|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Dioder blinklys blinkfrekvens Fra : Mogens
 | 
 Dato :  12-06-05 11:07
 | 
 |  | Jeg har lige monteret diodeblinklys på mc'en, hvilket har resulteret i at
 blinkfrekvensen er temmelig høj.
 Jeg mener at have hørt, at det er fordi modstanden i dioderne er mindre end
 i glødepærerne (?).
 Men men ... blinklysene er faktisk født med en indkoblet modstand på
 ledningen (rød-lilla-sort = 27 Ohm?). Eller rettere: på ledningerne. Og det
 kan godt være jeg ikke forstod det i forvejen, men nu forstår jeg slet
 ingenting, for modstanden er faktisk ikke monteret på én af ledningerne, men
 er anbragt så den forbinder de 2 ledninger fra blinklyset.
 Nogle har utvivlsomt gennemskuet det, så lad mig bare indrømme det: Det er
 LÆNGE siden jeg havde fysik i skolen :-/
 Men hvad gør jeg?
 Jeg vil helst ikke til at montere et andet blinkrelæ, for så skal jeg også
 til at bøvle med monteringen og stikket, som garanteret ikke er magen til
 det Hondaen er født med.
 Mvh
 Mogens
 CBR600F4
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hekto (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-06-05 12:12
 | 
 |  | 
 
            In article <42ac093e$0$58721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, 
 msk@post.FJERN.tele.dk says...
 > Men men ... blinklysene er faktisk født med en indkoblet modstand på
 > ledningen (rød-lilla-sort = 27 Ohm?). Eller rettere: på ledningerne. Og det
 > kan godt være jeg ikke forstod det i forvejen, men nu forstår jeg slet
 > ingenting, for modstanden er faktisk ikke monteret på én af ledningerne, men
 > er anbragt så den forbinder de 2 ledninger fra blinklyset.
 > 
 Blinkrelæet fungerer ved at den strøm pærerne trækker opvarmer et 
 stykke bimetal, og dermed er det strømmen der styrer blinkfrekvensen.
 Dioderne trækker langt mindre strøm, og derfor skal der monteres en 
 modstand parallelt for at få en belastning der er stor nok.
 Effekten = Volt x Ampére. Blinklyspærer er normalt 10 Watt. Så 
 modstanden er nærmere 2,7 Ohm, ihvertfald hvis den skal have gavn.
 Når du gider at have besvær med blinklysene, kunne du jo lige så godt 
 montere et elktronisk blinkrelæ. Du får sådan set ikke mindre bøvl med 
 bare at forsøge at få det andet til at virke.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
  Stefan Jacobsen (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stefan Jacobsen
 | 
 Dato :  12-06-05 13:17
 | 
 |  | 
 
            Blinklyspærer er normalt 10 Watt.
 Medmindre de sidder på en gl. XS400 så er de 21 Watt, hvis man bare monterer
 nye blink med 10 watt pærer, lyser de konstant    Stef
            
             |  |  | 
  Jay (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jay
 | 
 Dato :  12-06-05 13:11
 | 
 |  | 
 
