Vejsalt som ukrudtsmiddel?
Fra : Søren Larsen

Dato : 14-06-05 01:07

Jeg er formand i en lille ejerforening, hvor gården er belagt med toppede
brosten. Imellem disse vokser der ukrudt! Jeg spurgte planteskolen og fik
anbefalet noget der hedder Zeppelin, og købte det. Der er hverken
dødninghoveder eller noget på emballgen, og set ud til at værre temmelig
skånsomt.

Siden viser det sig at et par beboere går i hysteri over brug af
ukrudtsmiddel i gården - noget med økologi osv.

Istedet vil de sprede vejsalt ud i gåden, hvilket på mig virker tosset, da
det vil helt sikkert gå nogle få prydplanter vi har - mini syren og andet.

Er der nogen der har noget at sige til vejsalt som ukrudtsmiddel? I så fald
i hvilken koncentration? Er det ikke bedre at bruge noget der er beregnet
til formålet?

VH

Søren

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-06-05 07:46

Hej,

On Tue, 14 Jun 2005 02:06:41 +0200, "Søren Larsen"
<bcc13340a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>i hvilken koncentration? Er det ikke bedre at bruge noget der er beregnet

Vejsalt er ikke godkendt til ukrudtsbekæmpelse! Så det er faktisk
ulovligt at bruge. Derudover har de øvrigt planter, evt hundepoter,
fodtøj, osv ikke godt af det.

Du kan jo tilbyde de hysteriske beboere tjansen med at luge manuelt i
stedet for

** Lars

Fra : Holst

Dato : 14-06-05 07:54

Søren Larsen wrote:

> Er der nogen der har noget at sige til vejsalt som ukrudtsmiddel? I så fald
> i hvilken koncentration? Er det ikke bedre at bruge noget der er beregnet
> til formålet?

Det er vist ikke godkendt til formålet. Kun godkendte bekæmpelsesmidler
må anvendes til ukrudtsbekæmpelse. Jeg kunne i hvert fald ikke finde det på:

http://www.mst.dk/Bekaemp/findbek.asp

Fra : Gunnar

Dato : 14-06-05 07:54

> [...]
>
> Er der nogen der har noget at sige til vejsalt som ukrudtsmiddel? I så
> fald i hvilken koncentration? Er det ikke bedre at bruge noget der er

Hej.
Hold dig til det der er beregnet til formålet, for det er sikket godkendt
det er det andet ikke.
Gunnar

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-06-05 08:10

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> wrote in

> Hej.
> Hold dig til det der er beregnet til formålet, for det er sikket
> godkendt det er det andet ikke.
> Gunnar

Ja, men hvis man nu alligevel salter om vinteren så viser det sig faktisk
positivt igen om sommeren ved at ukrudtet er væsentlig reduceret de steder
hvor der er saltet.

Men ellers vil jeg da foreslå det samme som en anden i tråden, nemlig at
dem som ikke støtter ukrudtsbekæmpning bliver udstyret med et værktøj og to
knæpuder og så bare igang med at fjerne ukrudtet pr. håndkræft.

Alternativt kan måske anvendes gasbrænder og svitse ukrudtet, det skulle
vist også være pænt effektivt og giver hvert fald ikke problemer med
kemikalier i jorden, blot skal du huske at have en vandslange eller lign.
liggende, specielt hvis det er meget tørt (brændfare!)

Thomas

Fra : Aksel

Dato : 14-06-05 20:58

> [...]
> kemikalier i jorden, blot skal du huske at have en vandslange eller lign.
> liggende, specielt hvis det er meget tørt (brændfare!)

Gasbrænder er absolut ikke miljøvenligt, udledning af CO2 ved afbrænding af
fossilt brændsel, drivhuseffekt, global opvarmning og nedbrudt ozonlag.
Hvis I alligevel vælger den løsning så husk at ukrudtet ikke skal brændes,
der skal kun lige strejfes med flammen, så løber det vand rødderne sender op
lige ud af planterne.

Jeg er i øvrigt ikke sikker på at man må bruge round-up på brolægning, man
må ikke på flisearealer.

Hilsen Aksel

Hilsen Aksel

Fra : Holst

Dato : 14-06-05 21:19

Aksel wrote:

> Jeg er i øvrigt ikke sikker på at man må bruge round-up på brolægning, man
> må ikke på flisearealer.

Noget med, at der ikke må være afløb til kloak. Er det bare havegangen
eller terrassen hjemme i haven, er det sikkert okay. Min indkørslen,
hvor der jo typisk er en kloak, er nok ikke så god.

Fra : Calle.

Dato : 15-06-05 07:21

Aksel wrote:
> Jeg er i øvrigt ikke sikker på at man må bruge round-up på
> brolægning, man må ikke på flisearealer.

Der står som regel flisearaler med afløb til kloak
--
Calle.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-06-05 08:58

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote in message

> [...]
> der skal kun lige strejfes med flammen, så løber det vand rødderne sender

Det er vist ikke det der sker.
Der sker det at vandet i cellerne koger og derved sprænges cellerne.

--
mvh / regards

Christian

Fra : John Bennetzen

Dato : 15-08-05 16:15

Hmm... "round-up" må ikke anvendes på belægninger!?

