Starte INNd første gang
Fra : Ivar

Dato : 12-06-05 10:55

Jeg sider og er i gang med at flytte min server over på en anden maskine, og
har problemer med at få gang i INN, og så kommer jeg lige til at tænke på,
der er noget med at den skal startes på en bestemt måde første gang, og at
det er som brugeren "news", men hvordan er det lige det er?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 12-06-05 13:23

On Sun, 12 Jun 2005 11:55:00 +0200, Ivar <spam.news.cc@milli.dk> wrote:

> [...]
> der er noget med at den skal startes på en bestemt måde første gang, og at
> det er som brugeren "news", men hvordan er det lige det er?

Ja, det er som brugeren news, men hvis du har kopieret alle dine
innd-data til den nye maskine, så burde den starte umiddelbart,
uden magiske besværgelser.

Hvad står der i logfilerne, når du forsøger at starte den?
Logfilerne hedder normalt /var/log/news*

Den "bestemte måde" du refererer til, er nok initialisering af
history-databasen, men det bruger man normalt kun til en ny
inn-installation, som ikke indeholder (interessante) data.

--
Stig

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-06-05 13:30

Stig H. Jacobsen wrote:

> Ja, det er som brugeren news, men hvis du har kopieret alle dine
> innd-data til den nye maskine, så burde den starte umiddelbart,
> uden magiske besværgelser.

Min første INN installation fik jeg lavet det som root, og det gav et
ubruligt, og besvrælgt omarbejde til følge

> Hvad står der i logfilerne, når du forsøger at starte den?
> Logfilerne hedder normalt /var/log/news*

Maskinen er slukket lige nu, så jeg kan ikke se den nøjagtige ordlyd, men
det er noget med at history ikke findes.

> Den "bestemte måde" du refererer til, er nok initialisering af
> history-databasen, men det bruger man normalt kun til en ny
> inn-installation, som ikke indeholder (interessante) data.

Jeg er usikker på om det er samme version af INN (og dermed også om jeg bare
kan copiere filerne over på den nye maskine) så jeg har installeret på ny,
og editeret i /etc/news/ filerne.

Ivar Madsen
Der har faaet sat en web (mediawiki) server op. milli.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 12-06-05 22:15

On Sun, 12 Jun 2005 14:29:55 +0200, Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> wrote:

> Jeg er usikker på om det er samme version af INN (og dermed også om jeg bare
> kan copiere filerne over på den nye maskine) så jeg har installeret på ny,
> og editeret i /etc/news/ filerne.

Du kan se hvordan man initialiserer active og history her:

http://web.inter.nl.net/users/Elena.Samsonova/unix/INN/v2.3/implementation.html#Stand_Alone_Server_with_No_Incom

--
Stig

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-06-05 06:53

Stig H. Jacobsen wrote:

> Ja, det er som brugeren news, men hvis du har kopieret alle dine
> innd-data til den nye maskine, så burde den starte umiddelbart,
> uden magiske besværgelser.

OK. Jeg har bestilt en ny HDD.
Kan jeg også "genbruge" histroi databasen, selvom det måske er en nyere
version af INN der ligger på den nye maskine?

Den gamle er fra Mandrake 10.1, den nye fra "Mandriva Club KDE 3.4".
Jeg ved i skrivende stund ikke om det er samme version, havde tænkt at
begynde INN forfra, men det kunne jo engetligt være rat at få gamle indlæg
med over,,,

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 15-06-05 07:39

On Tue, 14 Jun 2005 07:53:06 +0200, Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> wrote:

> Kan jeg også "genbruge" histroi databasen, selvom det måske er en nyere
> version af INN der ligger på den nye maskine?

Ja, det burde være ok. INN er rimeligt stabil, men check evt.
hvor stor forskel der er på versionerne. Mandrake 10.1 kom med
inn-2.4.1.

Du skal kopiere disse directories:

/var/spool/news #artikler m.v.
/var/lib/news #history m.v.
/etc/news #config

Og det skal selvfølgelig kopieres så ejer, gruppe og rettigheder
bevares. Check desuden filerne i /etc/news for at se om du har
INN-ting andre steder end ovenstående - der er pathnavne i
cycbuff.conf, buffindexed.conf, inn.conf, osv.

Hvis dit news spool består af en zillion små artikel-filer
("tradspool"), så bør du vælge en filsystemtype på den nye
maskine, som ikke har problemer med zillioner af filer.

Ellers burde det være lige ud af landevejen

--
Stig