|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Sukki GSX-R 250 (som begynder MC?) Fra : René Jacobsen
 | 
 Dato :  14-06-05 15:59
 | 
 |  | Hey til alle i gruppen.
 Bliver snart 18, så skal have noget ordentligt at køre på istedet for min
 pap-scooter.
 Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men de virker godt nok
 kedelige at køre på (prøvede en RS125, og der er mere fut i min mors gamle
 polo).
 Så kiggede mig om efter en 250ccm, og faldt over Suzuki GSX-R 250, som så
 mange andre. Og så er den billig (omkring de 20.000 brugt). Men er der nogen
 faldgrupper med sådan en MC? Noget man skal være ekstra opmærksom på når man
 køber en brugt? Og hvor mange km holder motoren sådan ca. til? Nogle af dem
 har jo kørt omkring 60.000 km.
 Og hvad koster den ca. at forsikre (har ikke optjent forsikring).
 
 
 --
 Mvh.
 René Jacobsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Leong (14-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Leong
 | 
 Dato :  14-06-05 16:47
 | 
 |  | 
 
            "René Jacobsen" <jeg.kan@trix.dk> wrote in message 
 news:42aeefba$0$725$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 *snip*
 Hvis du synes en Aprilia RS125 er kedelig, er der ikke meget håb for at 
 finde en knallert du vil finde spændene i den prisklasse...
 Jeg har selv en Aprilia RS250 til banebrug, er den er da noget af det mest 
 hidsige jeg har sat mig op på. Sådan nogen totaktere skal jo gerne holdes i 
 live af masser af omdrejninger, er du sikker på at du giv nok gas?    En GSXR 250 er ikke noget kraftmonster, men er meget sjov at køre på, pga 
 den lave vægt og lille størrelse. Dog er det ikke en cykel jeg ville 
 anbefale at købe som 1 gangs køber (specielt ikke når du er en 18 årig knægt 
  .
 For det første, må du ikke køre på den lovligt, før du bliver 21, eller har 
 haft kørekort i 2 år. Når det så er sagt, skal Suzukien også have en del 
 omdrejninger før den bevæger sig, og det kan godt være lidt belastende i 
 længden. Længere ture er ikke noget speciel sjov oplevelse, igen da man 
 konstant skal holde motoren på 13.000 rpm.
 Jeg tør ikke udtale mig om holdbarheden af motoren.
 Du kan få en MC op til 999 cm^3 ansvarsforsikret til ca. 2500, alt efter 
 hvor du bor i DK, ved GF forsikring.
 -- 
 Mvh
 Martin Leong
 Yamaha TT350
 Aprilia RS250 
            
             |  |  | 
  "J.C.Kløve" (14-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "J.C.Kløve"
 | 
 Dato :  14-06-05 16:47
 | 
 |  | 
 
            René Jacobsen wrote:
 > Hey til alle i gruppen.
 > Bliver snart 18, så skal have noget ordentligt at køre på istedet for min
 > pap-scooter.
 > Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men de virker godt nok
 > kedelige at køre på (prøvede en RS125, og der er mere fut i min mors gamle
 > polo).
 > Så kiggede mig om efter en 250ccm, og faldt over Suzuki GSX-R 250, som så
 > mange andre. Og så er den billig (omkring de 20.000 brugt). Men er der nogen
 > faldgrupper med sådan en MC? Noget man skal være ekstra opmærksom på når man
 > køber en brugt? Og hvor mange km holder motoren sådan ca. til? Nogle af dem
 > har jo kørt omkring 60.000 km.
 > Og hvad koster den ca. at forsikre (har ikke optjent forsikring).
 > 
 > 
 Ugeskema for ejere af denne og lignende køretøjer :
 *Mandag* skrue skille ad
 *Tirsdag* skrue yderligere lave indkøbsliste
 *Onsdag* polere, slibe rette vedligeholde adskildte dele
 *Torsdag* hente stumer ved MC pusheren/genbruget montage gensamling 
 påbegyndes
 *Fredag*, endelig samling og prøve kørsel, pudse og vaske
 *Lørdag og søndag* _Kæmpe_ grin i hjælmen og køre køre køre
 ja så er det mandag igen...
 De skal vedligeholdes meget.
 men er "pisse sjove"
 -- 
 Dun@nt
 Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 DMCN #745
            
             |  |  | 
  Jacob Larsen (14-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  14-06-05 17:06
 | 
 |  | 
 