            "Mogens" <msk@post.FJERN.tele.dk> wrote in message
 news:42ac093e$0$58721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jeg har lige monteret diodeblinklys på mc'en, hvilket har resulteret i at
 > blinkfrekvensen er temmelig høj.
 > Jeg mener at have hørt, at det er fordi modstanden i dioderne er mindre
 end
 > i glødepærerne (?).
 > Men men ... blinklysene er faktisk født med en indkoblet modstand på
 > ledningen (rød-lilla-sort = 27 Ohm?). Eller rettere: på ledningerne. Og
 det
 > kan godt være jeg ikke forstod det i forvejen, men nu forstår jeg slet
 > ingenting, for modstanden er faktisk ikke monteret på én af ledningerne,
 men
 > er anbragt så den forbinder de 2 ledninger fra blinklyset.
 > Nogle har utvivlsomt gennemskuet det, så lad mig bare indrømme det: Det er
 > LÆNGE siden jeg havde fysik i skolen :-/
 > Men hvad gør jeg?
 > Jeg vil helst ikke til at montere et andet blinkrelæ, for så skal jeg også
 > til at bøvle med monteringen og stikket, som garanteret ikke er magen til
 > det Hondaen er født med.
 > Mvh
 > Mogens
 > CBR600F4
 Hej Mogens..
 Har du allerede monteret modstanden?? For så burde den jo blinke rigtigt
 nu.. Du skal bare montere modstanden så den sidder mellem plus og
 stel/minus, så bliver den varm når lyset blinker og futter den effekt af der
 mangler ved dioden bruger mindre strøm end pæren.. Mange synes det er en
 skidt måde at gøre det på, og at man hellere skulle montere et elektronisk
 blinkrelæ, det er også ganske rigtigt, men omvendt laver du jo bare det
 forbrug cyklen er designet til at have og er født med, og snyder det
 originale relæ til aldrig at mærke at noget er lavet om.. Og så er det jo en
 hel del nemmere lige at smide en modstand på så det funker igen.. Men ha da
 lige i baghovedet næste gang du får skilt den af at tjekke hvordan dit relæ
 ser ud nu, så kan du jo lige skifte det engang du alligevel er "derinde" og
 måske har fået købt et i mellemtiden, det er jo en bedre løsning hvis du kan
 undvære den lyd det alm relæ giver når du blinker..
 Tjek http://makeashorterlink.com/?D54F24E3B  og ellers kan man da få dem til
 en 10 euro eller noget i den stil på http://www.louis.de  - det behøver ikke
 koste alverden at lave det "rigtigt"    |  |  | 
  Mogens (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  12-06-05 13:49
 | 
 |  | 
 
            "Jay" <jay@askme.com> skrev i en meddelelse
 news:42ac2676$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 > Har du allerede monteret modstanden?? For så burde den jo blinke rigtigt
 > nu.. Du skal bare montere modstanden så den sidder mellem plus og
 > stel/minus, så bliver den varm når lyset blinker og futter den effekt af
 der
 > mangler ved dioden bruger mindre strøm end pæren.. Mange synes det er en
 > skidt måde at gøre det på, og at man hellere skulle montere et elektronisk
 > blinkrelæ, det er også ganske rigtigt, men omvendt laver du jo bare det
 > forbrug cyklen er designet til at have og er født med, og snyder det
 > originale relæ til aldrig at mærke at noget er lavet om.. Og så er det jo
 en
 > hel del nemmere lige at smide en modstand på så det funker igen.. Men ha
 da
 > lige i baghovedet næste gang du får skilt den af at tjekke hvordan dit
 relæ
 > ser ud nu, så kan du jo lige skifte det engang du alligevel er "derinde"
 og
 > måske har fået købt et i mellemtiden, det er jo en bedre løsning hvis du
 kan
 > undvære den lyd det alm relæ giver når du blinker..
 >
 > Tjek http://makeashorterlink.com/?D54F24E3B  og ellers kan man da få dem
 til
 > en 10 euro eller noget i den stil på http://www.louis.de  - det behøver
 ikke
 > koste alverden at lave det "rigtigt"    >
 >
 Tak for svaret!
 Ja, der sidder faktisk en modstand mellem ledningerne på hver blinker, så
 det jeg fiskede efter var, hvorfor det mon ikke virker. Om der måske skulle
 en større modstand i? Men jeg fornemmer på det hele, at jeg skal satse på et
 nyt relæ.
 Jeg bliver nok nødt til at klippe det originale stik af, så næste gang jeg
 skriver, er det sikkert for at høre, om man risikerer at brænde noget af ved
 at forbinde ledningerne til relæet forkert    Mogens
            
             |  |  | 
   Ukendt (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-06-05 14:38
 | 
 |  | 
 Mogens skrev i meddelelsen
 <42ac2f3f$0$58811$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
 
