Klinker på gulvet i træhus
Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-06-05 09:38

Hej,

Vi bor i et ganske dejligt rød svensk træhus - og skal her til sommer
renovere køkkenet. Bl.a. skal det meget lidt kønne gulv have en omgang
- det ligger i dag vinylgulv.

Vi kunne godt tænke os klinker på gulvet men er en smule "nervøse"
over at lægge det på et trægulv - for træet arbejder jo når
temperaturen ændrer sig.

Er der nogen der har erfaring med om det kan lade sig gøre at lave det
så det holder uden at fugerne eller klinkerne sprækker? Evt med en let
elastisk lim og fugemasse?

** Lars

Fra : TG4600

Dato : 12-06-05 20:45

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring med om det kan lade sig gøre at lave det
> så det holder uden at fugerne eller klinkerne sprækker? Evt med en let

Der findes en elastisk fliseklæber/fug til det samme brug. Men alternativ
kan man forstærke gulvet, jeg gjorde det for nogleår siden under en
brændeovn, men det var jo et mindre areal. Jeg lagde en 4 mm eternitplade på
det gamle spånpladegulv, men det er måske ikke optimalt,hvis man ikke kan
lave det i én plade ...

/TG

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-05 21:06

On Sun, 12 Jun 2005 10:37:51 +0200, Lars Knudsen
<larsnospam@landligtxxx.dk> skrev:

> [...]
>
>Er der nogen der har erfaring med om det kan lade sig gøre at lave det
>så det holder uden at fugerne eller klinkerne sprækker? Evt med en let

du skal nok lægge en tyk finerplade (20 mm) som du limer klinkerne
ovenpå, hvis det skal holde. ellers revner klinkerne når du går på
dem, hvis du limer dem på bræddegulv, eller hård masunit.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Morten DH

Dato : 13-06-05 14:11

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring med om det kan lade sig gøre at lave det
> så det holder uden at fugerne eller klinkerne sprækker? Evt med en let

Det kan godt lade sig gøre, der er en række forskellige krav til afstanden
mellem bjælker og den slags - essensen er at gulvet ikke må bevæge sig når
man går på det, for så revner fliser eller fuger...

Jeg har selv fået lagt granitklinker i mit køkken - det ligger på et lag
19mm forskalling (til at huse gulvvarmen) med 12mm krydsfinerplader skruet
tæt ovenpå og en halv til en hel cm selvnivellerende fiberarmering (til at
rette gulvet op med). Dertil kommer den elastiske fliselim og gummifuger
langs væggene.

Min konstruktion er måske i den svage ende hvis man kigger på byggereglerne
(har stor afstand mellem spærene da det er en gammel etageejendom); men det
holder fint og ligger på 3. år nu - men tilgengæld går det hårdt ud over
glas og tallerkener når man taber dem