Firmabil til hovedaktionær?
Fra : Hans Jakobsen

Dato : 13-06-05 11:46

Er der særlige regler for beskatning af firmabil, når den gives til en
direktør, der også er hovedaktionær i firmaet?

Hvis jeg vælger at blive beskattet af firmabilen som 100% privatkørsel, kan
jeg så få skattefri kørselsgodtgørelse for erhvervsmæssig kørsel?

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Johnt

Dato : 12-06-05 21:55

"Hans Jakobsen" <pianoguyNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg vælger at blive beskattet af firmabilen som 100% privatkørsel,
> kan jeg så få skattefri kørselsgodtgørelse for erhvervsmæssig kørsel?

Firmabil er firmabil uanset hvem der får den. Hvis hovedaktionær ikke
udfører noget arbejde for firmaet kan der dog være tale om modtagelse af løn
eller udbytte.

Men som hovedregel beskattes en ny firmabil med 25% af prisen, og man kan
selvfølgelig ikke få kørselsgodtgørelse af en firmabil.

Hilsen
Johnt

Fra : Ralph

Dato : 13-06-05 22:09

"Johnt" <invalid@invali.no> skrev i en meddelelse
> Men som hovedregel beskattes en ny firmabil med 25% af prisen, og man kan
> selvfølgelig ikke få kørselsgodtgørelse af en firmabil.

Korrekt, dog skal nævnes at en "firmabil" minimum har en værdi af kr.
160.000,-, kan godt vurderes højere, men ALDRIG lavere.

Dertil skal også nævnes at undertegnede IKKE er beskattet af firmabil da jeg
ofte kører direkte fra hjemmet til kunden (dvs. IKKE besøger firmadomicil
først) OG fører kilometerregnskab - vistnok også kaldet kørebog.

--
venligst
Ralph

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 14-06-05 19:47

Tak for svarene.
Så mangler jeg bare at få regnet ud om det kan betale sig at få firmabil...
regnestykket ser jo anderledes ud når man selv ejer selskabet og istedet kan
vælge at få bilens pris udbetalt som udbytte (med beskatning naturligvis)

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 06-07-05 12:38

> Så mangler jeg bare at få regnet ud om det kan betale sig at få
> firmabil...

Her kan du regne lidt på, hvad der bedst kan betale sig:

http://www.tax.dk/artikler/firmabil_koerselsgodtg.htm

--
Mvh, Lasse