Bruger rettigheder
Fra : Steen Jørgensen

Dato : 14-06-05 08:59

Hej

Er der et sted i Linux hvor man kan sætte rettigheder op for nye filer som
gemmes, generelt eller for den enkelte bruger?
Jeg spørger da jeg på mit system har det sådan at alle nye filer bliver gemt
med rw------- (300) og der skal hvergang laves en chmod så andrer brugere
kan læse filerene.

/Steen

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-06-05 09:30

Steen Jørgensen <steen@tryllekunst.dk> writes:

> [...]
> gemmes, generelt eller for den enkelte bruger?
> Jeg spørger da jeg på mit system har det sådan at alle nye filer bliver gemt

Det styres af umask. Hvis den enkelte bruger ikke har sat umask i
deres egen opsætning finder du det sandsynligvis i /uetc/profile

For at opnå det ønskede skal du kalde:

umask 077

i /etc/profile eller et andet opstartsscript.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Niels Baggesen

Dato : 14-06-05 15:29

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> For at opnå det ønskede skal du kalde:

> umask 077

Mener du ikke 022 ?

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-06-05 16:28

nba@users.sourceforge.net (Niels Baggesen) writes:

> Mener du ikke 022 ?

I umask skal de bit være sat som man ikke ønsker skal være sat ved nye
filer. Da Steen ønskede rw------- burde 077 værer korrekt.

Personligt bruger jeg 022 og forventer derfor at normale filer får
rettighederne rw-r--r-- som standard.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Kent Friis

Dato : 14-06-05 16:32

Den Tue, 14 Jun 2005 17:27:32 +0200 skrev Peter Makholm:

> I umask skal de bit være sat som man ikke ønsker skal være sat ved nye
> filer. Da Steen ønskede rw------- burde 077 værer korrekt.

Læs hans post igen, han skrev at nye filer blev oprettet med rw-------,
og en chmod var nødvendig for at andre kunne læse dem. Han ønsker
altså at de IKKE skal være rw-------.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 16-06-05 00:48

Kære alle...

Tak for de gode tip......

Mit behov var/er at brugerene (børnene) skal kunne dele deres filer med
hinnanden, de er i samme gruppe altså: rw-r-----

Så må umask da være: 037

/Steen