 >Jeg bliver nok nødt til at klippe det originale stik af,
 
 Det tror jeg næppe, den slags har været standardiseret så længe jeg kan
 huske.....
 
 mvh
 Orla, som tror at problemet bliver at finde et elektronisk relæ, som _ikke_
 reagerer på belastningen, det skal det nemlig gøre af hensyn til
 sikkerheden. Ellers skal der være en anden advarsel for sprunget pære.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Hekto (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-06-05 14:56
 | 
 |  | 
 
            In article <42ac3cfa$0$275$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Orla 
 Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
 > Orla, som tror at problemet bliver at finde et elektronisk relæ, som _ikke_
 > reagerer på belastningen, det skal det nemlig gøre af hensyn til
 > sikkerheden. Ellers skal der være en anden advarsel for sprunget pære.
 > 
 Ork jo! Louis er din væææn!
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
    Jay (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jay
 | 
 Dato :  12-06-05 15:11
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
 message news:42ac3cfa$0$275$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Mogens skrev i meddelelsen
 > <42ac2f3f$0$58811$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
 >
 > >Jeg bliver nok nødt til at klippe det originale stik af,
 >
 > Det tror jeg næppe, den slags har været standardiseret så længe jeg kan
 > huske.....
 >
 > mvh
 > Orla, som tror at problemet bliver at finde et elektronisk relæ, som
 _ikke_
 > reagerer på belastningen, det skal det nemlig gøre af hensyn til
 > sikkerheden. Ellers skal der være en anden advarsel for sprunget pære.
 Den "advarsel" er vel noget man aldrig rigtig har brug for? Tvivler på
 politiet tjekker om det hvis man bliver stoppet med en sprunget pære, LEDs
 holder jo iøvrigt også meget længere så ville hellere bruge pengene på at
 skifte til LEDs i den anden ende og så ikke tænke mere på at fabrikere en
 løsning der advarer om manglende lys.. Men tænker over om man ikke kunne
 bygge en lille fotocelle ind i lygten der ville tænde et lys på styret hvis
 der ikke kom lys når der skulle...    |  |  | 
     Ukendt (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-06-05 16:40
 | 
 |  | 
 Jay skrev i meddelelsen <42ac4268$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
 
 >Den "advarsel" er vel noget man aldrig rigtig har brug for?
 
 Nok så væsentlig for bagerste blinkere  :-| En strømmåling er det eneste
 sikre, og da også hvad der sidder i normale blinkrelæer.
 
 mvh
 Orla
 
 
 
 
 |  |  | 
      Martin Sørensen (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  12-06-05 17:05
 | 
 |  | >> Den "advarsel" er vel noget man aldrig rigtig har brug for?
 > Nok så væsentlig for bagerste blinkere  :-| En strømmåling er det
 > eneste sikre, og da også hvad der sidder i normale blinkrelæer.
 
 Hvorfor skulle man så ikke have noget tilsvarende for f.eks. bagpæren eller
 blot bremsepæren/tråden? Den er da næsten lige så vigtig..
 
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
      Hekto (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-06-05 17:18
 | 
 |  | 
 