Faktisk er midlet udviklet til nedvisning, af f.eks ærter til modenhed og
såkaldt tvangsmodning af andre kulturer i landbruget. Såfremt det aktive
stof, glyphosfat, ikke optages af en plante, vil det udvaskes og på sigt, nå
grundvandet!

Fra : POUL STEEN HANSEN

Dato : 15-08-05 18:23

Round-up er et såkaldt allround herbicid (ukrudtsmiddel), det virker ved at
hæmme en enzymproces i planterne, derfor virker stoffet bedst på planter i
fuld vækst. Effekten af stoffet ses ikke momentant men først i løbet af ca
14 dage, derfor er der mange private der når at sprøjte endnu engang til
inden de ser effekten, og det giver en unødig stor belastning af miljøet.

Aktivstoffet glyfosat udvaskes kun i ringe grad til grundvandet, da det
binder sig hårdt til jordpartikler i de øvre jordlag, og her nedbrydes det
så. Problemerne opstår imidlertid på sprukne lerjorde, hvor stoffet kan nå
ned under de øvre jordlag inden det bindes til jordpartiklerne, her bliver
det umiddelbart ikke nedbrudt, og her kan en udvaskning finde sted over tid.

Moralen er at hvis man vil bruge Round-up eller andre ukrudtmidler med
glyfosat, så skal man bruge det når der ikke lige har været tørke.
Overholder man denne regel og i øvrgt følger doseringen på embalagen, så ken
jeg ikke se det problematiske i at bruge Round-up.

Fra : Søren Larsen

Dato : 14-06-05 17:38

Tak allesammen, det lyder ikke som om at vejsalt ikke er en god ide. Det kan
godt være at en gasbrænder er en ide. Det med knæpuder kan jeg simpelt hen
ikke få nogen ellers friske uge mensker til at ha' noget at gøre med!
Tiderne har ændret sig - med det er en anden sag.

Søren

Fra : Armand

Dato : 14-06-05 19:02

Søren Larsen wrote:
> [...]
> Siden viser det sig at et par beboere går i hysteri over brug af
> ukrudtsmiddel i gården - noget med økologi osv.

Det sidste nye til belægningarbejde er "flisesand" der er så basisk at
det grønne ikke kan gro i det - Dét kunne også være løsningen for de
toppede brosten, á en grundig oprensning + afbrænding og måske
efterfølgende dyb (maskin)opfejning, med eftefølgende udlægning af det
basiske sand! :-/

--
Armand.

Fra : Calle.

Dato : 14-06-05 20:30

Søren Larsen wrote:
> [...]
> planteskolen og fik anbefalet noget der hedder Zeppelin, og købte
> det. Der er hverken dødninghoveder eller noget på emballgen, og set

Zeppelin er ca. det samme som roundup

> [...]
>
> Istedet vil de sprede vejsalt ud i gåden, hvilket på mig virker
> tosset, da det vil helt sikkert gå nogle få prydplanter vi har - mini
Forbudt, det er ikke på listen over godkendte medler, som zeppelin er.

Er der nogen der har noget at sige til vejsalt som ukrudtsmiddel? I
> så fald i hvilken koncentration? Er det ikke bedre at bruge noget der
> er beregnet til formålet?

Miljøsvin
--
Calle.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 14-06-05 21:35

Søren Larsen <bcc13340a@post.cybercity.dk> skrev:

>Er der nogen der har noget at sige
>til vejsalt som ukrudtsmiddel? I så fald
> [...]
Salt er som bekendt NatriumChlorid, så brug af vejsalt vil lede
store mængder natrium ned i jorden. Dette er langt mere skadeligt
end et lille pift ukrudtsmiddel (husk at overholde doseringen, det
er nemlig ikke ret meget, der skal til).

Vh. JIB

Fra : Holst

Dato : 14-06-05 22:13

Jørn Ibsen (slet PPWV5) wrote:

> [...]
> end et lille pift ukrudtsmiddel (husk at overholde doseringen, det
> er nemlig ikke ret meget, der skal til).

Nu skal vi jo heller ikke male Fanden mere på væggen end højst
nødvendigt. At strø lidt salt giver næppe nogle problemer. Gennem hele
vinteren har de jo sikkert i forvejen hældt en masse salt ud i gården i
forbindelse med glatførebekæmpelse. Glatførebekæmper man regelmæssigt,
så får man faktisk smidt en del salt i løbet af en sådan vinter. Så lidt
fra eller til ...

Dermed ikke sagt, at det skal bruges til ukrudtsbekæmpelse.

Fra : Max

Dato : 15-08-05 18:51

Hej Søren

> Istedet vil de sprede vejsalt ud i gåden, hvilket på mig virker tosset, da
> det vil helt sikkert gå nogle få prydplanter vi har - mini syren og andet.

Kommunen jeg bor i er begyndt at anvende en bekæmpelse der
består af noget varmt vand med sæbe i, det skulle være miljøvenligt
og det ser meget effektivt ud, allerede dagen efter behandlingen
ser alt ukrudt på vejene og cykelstierne meget syg ud.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 15-08-05 18:54

Max wrote:

> [...]
> og det ser meget effektivt ud, allerede dagen efter behandlingen
> ser alt ukrudt på vejene og cykelstierne meget syg ud.

Ja, det er jo et godt spørgsmål, hvad man lægger i ordet "miljøvenligt",
for det lyder da i hvert fald til, at midlet ikke er særlig venligt over
for vegetationen ...