            "René Jacobsen" <jeg.kan@trix.dk> wrote in message
 news:42aeefba$0$725$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
 > Hey til alle i gruppen.
 > Bliver snart 18, så skal have noget ordentligt at køre på
 > istedet for min pap-scooter.
 > Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men
 > de virker godt nok kedelige at køre på (prøvede en RS125,
 > og der er mere fut i min mors gamle polo).
 Var den måske droslet eller glemte du at en 2-takter skal have masser af 
 omdrejninger? Normalt er de jo så hidsige som de må være for en person med 
 lille kørekort.
 -- 
 Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879 |  |  | 
  Martin Sørensen (14-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  14-06-05 17:08
 | 
 |  | >> Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men
 >> de virker godt nok kedelige at køre på (prøvede en RS125,
 >> og der er mere fut i min mors gamle polo).
 > Var den måske droslet eller glemte du at en 2-takter skal have masser
 > af omdrejninger? Normalt er de jo så hidsige som de må være for en
 > person med lille kørekort.
 
 Ja, hvis man kun har lille kørekort, finder man nok ikke noget der er ret
 meget vildere end en RS125..
 
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   SmaRTrxxv (14-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : SmaRTrxxv
 | 
 Dato :  14-06-05 18:17
 | 
 |  | Martin Sørensen wrote:
 >
 >
 > Ja, hvis man kun har lille kørekort, finder man nok ikke noget der er ret
 > meget vildere end en RS125..
 >
 Jo jo da.... hvad med en droslet ZX12R, blackbird, R1, ZZR1100 e.l...
 Man kan få 34 HK drosselkit til stortset alle MC'er, især syd for grænsen..
 
 Sådan en droslet Blackbird e.l. er stadig god for ca 200 km/t...  moment
 det tæller, når effekten er lav..
 
 Men det er nok ikke til at forsikre en af ovenstående når man er 18,01
 år gammel mc-ist. Heller ikke selvom de er droslede..
 
 Thore
 
 
 |  |  | 
    Martin Sørensen (14-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  14-06-05 18:48
 | 
 |  | 
 
            >> Ja, hvis man kun har lille kørekort, finder man nok ikke noget der
 >> er ret meget vildere end en RS125..
 > Jo jo da.... hvad med en droslet ZX12R, blackbird, R1, ZZR1100 e.l...
 Ok, jeg tænkte kun på udroslede maskiner.    > Man kan få 34 HK drosselkit til stortset alle MC'er, især syd for
 > grænsen..
 Nu skal det bare være en dansk godkendt drosling før det kan bruges til 
 noget som helst..
 > Sådan en droslet Blackbird e.l. er stadig god for ca 200 km/t... moment 
 > det tæller, når effekten er lav..
 Næh, det er stadig effekten og friktionen (hovedsageligt vindmodstanden) der 
 dikterer tophastigheden. Momentet har intet at sige i den sammenhæng, udover 
 at en droslet Blackbird ikke behøver at nøjes med 34HK udelukkende ved maks. 
 rpm, men kan levere denne effekt i et meget bredt omdrejningsområde. Det 
 betyder at ens valg af gear stort set ikke betyder noget, udover måske lidt 
 på benzinøkonomien.
 > Men det er nok ikke til at forsikre en af ovenstående når man er 18,01
 > år gammel mc-ist. Heller ikke selvom de er droslede..
 Ja, det kunne man forestille sig. Det gavner nok ikke alverdens på 
 forsikringspræmien når en cykel er droslet. Jeg har ihvertfald ikke set 
 nogen, der tager det med i deres beregninger.
 signing off.. Martin Sørensen 
            
             |  |  | 
  Martin Sørensen (14-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  14-06-05 16:57
 | 
 |  | 
 
            > Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men de virker
 > godt nok kedelige at køre på (prøvede en RS125, og der er mere fut i
 > min mors gamle polo).
 Så kan det næsten kun været fordi du ikke har givet dem omdrejninger nok. 
 Selv en RS125 skulle kunne lave lidt power-wheelie under de rigtige 
 omstændigheder, og så er accelerationen altså noget bedre end din mors Polo. 
   > Så kiggede mig om efter en 250ccm, og faldt over Suzuki GSX-R 250,
 > som så mange andre. Og så er den billig (omkring de 20.000 brugt).
 > Men er der nogen faldgrupper med sådan en MC? Noget man skal være
 > ekstra opmærksom på når man køber en brugt?
 De er efterhånden ikke nye mere, indeholder mange dele der kan gå i stykker, 
 og reservedele er ofte en kamp at få fat på, da den kun er solgt i Japan, på 
 New Zealand og i Danmark..
 Man skal have lyst og evner til selv at skrue i den, ellers bliver man nok 
 skuffet. Og hvis man er begynder-skruer, er det nok ikke den bedste model at 
 starte med da det hele er pakket godt og grundigt ind.
 > Og hvad koster den ca. at forsikre (har ikke optjent forsikring).
 Kasko kan du sikkert godt glemme, da det er en racer med kåbe. Dens værdi 
 modsvarer ikke det den koster i kasko, så der er ingen grund til at få mere 
 end ansvar på den. Det kan som (den anden) Martin skriver, fås for ca. 
 2500,- for nybegyndere ved GF, medmindre du bor i en af de dyre områder 
 i/omkring København.
 signing off.. Martin Sørensen 
            
             |  |  | 
  René Jacobsen (14-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : René Jacobsen
 | 
 Dato :  14-06-05 17:40
 | 
 |  | 
 > Så kan det næsten kun været fordi du ikke har givet dem omdrejninger nok.
 > Selv en RS125 skulle kunne lave lidt power-wheelie under de rigtige
 > omstændigheder, og så er accelerationen altså noget bedre end din mors
 Polo.
 >    Kan være. Var bare lidt skuffet. Havde nok for høje forventninger, kommer jo
 fra en scooter så tænkte, nu må der da være knald på    >
 > De er efterhånden ikke nye mere, indeholder mange dele der kan gå i
 stykker,
 > og reservedele er ofte en kamp at få fat på, da den kun er solgt i Japan,
 på
 > New Zealand og i Danmark..
 > Man skal have lyst og evner til selv at skrue i den, ellers bliver man nok
 > skuffet. Og hvis man er begynder-skruer, er det nok ikke den bedste model
 at
 > starte med da det hele er pakket godt og grundigt ind.
 Er det sådan som J.C Kløve skriver, at den ene dag kører den super, og så
 falder et eller andet fra hinanden, så skal man samle det, så kører man igen
 indtil det næste falder af, og så begynder man forfra i næste uge?
 Hvad vil så være en god begynder MC til det lille kort? Har kigget på
 Kawasaki ZZR 250, men det virker lidt fjollet at drosle den pga. 2 heste.
            
             |  |  | 
  Moller (15-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  15-06-05 08:08
 | 
 |  | René Jacobsen wrote:
 
 > Hey til alle i gruppen.
 > Bliver snart 18, så skal have noget ordentligt at køre på istedet for min
 > pap-scooter.
 
 Tillykke ;)
 
 > Har kigget lidt på Aprilia RS125 og Cagiva Mito 125, men de virker godt nok
 > kedelige at køre på (prøvede en RS125, og der er mere fut i min mors gamle
 > polo).
 
 Tjaaa... en RS125 er noget bovlam, det kan jeg godt give dig ret i, men
 igen den skal ha nogen omdr. og en Polo kan den nemt give røv, så jeg
 gætter på du ik har givet den fuld gas, som de andre skriver, meeen igen
 vil jeg give ret i at den ik er for fed, og så er den jo kendt for at rive
 lidt stempler ;)
 
 > Så kiggede mig om efter en 250ccm, og faldt over Suzuki GSX-R 250, som så
 > mange andre. Og så er den billig (omkring de 20.000 brugt). Men er der nogen
 > faldgrupper med sådan en MC? Noget man skal være ekstra opmærksom på når man
 > køber en brugt? Og hvor mange km holder motoren sådan ca. til? Nogle af dem
 > har jo kørt omkring 60.000 km.
 > Og hvad koster den ca. at forsikre (har ikke optjent forsikring).
 
