Kapital- nutidsværdimetoden... simpelt spø~
Fra : peet_dk

Dato : 13-06-05 14:51

Håber det der den rigtige gruppe jeg spørger i.. Har lidt bøvl i mine
notater i skolen, og skal lige være sikker på en ting..

Hvis I ser på det her billede fra Excel:

http://www.peet.dk/tmp/opgave.gif

Ses det at resultatet er positivt til sidst, hvor imod nutidsværdien er
negativ.

Som jeg har forstået det er nutidsværdien den reelle "værdi" af
investeringen, hvor der er taget hensyn til der skal ud for at lånes penge.
Og summen af overskuddet/resultatet faktisk giver et "forkert" billede af
hvordan det går, da den ikke tager hensyn til man skal ud for at låne penge.

Så, som jeg ser det, vil denne investeringen ikke kunne svare sig med den
angivede rente? Også selvom overskuddet/resultatet er positivt efter ca. 3,5
år. Har jeg ret i den konklusion!?

På forhånd mange tak for jeres svar

// peet_dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-06-05 16:04

"peet_dk" <peetdk@rrk.kollegienet.dk> wrote in message
> Håber det der den rigtige gruppe jeg spørger i.. Har lidt bøvl i mine
> notater i skolen, og skal lige være sikker på en ting..

Nok ikke, men skidt. dk.videnskab eller lignende ville nok være bedre.

> Så, som jeg ser det, vil denne investeringen ikke kunne svare sig med den
> angivede rente? Også selvom overskuddet/resultatet er positivt efter ca.
> 3,5 år. Har jeg ret i den konklusion!?

Ja, men prøv lige at finde den interne rente. Den må være ret tæt på de 14%,
så rente-niveauet skal ikke være meget lavere for at investeringen netop
løber rundt.

Det må i øvrigt være en opgave fra de glade 80'er med det rente-niveau. Jeg
kan huske, det en enkelt gang lykkedes mig at sætte penge i banken til netop
14% i rente!

hilsen
Uffe

Fra : peet_dk

Dato : 13-06-05 17:37

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Ja, men prøv lige at finde den interne rente. Den må være ret tæt på de
> 14%, så rente-niveauet skal ikke være meget lavere for at investeringen
> netop løber rundt.

Ja, den skal være på 11,67 % (dejligt med excel funktionen "målsøgning"..
heh)

Det er sikkert en gammel opgave. Ikke sådan med de undervisere der har været
der i mange år, og bare genbruger opgaverne..