            In article <42ac5675$0$645$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Orla 
 Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
 > Nok så væsentlig for bagerste blinkere  :-| En strømmåling er det eneste
 > sikre, og da også hvad der sidder i normale blinkrelæer.
 > 
 > 
 Hvis 'blinkanlægget' er en 'hybrid' kan man jo godt tilgodese sin egen 
 sikkerhed med den feature, alt efter temperament.
 Er det fuldt LED er pålideligheden så meget større, at behovet for den 
 feature er til at overse.
 Endelig kan man jo overfeje om den kontrol man ALTID udfører på 
 køretøjet m.h.t. til lys, signalapparater og tegngivning ikke vil være 
 tilstrækkelig i langt de fleste tilfælde?     Sjovt nok er der jo ikke foreskrevet nogen advarsel, hvis f.eks. 
 baglygten eller endnu værre bremselyset går sig en tur midt i det 
 hele!!!
 En MC med een enekelt pære i baglygten vil jo være ganske og aldeles 
 mørklagt!
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
       Jay (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jay
 | 
 Dato :  12-06-05 18:24
 | 
 |  | 
 "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message
 news:MPG.1d167ea98dcf9258989705@news.tele.dk...
 > In article <42ac5675$0$645$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Orla
 > Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
 > > Nok så væsentlig for bagerste blinkere  :-| En strømmåling er det eneste
 > > sikre, og da også hvad der sidder i normale blinkrelæer.
 > >
 > >
 > Hvis 'blinkanlægget' er en 'hybrid' kan man jo godt tilgodese sin egen
 > sikkerhed med den feature, alt efter temperament.
 > Er det fuldt LED er pålideligheden så meget større, at behovet for den
 > feature er til at overse.
 >
 > Endelig kan man jo overfeje om den kontrol man ALTID udfører på
 > køretøjet m.h.t. til lys, signalapparater og tegngivning ikke vil være
 > tilstrækkelig i langt de fleste tilfælde?     > Sjovt nok er der jo ikke foreskrevet nogen advarsel, hvis f.eks.
 > baglygten eller endnu værre bremselyset går sig en tur midt i det
 > hele!!!
 >
 > En MC med een enekelt pære i baglygten vil jo være ganske og aldeles
 > mørklagt!
 >
 > --
 > /Hekto
 > Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
 > www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto > Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 > Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
 Fik købt mig nogle LED baglygtepærer, dels for det bedre lys og fordi jeg
 ikke behøvede at skifte så tit, men så blinker skidtet sku når der skal være
 bremselys tændt, det har e-mærkning og kan læse mig til at amerikanske
 studier har vist at det er meget mere effektivt end bare statisk lys, men
 jeg kan jo bruge dem til åh så meget, gider ikke lige diskutere den slags
 med politiet første gang de stopper mig *G* Købte dem ellers på den eneste
 shop der skrev at deres ikke var en blinke-version :-/
            
             |  |  | 
      Jay (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jay
 | 
 Dato :  12-06-05 18:21
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
 message news:42ac5675$0$645$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Jay skrev i meddelelsen
 <42ac4268$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
 >
 > >Den "advarsel" er vel noget man aldrig rigtig har brug for?
 >
 > Nok så væsentlig for bagerste blinkere  :-| En strømmåling er det eneste
 > sikre, og da også hvad der sidder i normale blinkrelæer.
 >
 > mvh
 > Orla
 Så er det bare mig der altid render og roder med min og nok skulle opdage
 hvis der pludselig manglede lys et sted    |  |  | 
   Jay (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jay
 | 
 Dato :  12-06-05 15:08
 | 
 |  | 
 
            > Tak for svaret!
 > Ja, der sidder faktisk en modstand mellem ledningerne på hver blinker, så
 > det jeg fiskede efter var, hvorfor det mon ikke virker. Om der måske
 skulle
 > en større modstand i? Men jeg fornemmer på det hele, at jeg skal satse på
 et
 > nyt relæ.
 > Jeg bliver nok nødt til at klippe det originale stik af, så næste gang jeg
 > skriver, er det sikkert for at høre, om man risikerer at brænde noget af
 ved
 > at forbinde ledningerne til relæet forkert    > Mogens
 Det kan jo være den ikke er den helt rigtige størrelse, er din cykel 12volt?
 Hvis du regner med at dine nye blinklys har et forbrug på 2 watt (jeg vil
 faktisk tro de bruger mindre, men kan se mange af dem der er på de
 forskellige shops står til et forbrug på 2 watt    skal du brænde 8 watt
 af.. Derfor skal du ha en modstand på 18 ohm (12 volt x 12 volt / 8 watt)..
 Jeg har selv 16.5 ohm på min, som en nødløsning indtil jeg får pillet kåben
 af og skiftet relæet.. Det virker fint, men en alm modstand er lidt
 underdimensioneret til at brænde så meget af, prøv at gå i en
 elektronikbutik og se om de ikke har nogle kæmpe nogen i sådan noget
 keramisk materiale, jeg købte 2 på 33ohm og satte dem parallelt, det giver
 16.5 ohm og virker altså fint med mine blinklys, men selvfølgelig er det
 bedste at du får skiftet relæet, der kommer måske en dag du også vil ha LED
 i den anden ende, og så har du balladen med modstande igen, så er det
 nemmere bare at ha skiftet relæet    Som der også blev svaret vil jeg også tro du har et standard-stik, om der er
 2 eller 3 ben afgør jo bare hvilket et du skal bestille nu    Jeg tror den
 nødløsning jeg lavede kostede 60 kr for 4 modstande, og 25 kr for en lille
 boks jeg byggede det hele ind i og lod ledninger med kabelsko hænge ud af,
 så et relæ ender på næsten samme pris, det tager bare lidt længere tid at
 skifte, men kan godt forstå hvis du bare vil ud og køre her og nu og rode
 med at skifte relæ en anden dag    |  |  | 
  Hekto (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-06-05 14:15
 | 
 |  | 
 
