og
til sidst. Hvis dit firma giver overskud så skal du også betale AM-bidrag af
dette beløb.

/Knud

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 19-01-01 23:53

Tak for det hurtige svar - der er åbenbart andre end mig, der bruger
fredag aften foran computeren!

Knud Berggreen wrote:
> Hvis ikke du udsteder faktura så er din kunde nød til at udbetale det som
> B-indkomst efter de gældende regler.

Det ved jeg godt - det er heller ikke helt det, der er problemet. I
øvrigt har jeg (i mit lønmodtagerjob som sognepræst) haft masser af
professionelt selvstændige foredragsholdere - og kun een eneste har
faktureret og opkrævet moms. Det har den ganske enkle grund, at stort
set ingen kunder til foredrag er momsregistrerede. Honorarerne er derfor
sat til, hvad man mener, at markedet kan bære. Hvis der skal svares
moms, bliver det for egen regning. Nogle af dem har utvivlsomt
betydelige omkostninger, og jeg kan ikke forestille mig, at de betaler
bruttoskat før fradrag af omkostninger - endsige af
kørselsgodtgørelsesdelen.

Nogle af mine foredrag vil muligvis egne sig til at blive markedsført
overfor visse grupper erhvervsdrivende som kundearrangementer - her kan
jeg garantere dig for, at jeg ikke vil være et øjeblik i tvivl om at
fakturere og beregne moms - bl.a. for at så stor en del af omsætningen
som muligt kan blive momspligtig, hvilket mindsker risikoen for vrøvl
med registreringen.

Men når det gælder kirker, biblioteker, aftenskoler - you name it - så
glem det: De interesserer sig kun for bundlinjen, for de kan ikke trække
det fra.

Hvis andre skulle følge denne tråd, så skriv jer det bag øret, hvis I
opererer på dette marked. Det er træls hele tiden at skulle forklare
kontormaskineforhandlere, håndværkere og andet godtfolk, at det er
prisen med moms, der interesserer os! Der er åbenbart mange, der ikke
ved, at den slags offentlige institutioner ikke betaler moms - og derfor
heller ikke kan trække den fra.

Så din pædagogiske gennemgang af momsbegrebet vil jeg forære dig i al
venskabelighed. I øvrigt er det åbenbart svært at forstå. Ved siden af
så mange andre aktiviteter livet igennem har jeg også en HD(R), som jeg
stort set kun har brugt til at have nogle vikartimer på Teknisk Skole
for en kammerat, der var lærer der. Det var et hold damefrisørelever,
som jeg skulle indvie bl.a. i momsmatematikkens mysterier. Jeg brugte en
hel dobbelttime til - uden held - at forsøge at forklare, at når momsen
er 25%, udgør momsen 20% af beløbet incl. moms. Siden har jeg ikke haft
stor tillid til mine pædagogiske evner Men jeg mener nu nok at jeg
selv forstår det, selv om jeg godt kan se, at mit indlæg kunne give
anledning til at antage det modsatte. Men det skyldes altså at momsen er
inderlig uinteressant for kunderne.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-01-01 15:01

"Jens Chr. Jensen" wrote:

> [...]
> betydelige omkostninger, og jeg kan ikke forestille mig, at de betaler
> bruttoskat før fradrag af omkostninger - endsige af

Hvis du modtager 2.500 i honorar og 300 i kørselsgodtgørelse, vil det stå som
én indtægt på 2.800 kr - men du kan fradrage kørselsudgifter (som jo bør være
de 300 kr, du har fået godtgjort) fra din skattepligtige indkomst . Derfor
kommer du kun til at betale skat af de 2.500.
Har du andre udgifter - f.eks. til diasfremviser - kan du i princippet også
fradrage disse udgifter, men det kan muligvis blive en sej diskussion med
skattevæsenet om hvorvidt det er din hobby eller din levevej - specielt, hvis
foredragsvirksomheden ikke giver overskud.

M.v.h.

Jonathan

Fra : The BMA man

Dato : 28-02-01 00:03

On Fri, 19 Jan 2001 23:52:45 +0100, "Jens Chr. Jensen"
<jcjensen@iname.com> wrote:

>Men når det gælder kirker, biblioteker, aftenskoler - you name it - så
>glem det: De interesserer sig kun for bundlinjen, for de kan ikke trække
>det fra.

Nej, det kan de ikke med momsen. Men dette giver faktisk ikke dig ret
til at udskrive regninger uden moms. (Jo - så længe du ikke er
momsregistreret, men er du det, så er det slut). Så jo, du skal
faktisk indkræve moms. Og så er det jo ærgeligt hvis dit "produkt"
ikke kan sælges.

Men det ændrer i øvrigt ikke på det faktum, at du _sagtens_ kan skrive
en faktura _uden_ at pålægge moms. Det kræver bare at du enten ikke er
momsregistreret, eller at du sælger en momsfri ydelse. (Men så skal du
betale lønsumsafgift af denne del af overskuddet - men det er jo en
hel anden diskussion).

