Hækken er væltet!
Fra : Peter

Dato : 13-06-05 12:55

Hejsa

Jeg har overtaget et gammelt hus med dertilhørende gammel have for et år
siden.
Snemængderne i den forgangne vinter har fået ligusterhækken til et vælte
i en faretruende vinkel. Hvad gør man nu? Skal jeg klippe den ind, så
den igen er lodret? Kan den mon overleve det - der skal jo klippes en
del af!

/Peter

Fra : Pilen

Dato : 13-06-05 13:07

Du kan roligt klippe hækken ned til 30 cm over jorden , den vil hurtigt
skyde igen .
Lad den så vokse med 15-20 cm om året så får du en stabil hæk .
pilen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-05 17:28

On Mon, 13 Jun 2005 14:06:33 +0200, "Pilen" <mjyden@sol10.dk Fjern
(10)> wrote:

>Du kan roligt klippe hækken ned til 30 cm over jorden , den vil hurtigt
>skyde igen .
>Lad den så vokse med 15-20 cm om året så får du en stabil hæk .

Så vil det jo tage evigheder inden den igen er oppe i en fornuftig højde

Man kan sagtens lade hækken gro så meget den vil i højden hvert år, også
uden at få en løs og ustabil hæk. Det afhænger mere af hvordan den
bliver klippet og hvor bred den for lov at blive. En 'rigtigt' klippet
hæk skal være smallere for oven end for neden - aldrig omvendt.

Fra : Calle.

Dato : 13-06-05 21:58

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> den bliver klippet og hvor bred den for lov at blive. En 'rigtigt'
> klippet hæk skal være smallere for oven end for neden - aldrig
Ja, men blev 1,8 i løbet af 2 somre, fra jeg savede den af nede ved jorden
fordi den brækkede i decemberstormen.
I seneste nummer af ide-nyt står der også, at man kun skal klippe siderne
indtil højden er nået.
--
Calle.

Fra : Armand

Dato : 13-06-05 16:40

Peter wrote:
> [...]
> i en faretruende vinkel. Hvad gør man nu? Skal jeg klippe den ind, så
> den igen er lodret? Kan den mon overleve det - der skal jo klippes en

Først og fremmest: Den skal nok overleve!

Klip den ind så den bliver smal, og måske ligefrem så de spidser lidt
til opefter!
Hvordan ser den ud inde på den anden side? Måske har naboen gjort noget
ud af at holde den smal således at den nu er meget skæv (i forhold til
rod/stamme) ind mod dig :-/

--
Armand.

Fra : Erling Jensen

Dato : 13-06-05 17:36

> Først og fremmest: Den skal nok overleve!

For at fortælle lidt om hvad en ligusterhæk kan overleve, skulle jeg lave en
stenmur af super 8 sten, for at rette min have af, dette indebar at jeg
skulle grave min hæk opmen den skulle plantes igen, så jeg fik fat på nogle
euro-paller og nogle pallerammer, således at der kunne blive en kasse på ca.
30 cm i højden, jeg lagde noget pressingning i bunden, gravede hækken op,
satte den sammen med en del jord og der stod min hæk ca i et havlt år til
jeg havde lavet min mur, og den står lige så flot og grøn nu skal den bare
rettes til med beskærersaksen, for en 30 år gammel hæk er nu ikke det
letteste at genplante

mvh
Erling .

Fra : Peter

Dato : 13-06-05 19:08

Armand wrote:

> [...]
> Hvordan ser den ud inde på den anden side? Måske har naboen gjort noget
> ud af at holde den smal således at den nu er meget skæv (i forhold til

Det forholder sig desværre sådan, at hæk-siden ind mod naboen står op af
en garagemur, dvs. det er kun mig, der klipper den fra min side. Jeg
overvejede lidt at skrue nogle bolte i muren, 'trække' hækken op i
nogenlunde lodret position igen og derefter klippe den til. Mon det
kunne være en brugbar løsning?

/Peter

Fra : Armand

Dato : 14-06-05 18:49

Peter wrote:

> [...]
> overvejede lidt at skrue nogle bolte i muren, 'trække' hækken op i
> nogenlunde lodret position igen og derefter klippe den til. Mon det

Klip den bare tæt ind mod stammen og vær vis på at den nok skal blive
grøn og tæt igen selvom den kommer til at blive meget nøgen og
gennemsigtig!!

--
Armand.