            In article <42ac2676$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, 
 jay@askme.com says...
 > Har du allerede monteret modstanden?? For så burde den jo blinke rigtigt
 > nu.. Du skal bare montere modstanden så den sidder mellem plus og
 > stel/minus, så bliver den varm når lyset blinker og futter den effekt af der
 > mangler ved dioden bruger mindre strøm end pæren.. Mange synes det er en
 > skidt måde at gøre det på, og at man hellere skulle montere et elektronisk
 > blinkrelæ, det er også ganske rigtigt, men omvendt laver du jo bare det
 > forbrug cyklen er designet til at have og er født med, og snyder det
 > 
 Problemet er at modstanden skal simulere pære og de 10w skal afsættes i 
 modstanden, der derfor skal være fysisk ator og bliver temmelig varm.
 Det giver problemer, dels med pålidelighed og placeringen.
 Så uanset at det 'bare' snyder det originale blinkrelæ er det = 
 problemer før eller siden.
 Vil man lave om på det elektriske, kan man lige så godt gøre det 
 ordentligt. I forvejen er MC-elektro ikke for godt, så hvorfor gøre det 
 værre?
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
  Mogens (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  12-06-05 16:40
 | 
 |  | 
 
            "Blinklyspærer er normalt 10 W"  - ja det er muligt, men på en CBR600 er de
 åbenbart 21 W :-/
 Så jeg tror jeg må konkludere, at fabrikanten af LED'erne har regnet med, at
 de skulle erstatte 10 W-pærer, og derfor er den monterede modstand ikke stor
 nok.
 Jeg har prøvet med et par krokodillenæb at koble en af de gamle pærer ind
 ved siden af en af de monterede modstande ved bagblinkeren, og så blinker
 den fint - også foran. Måske en LILLE smule langsomt, så nu skal jeg bare
 have fundet ud af, hvilken modstand, der kan erstatte en 15-20W pære. (Jeg
 kunne selvfølgelig også bare lade pæren sidde, så kan den sidde der og
 blinke inde under sædet    Men nu handler det efterhånden kun om elektricitet, så det må jeg hellere
 spørge om i dk.strøm - med mindre der er en her i gruppen, der tilfældigvis
 lige kan ryste et svar ud af ærmet (hint hint    Angående stik på blinkrelæ: På Hondaen er det et fladt stik med tre tynde
 ben ved siden af hinanden, og det passer i hvert fald ikke til de relæer,
 jeg har set. F.eks. på http://dinmc.dk/catalog/index.php?cPath=96_256 Mogens
            
             |  |  | 
  Hekto (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-06-05 17:14
 | 
 |  | 
 
            In article <42ac5738$0$58785$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, 
 msk@FJERN.post.tele.dk says...
 > "Blinklyspærer er normalt 10 W"  - ja det er muligt, men på en CBR600 er de
 > åbenbart 21 W :-/
 > Så jeg tror jeg må konkludere, at fabrikanten af LED'erne har regnet med, at
 > de skulle erstatte 10 W-pærer, og derfor er den monterede modstand ikke stor
 > nok.
 > 
 21W/13,6V=1,54A
 13,6V/1,54A=8,8 Ohm
 Lad os så sige 10 Ohm (8,6 8,9 9,1 11 er brugbare standardværdier ud 
 over 10 Ohm)
 Så skal du brænde 20W af de steder hvor der sidder en LED. Da den kun 
 er tændt i ½-delen af tiden bliver det 10W (ca.)
 Du kan også sætte en enkelt modstand et eller andet sted, der gør det 
 ud for hele belastningen.
 Så bliver det 40W ganget med ½ så har du 20W. Modstandsværdien skal 
 halveres for at det passer med een modstand.
 .... du er på vej ud på et skråplan. Drop LED's eller byg det om så det 
 virker.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
   "J.C.Kløve" (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "J.C.Kløve"
 | 
 Dato :  12-06-05 21:20
 | 
 |  | 
 
            Hekto wrote:
 > In article <42ac5738$0$58785$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, 
 > msk@FJERN.post.tele.dk says...
 > 
 >>"Blinklyspærer er normalt 10 W"  - ja det er muligt, men på en CBR600 er de
 >>åbenbart 21 W :-/
 >>Så jeg tror jeg må konkludere, at fabrikanten af LED'erne har regnet med, at
 >>de skulle erstatte 10 W-pærer, og derfor er den monterede modstand ikke stor
 >>nok.
 >>
 > 
 > 21W/13,6V=1,54A
 > 13,6V/1,54A=8,8 Ohm
 > 
 > Lad os så sige 10 Ohm (8,6 8,9 9,1 11 er brugbare standardværdier ud 
 > over 10 Ohm)
 > Så skal du brænde 20W af de steder hvor der sidder en LED. Da den kun 
 > er tændt i ½-delen af tiden bliver det 10W (ca.)
 > 
 > Du kan også sætte en enkelt modstand et eller andet sted, der gør det 
 > ud for hele belastningen.
 > Så bliver det 40W ganget med ½ så har du 20W. Modstandsværdien skal 
 > halveres for at det passer med een modstand.
 > 
 > .... du er på vej ud på et skråplan. Drop LED's eller byg det om så det 
 > virker.
 > 
 > 
   prrrrr
 rolig nu
 For nogen af os er det der strøm en gåde ud over det begribeæige.
 Men det er da til at have med at gøre når man lige ser til louis.
 For hver blinklys af LED typen indættes en passende modstand (får hos 
 Louis placeret i en "alu kølerippe"), lige til at skrue i, evt. lime med 
 tokomponent invendig i kåben umiddelbart i nærheden af blinkeren - pære 
 simuleret/erstatet.    -- 
 Dun@nt ser bliver svimmel når de der EL-magikere begynder at gi den gas    Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223  DMCN #745
            
             |  |  | 
    Jay (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jay
 | 
 Dato :  12-06-05 21:31
 | 
 |  | 
 
            > rolig nu
 > For nogen af os er det der strøm en gåde ud over det begribeæige.
 > Men det er da til at have med at gøre når man lige ser til louis.
 > For hver blinklys af LED typen indættes en passende modstand (får hos
 > Louis placeret i en "alu kølerippe"), lige til at skrue i, evt. lime med
 > tokomponent invendig i kåben umiddelbart i nærheden af blinkeren - pære
 > simuleret/erstatet.    >
 >
 > --
 > Dun@nt ser bliver svimmel når de der EL-magikere begynder at gi den gas
   > Kilo SFau _R_ SilverBullet
 > http://www.dfmc.dk/?id=223  DMCN #745
 Jeps, man skal bare være opmærksom på at de fleste "færdige løsninger" er
 beregnet til at supplere op til 10W, hvis man så har en mc med 21W pærer
 skal man jo lige tænke på det og finde en anden model..    |  |  | 
     Stefan Jacobsen (14-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stefan Jacobsen
 | 
 Dato :  14-06-05 16:02
 | 
 |  | 
 