 GSX-R 250, RD-350 osv. er NO NO, de var fede da de var nye, de var ok
 fede da de var lettere brugt, men nu er de fleste forskruet og godt
 gennemtævet, pga. det er cykler typisk kørt af nybegyndere som har tævet
 dem ihjel uden at servicere dem... dette skal ikke siges at det gælder dem
 alle, jeg har da "hørt" nogen sige at deres virker fint uden problemer
 osv. men af dem jeg kender, og har prøvet har det være problemer uden lige
 fra starten.
 
 En god begyndercykel, som har mere spark i, og er fornuftig i Pris er
 en Droslet GS500 eller en droslet GPZ500, så for du lidt moment med også,
 4 takt motor osv.. altså en god stabil, og stadig rap maskine pga. den
 lave vægt.
 
 VH
 Lars Molnit
 Som har prøvet en RS125, og givet den fuld omdr... og æv, min ETZ 251
 er hurtigere.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  René Jacobsen (15-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : René Jacobsen
 | 
 Dato :  15-06-05 08:44
 | 
 |  | 
 
            >    GSX-R 250, RD-350 osv. er NO NO, de var fede da de var nye, de var ok
 > fede da de var lettere brugt, men nu er de fleste forskruet og godt
 > gennemtævet, pga. det er cykler typisk kørt af nybegyndere som har tævet
 > dem ihjel uden at servicere dem... dette skal ikke siges at det gælder dem
 > alle, jeg har da "hørt" nogen sige at deres virker fint uden problemer
 > osv. men af dem jeg kender, og har prøvet har det være problemer uden lige
 > fra starten.
 Så medmindre man kan finde en som virkelig er blevet holdt godt og ikke kørt
 i smadder, så er alle de modeller fra starten af '90-erne i de lave CC
 klasse noget møj?
 >    En god begyndercykel, som har mere spark i, og er fornuftig i Pris er
 > en Droslet GS500 eller en droslet GPZ500, så for du lidt moment med også,
 > 4 takt motor osv.. altså en god stabil, og stadig rap maskine pga. den
 > lave vægt.
 60.000 for den Kawa er da ikke billigt    Den koster jo en slat mere at
 forsikre ligepludselig, hehe. Men så er den selvfølgelig også stadig sjov at
 køre på om 2 år.
 Tak for svaret
 -- 
 Mvh.
 René Jacobsen
            
             |  |  | 
   Rasmus Neckelmann (15-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Neckelmann
 | 
 Dato :  15-06-05 16:59
 | 
 |  | 
 
            René Jacobsen wrote:
 >>    En god begyndercykel, som har mere spark i, og er fornuftig i
 >> Pris er en Droslet GS500 eller en droslet GPZ500, så for du lidt
 >> moment med også, 4 takt motor osv.. altså en god stabil, og stadig
 >> rap maskine pga. den lave vægt.
 >
 > 60.000 for den Kawa er da ikke billigt    Den koster jo en slat mere
 > at forsikre ligepludselig, hehe. Men så er den selvfølgelig også
 > stadig sjov at køre på om 2 år.
 For det første så kan du finde sådan en GPZ'er til små 35.000 hvis du er 
 heldig. For det andet så regner du vel ikke med kaskoforsikring, vel? Det 
 kan slet ikke betale sig for en 18-årig førstegangskøber når det drejer sig 
 om så relativt billige cykler. Hvis uheldet er ude og den bliver skadet 
 (hvilket nok er ret sandsynligt når det er din første cykel), så kan du 
 altid bare køre til tyskland og købe en donercykel som du kan flytte stumper 
 overfra. Det behøver ikke koste alverdens. (det er selvfølgelig noget lort 
 ved tyveri).
 Den lovpligtige ansvarsforsikring plejer ikke at være så interesseret i 
 hvilket cykel det drejer sig om - GF forsikring f.eks. behandler alle cykler 
 under 1000 ccm ens.
 Hvis jeg var dig ville jeg helt klart gå efter en kåbeløs (et hit hvis du 
 skvatter) GS500 fra de tidlige 90'ere. Meget cykel for pengene.
 -- 
 mvh Rasmus Neckelmann 
            
             |  |  | 
  J.C.Kløve (15-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : J.C.Kløve
 | 
 Dato :  15-06-05 09:58
 | 
 |  | Moller wrote:
 