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Michael

Dato : 02-03-01 11:34

"Jens Chr. Jensen" <jcjensen@iname.com> wrote in message

> Men når det gælder kirker, biblioteker, aftenskoler - you name it - så
> glem det: De interesserer sig kun for bundlinjen, for de kan ikke trække
> det fra.

Er der noget jeg har misforstået, men kan offentlige institutioner ikke få
moms pengene tilbage. Det er det indtryk jeg har fået. Jeg er kassere i en
pulje institution (privat børnehave med offentligt tilskud), vores problem
er nemlig at vi skal betale moms mens kommunens egne børnehaver ikke betaler
moms, og dermed får ´mere for pengene.

Hilsen Michael Gamborg

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 02-03-01 19:43

Michael wrote:

> [...]
> er nemlig at vi skal betale moms mens kommunens egne børnehaver ikke betaler

Hej Michael

Jeg tror, at det er et spørgsmål om budgetteknik. I det daglige er jeg
sognepræst, og vi kan ikke få moms tilbage eller trække den fra. Så vi
oplever det samme som dig: Vore budgetter rækker ikke så langt.

Men jeg har også for nogle år siden siddet i en skolebestyrelse i to
perioder. Og det foresvæver mig, at vi på et tidspunkt gik over til at
få vore rammebudgetter udmeldt uden moms. Jeg er ikke klar over, om det
betød, at kommunen betalte momsen centralt, eller om kommunen fik den
refunderet. Jeg er heller ikke klar over, om det var et lokalt
arrangement eller generelt for folkeskolerne. Jeg synes bare, at jeg kan
huske, at der skete en budgetteknisk ændring: Vore rammebevillinger blev
momsen mindre - til gengæld skulle vi ikke længere tage hensyn til den.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-01-01 17:29

In <3A68C53D.99F48644@iname.com>, on 01/19/2001
at 11:52 PM, "Jens Chr. Jensen" <jcjensen@iname.com> said:

> [...]
>betydelige omkostninger, og jeg kan ikke forestille mig, at de betaler
>bruttoskat før fradrag af omkostninger - endsige af

Ok, men i så fald må de jo også modtage det som b-indkomst med de fradrag som
det nu giver. Og i så fald har man vel taget højde for AM-bidrag i sit honorar?

> [...]

>offentlige institutioner ikke betaler moms - og derfor heller ikke kan trække

Det samme gælder når man fakturerer overfor pengeinstitutter. Disse er heller
ikke momspligtige og kan heller ikke fratrække momsen i noget som helst. Her er
det også beløbet på bundlinien som er interessant.

/Knud

Fra : Erik G Christensen

Dato : 25-01-01 19:56

"Jens Chr. Jensen" wrote:

> Er der nogen, der kender problemet rette løsning - herunder, hvad jeg
> bør stille op med selvangivelsen til sin tid?

Husk at acontoskattetræk (som felt 36 sikrer T*S) og selvangivelse, -
skatteopgørelse er forskellige,
lige umiddelbart, uden at kende dine personlige økonomiske forhold,
ligner det en mulig VirkSomheds-skatteordning (VS), hvis vi kan vise, at
der rent praktisk er adskillelse mellem din VS indkomst, og dit
private forbrug, d.v.s. at der pengekonti, der kan henføres til VS,
OK, sort snak

Men, på anden vis, hvis du ikke har brugt din indtægt fra foredrag,
og det kan dokumenteres, kan du "nøjes" med 32% foreløbig skat, og
uden AMBI, - før det forbruges

Beklager, hvis det er indviklet, men jeg har ikke lavet loven

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 26-01-01 00:49

Hej Erik

> [...]
> der rent praktisk er adskillelse mellem din VS indkomst, og dit
> private forbrug, d.v.s. at der pengekonti, der kan henføres til VS,

Nej - det er akkurat det, jeg havde tænkt mig. En del af mit arbejde
lader sig udnytte til lysbilledforedrag. På nogle (få) års sigt
forventes det ikke at være den givtigste del - vækstpotentialet er
begrænset. Men det er forholdsvis hurtigt at bygge op til en indkomst og
indsnævrer derfor den indkøringsperiode, der nødvendigvis må give
underskud.

Jeg er ikke interesseret i at hæve noget, før der er overskud og
kassekreditten er bragt væsentlig ned.

> Men, på anden vis, hvis du ikke har brugt din indtægt fra foredrag,
> og det kan dokumenteres, kan du "nøjes" med 32% foreløbig skat, og
> uden AMBI, - før det forbruges

Det kan let dokumenteres. Jeg hæver ikke andet end km-penge, og alle
checks går direkte ind på virksomhedens kassekredit. Det vil være meget
få gange, om overhovedet nogen, at jeg kommer til at modtage kontanter.
Og min interesse i at få et skattemæssigt overskud, så der ikke bliver
dømt "hobby" er så stor, at jeg ikke engang er interesseret i "sorte"
honorarer!

> Beklager, hvis det er indviklet, men jeg har ikke lavet loven

Det har jeg heller ikke - men jeg skal jo forsøge at leve med den
alligevel

Tak for din hjælp.

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 28-01-01 16:09

bemærk at der er specielle regler for årsregnskab under
virksomhedsskatteloven.

mvh
Jørgen

--