            > Jeps, man skal bare være opmærksom på at de fleste "færdige løsninger" er
 > beregnet til at supplere op til 10W, hvis man så har en mc med 21W pærer
 > skal man jo lige tænke på det og finde en anden model..    >
 Eller mose 21W pæren ind alligevel    De store pærer kan lige være i dem
 jeg har købt.
 Stef
            
             |  |  | 
    Jay (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jay
 | 
 Dato :  12-06-05 21:35
 | 
 |  | 
 
            >    prrrrr
 > rolig nu
 > For nogen af os er det der strøm en gåde ud over det begribeæige.
 > Men det er da til at have med at gøre når man lige ser til louis.
 > For hver blinklys af LED typen indættes en passende modstand (får hos
 > Louis placeret i en "alu kølerippe"), lige til at skrue i, evt. lime med
 > tokomponent invendig i kåben umiddelbart i nærheden af blinkeren - pære
 > simuleret/erstatet.    >
 >
 > --
 > Dun@nt ser bliver svimmel når de der EL-magikere begynder at gi den gas
   > Kilo SFau _R_ SilverBullet
 > http://www.dfmc.dk/?id=223  DMCN #745
 Må være den her model du tænker på   http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10032040 |  |  | 
     "J.C.Kløve" (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "J.C.Kløve"
 | 
 Dato :  12-06-05 22:12
 | 
 |  | 
 
            Jay wrote:
 >>   prrrrr
 >>rolig nu
 >>For nogen af os er det der strøm en gåde ud over det begribeæige.
 >>Men det er da til at have med at gøre når man lige ser til louis.
 >>For hver blinklys af LED typen indættes en passende modstand (får hos
 >>Louis placeret i en "alu kølerippe"), lige til at skrue i, evt. lime med
 >>tokomponent invendig i kåben umiddelbart i nærheden af blinkeren - pære
 >>simuleret/erstatet.    >>
 >>
 >>--
 >>Dun@nt ser bliver svimmel når de der EL-magikere begynder at gi den gas
 > 
 >    > 
 >>Kilo SFau _R_ SilverBullet
 >>http://www.dfmc.dk/?id=223  DMCN #745
 > 
 > 
 > Må være den her model du tænker på    > http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10032040 > 
 > 
 nemli ja    -- 
 Dun@nt
 Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 DMCN #745
            
             |  |  | 
    Hekto (13-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  13-06-05 08:41
 | 
 |  | 
 
            In article <42ac987b$0$269$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, 
 DunantFjern@X.mail.tele.dk says...
 >    prrrrr
 > rolig nu
 > For nogen af os er det der strøm en gåde ud over det begribeæige.
 > Men det er da til at have med at gøre når man lige ser til louis.
 > For hver blinklys af LED typen indættes en passende modstand (får hos 
 > Louis placeret i en "alu kølerippe"), lige til at skrue i, evt. lime med 
 > tokomponent invendig i kåben umiddelbart i nærheden af blinkeren - pære 
 > simuleret/erstatet.    > 
 Jeg gir'op!    -- 
 /Hekto ... der ikke har problemer med MC-el, blinklys, batteri, lader, 
 tænding ... men den har også 530Watt at gøre godt med, og relæer koblet 
 ind hvor det kniber!
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
  Jay (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jay
 | 
 Dato :  12-06-05 18:25
 | 
 |  | 
 "Mogens" <msk@FJERN.post.tele.dk> wrote in message
 news:42ac5738$0$58785$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > "Blinklyspærer er normalt 10 W"  - ja det er muligt, men på en CBR600 er
 de
 > åbenbart 21 W :-/
 > Så jeg tror jeg må konkludere, at fabrikanten af LED'erne har regnet med,
 at
 > de skulle erstatte 10 W-pærer, og derfor er den monterede modstand ikke
 stor
 > nok.
 > Jeg har prøvet med et par krokodillenæb at koble en af de gamle pærer ind
 > ved siden af en af de monterede modstande ved bagblinkeren, og så blinker
 > den fint - også foran. Måske en LILLE smule langsomt, så nu skal jeg bare
 > have fundet ud af, hvilken modstand, der kan erstatte en 15-20W pære. (Jeg
 > kunne selvfølgelig også bare lade pæren sidde, så kan den sidde der og
 > blinke inde under sædet    > Men nu handler det efterhånden kun om elektricitet, så det må jeg hellere
 > spørge om i dk.strøm - med mindre der er en her i gruppen, der
 tilfældigvis
 > lige kan ryste et svar ud af ærmet (hint hint    >
 > Angående stik på blinkrelæ: På Hondaen er det et fladt stik med tre tynde
 > ben ved siden af hinanden, og det passer i hvert fald ikke til de relæer,
 > jeg har set. F.eks. på http://dinmc.dk/catalog/index.php?cPath=96_256 > Mogens
 >
 Så skal du bare finde nogle modstande på en 7-8 ohm    |  |  | 
  Jay (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jay
 | 
 Dato :  12-06-05 22:47
 | 
 |  | 
 
            Orv.. Skal lige være hurtig at nævne, at hvis du beslutter dig for at købe
 de modstande fra Louis.de men synes at 100 kr eller slig er voldsomt i
 forsendelse for 2 små ting, så skal jeg alligevel bestille dele hjem fra dem
 imorgen, så du kan lige sige til hvis jeg skal snuppe sådan 2 med til dig,
 bor i Aalborg hvis det har din interesse    |  |  | 
   Hekto (12-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  12-06-05 23:24
 | 
 |  | 
 
            In article <42acad6f$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, 
 jay@askme.com says...
 > Orv.. Skal lige være hurtig at nævne, at hvis du beslutter dig for at købe
 > de modstande fra Louis.de men synes at 100 kr eller slig er voldsomt i
 > forsendelse for 2 små ting, så skal jeg alligevel bestille dele hjem fra dem
 > imorgen, så du kan lige sige til hvis jeg skal snuppe sådan 2 med til dig,
 > bor i Aalborg hvis det har din interesse    > 
 > 
 - og så kunne det sikkert betale sig at købe det rigtige relæ fra Louis 
 istedet.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
   Mogens (13-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  13-06-05 10:17
 | 
 |  | 
 
            1000 tak for tilbudet!
 Jeg satser nok på at finde et par modstande og sætte på.
 Når jeg handler i Tyskland plejer jeg i øvrigt at smutte en tur til Hein
 Gericke i Flensburg. Super service!
 (Men jeg kan godt se, at fra Aalborg er køreturen måske liige i overkanten
   Mogens
 "Jay" <jay@askme.com> skrev i en meddelelse
 news:42acad6f$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Orv.. Skal lige være hurtig at nævne, at hvis du beslutter dig for at købe
 > de modstande fra Louis.de men synes at 100 kr eller slig er voldsomt i
 > forsendelse for 2 små ting, så skal jeg alligevel bestille dele hjem fra
 dem
 > imorgen, så du kan lige sige til hvis jeg skal snuppe sådan 2 med til dig,
 > bor i Aalborg hvis det har din interesse    >
 >
            
             |  |  | 
    Jay (13-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jay
 | 
 Dato :  13-06-05 11:25
 | 
 |  | 
 "Mogens" <msk@FJERN.post.tele.dk> wrote in message
 news:42ad4f01$0$58771$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > 1000 tak for tilbudet!
 > Jeg satser nok på at finde et par modstande og sætte på.
 > Når jeg handler i Tyskland plejer jeg i øvrigt at smutte en tur til Hein
 > Gericke i Flensburg. Super service!
 > (Men jeg kan godt se, at fra Aalborg er køreturen måske liige i overkanten
 >    > Mogens
 Hæhæ ja! Jeg tror ikke jeg kommer så langt i benzin for den porto de tager
 for at sende det til mig.. Og så er der lige det med tiden til at fare
 derned    |  |  | 
 |  |