fradrag af privat værktøj
Fra : per

Dato : 18-01-01 18:58

Kan det betale sig at lave en opgørelse af det private værktøj som man
benytter når man har startet virskomhed.? hvor stort er fradraget på
brugt værktøj, og bliver jeg ikke beskattet afverdien?

Min revisor oplyser at det ikke kan betale sig.

--
Per

Fra : Erik G Christensen

Dato : 18-01-01 20:03

per wrote:

> [...]
> brugt værktøj, og bliver jeg ikke beskattet afverdien?
>
> Min revisor oplyser at det ikke kan betale sig.

tja, overvej om du har valgt den rigtige revisor, -dog småting på
under ialt 1000 kr er bøvl

Ok, bare en beskrivelse af normal praksis på dette område :
Ved etablering, uanset hvordan, anmodes om oversigt over hvad der
anvendes i erhvervsvirksomheden, som er anskaffet før etablering.
(liste over, hvad det drejer sig om)
Er det skønnet, at det er over ca 3-5.000 kr i nuværdi, vurderes
om en "sikker" vurdering kan betale sig (fradrag kan købes for dyrt)
Er listen og vurderingen tilstrækkelig underbygget, optages det til
afskrivning, (straks) -men kun hvis det ikke er fri fantasi.
Og det ganske uden moms, for du kan jo ikke få momsfradrag før SE-nr )
--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 18-01-01 23:40

Enig, men når man starter virksomhed, kan også kr. 1.000 være af betydning,
så lav en liste til realistiske priser (hvad er det værd i dag i den stand
det er) og lad denne værdi indgå i firmaet. Normalt er det småanskaffelser
(altså hver enhed har en værdi på under kr. 9.800 i 2001 og kr. 9.500 i 2000
excl moms) så de kan trækkes fra i startåret i virksomheden, og du bliver
ikke beskattet, da du vel har købt dem af privat beskattede kroner. Der skal
som Erik nævner, ikke beregnes moms, da en privatperson ikke kan eller må
tillægge moms ved salg af sine personlige ting.

Så selvom din revisor siger nej, skal du nu kræve det, medmindre det er et
latterligt beløb (5 blyanter, 2 kuglepenne, en skruenøgle og 3 pakker søm).

Mvh. Jørgen

..... Jeg kom en gang til at sige til en kunde, at hans restskat ikke var så
slem - "bare" 20 tusinde han skulle indbetale. Manden blev ligbleg, og midt
i rutinen opfattede jeg hans økonomiske forhold, hvor der absolut ikke var
20 t.kr. at tage af. Her var 20 tusinde rigtigt mange penge, og jeg havde
blot slået det hen som "peanuts". Hvorfor? - Jo, når man det ene øjeblik
sidder med en kunde, der synes det var "nådigt sluppet", at skatten måske
blev 300 t.kr. - den næste er tilfreds med 50 t.kr. - og den tredje skal
have måske 100 t.kr. tilbage, ja så virker 20 t.kr. jo ikke som noget man
kan hidse sig op over.
Jeg lærte af dette møde, for hvad der er en katastrofe for den ene, kan være
ligegyldigt for den anden. Efter denne dag, har jeg prøvet at være mere på
bølgelængde med den jeg taler med. Og derfor kan jeg ikke idag tolerere når
en politiker siger, at det det er bedøvende ligegyldig om det koster xx
mill. mere eller mindre. Her bør man tænke på, at det altså for nogle er en
katastrofe, at få en ekstraskat på 20 t.kr., og hvor det for den pågældende
betyder afsavn af betydning.

Dette blot en sidebemærkning.

Fra : per

Dato : 19-01-01 07:40

On Thu, 18 Jan 2001 23:39:47 +0100, "Jørgen Madsen" <elsted@image.dk>
wrote:

tak for svaret, beøbet er ikke helt latterligt da det dreker sig om ca
15000, kr som brugtpris. ( Maskiner er dyre)

--
Per

Fra : per

Dato : 19-01-01 07:43