 
 >    GSX-R 250, RD-350 osv. er NO NO, de var fede da de var nye, de var ok
 > fede da de var lettere brugt, men nu er de fleste forskruet og godt
 > gennemtævet, pga. det er cykler typisk kørt af nybegyndere som har tævet
 > dem ihjel uden at servicere dem... dette skal ikke siges at det gælder dem
 > alle, jeg har da "hørt" nogen sige at deres virker fint uden problemer
 > osv. men af dem jeg kender, og har prøvet har det være problemer uden lige
 > fra starten.
 
 Her er jeg ikke enig!
 Det er ikke et problem - det er blot sådan de er - period.
 Det er rigtigt at man kan køre dem "uden problemer" fra ny, og samtidig
 undlade at vedligeholde og reparere - men så behandler man ikke
 materiellet som man skal. Lidt lige som en kæde, en ny kæde kan man også
 problemløst undlade at vedligeholde de første 5.000-10.000 km. men så er
 man også selv ude om det.
 
 Er man til spas og sjov på 2T, og samtidig kan lide at skrue og
 vedligeholde så er det en herlig investering.
 
 Som begynder MC - (køreture - arbejdskørsel - måske lidt ferie) og minimal
 skru-selv så er de aldeles uegnede.
 
 > En god begyndercykel, som har mere spark i, og er fornuftig i Pris er
 > en Droslet GS500 eller en droslet GPZ500, så for du lidt moment med også,
 > 4 takt motor osv.. altså en god stabil, og stadig rap maskine pga. den
 > lave vægt.
 
 Enig og så lige XJ600
 
 --
 Dun@ant
 
 
 
 
 |  |  | 
   Moller (15-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  15-06-05 14:18
 | 
 |  | J.C.Kløve wrote:
 
 > Her er jeg ikke enig!
 > Det er ikke et problem - det er blot sådan de er - period.
 
 Det er et problem for nybegyndere, og 10 Tommelfingerfolket.. Det er
 ikke et problem for Gør det selv Hardcore folket ala dig, mig, og en pæn
 sjat herinde... men i det samlede MC markede herhjemme er vi en meget
 meget lille del, og derved et problem for de fleste MC køre ;)
 
 > Er man til spas og sjov på 2T, og samtidig kan lide at skrue og
 > vedligeholde så er det en herlig investering.
 
 Der kan jeg ikke være mere enig, så længe der skal plader på... skal
 der ikke plader på, så er tiden snart den at man kan få et 600cc bane jern
 til godt under 10k fra tyskland, og derved vil opnå masser af sjov uden
 for meget værksteds/reservdele udgifter, og derved vil bare det første år
 alt i alt være billigere end 2 takteren.
 
 > Som begynder MC - (køreture - arbejdskørsel - måske lidt ferie) og minimal
 > skru-selv så er de aldeles uegnede.
 
 Kort og kontant ;) og derved et problem for den store gruppe hvis de
 vælger en.
 
 >> En god begyndercykel, som har mere spark i, og er fornuftig i Pris er
 >> en Droslet GS500 eller en droslet GPZ500, så for du lidt moment med også,
 >> 4 takt motor osv.. altså en god stabil, og stadig rap maskine pga. den
 >> lave vægt.
 
 > Enig og så lige XJ600
 
 tjaaaaaa..... en nyere ja, men en i den stand som Eks. Præz fra PMC
 hyggede sig på ville være et meget meget dårligere bekendtskab end en godt
 slidt RD350 ;)  tror den som er mest fornuftig omkring pris. samt changen
 for den ik for problemer er GS500 , der er mange af dem, der er mange
 dele, de er gennemtævet og derved de mest testet af alle MC'er i DK.
 
 VH
 Lars Molnit
 Hvis man kunne vælge om, så havde jeg startet på en GS500 i 97, og ikke
 en MZ 251... ikke fordi jeg ik kan lide MZ'en, men GS'en ville over tiden
 ha været den billigste i vedligeholdelse.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |