første klasse
Fra : Kitti Egevang

Dato : 11-06-05 18:40

Hejsa.

Min datter skal starte i første klasse efter sommerferien.
Og hun glæder sig rigtig meget til at skulle lære en masse.
Så var det jeg tænkte - hvilke fag har de egentlig i første klasse??
Udover dansk og matematik selvfølgelig.

Ved godt at vi får tilsendt et skema i løbet af sommeren fra den kommende
klasselærer,
men blev bare lige nysgerrig.

Med hilsen fra Kitti.

Fra : Anita

Dato : 11-06-05 19:04

Kitti Egevang wrote:
> [...]
> Udover dansk og matematik selvfølgelig.
>
> Ved godt at vi får tilsendt et skema i løbet af sommeren fra den

Ifølge:
http://us.uvm.dk/grundskole/generelinformation/vejledendetimetal/?menuid=1010

skal de have kristendom, natur/teknik, idræt, musik, billedkunst og klassens
tid. (Sidstnævnte sættes nok ikke på skemaet, men timerne gives til dansk,
og klasse/dansklæreren bestemmer hvornår klassens tid afholdes).

Venligst Anita

Fra : Cat

Dato : 11-06-05 19:38

Kitti Egevang skrev:
> [...]
> Udover dansk og matematik selvfølgelig.
>
> Ved godt at vi får tilsendt et skema i løbet af sommeren fra den kommende

På mine børns skole har 1.klasserne dansk, matematik, billedkunst,
musik, idræt og kristendomskundskab.

Men selvfølgelig er langt de fleste timer i dansk og matematik.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-05 22:50

"Kitti Egevang" <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> skrev i en meddelelse
> Min datter skal starte i første klasse efter sommerferien.
> Og hun glæder sig rigtig meget til at skulle lære en masse.

Jeg er ked af at sige det, men: Børn der før skolestart glæder sig til at
"lære en masse", bliver ofte skuffede. Folkeskolen er fyldt med små kloge
hoveder, bøjet i dyb resignation.

Fra : Marianne

Dato : 11-06-05 22:58

> [...]
> Og hun glæder sig rigtig meget til at skulle lære en masse.
> Så var det jeg tænkte - hvilke fag har de egentlig i første klasse??

Hej

I min søns klasse har de ikke haft skema, som jeg kendte det, med timerne
lagt i et bestemt mønster. Fx er al kristendom lagt sammen i 2-3 uger
omkring påske. Derudover er der matematikuger og læseuger mv. Og ikke et
fast skema, som varer hele året.

mvh
marianne

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 12-06-05 08:53

Kitti Egevang wrote:
> [...]
> Og hun glæder sig rigtig meget til at skulle lære en masse.
> Så var det jeg tænkte - hvilke fag har de egentlig i første klasse??

Vores søn får et nyt skema hver uge, men dansk, matematik, idræt,
kristendom og musik og bevægelse går igen hver uge.
En gang om ugen tager de i skoven et par timer og så har de forskellige
emner 2-3 uger ad gangen. Dvs at de integrerer mange andre fag, skjult,
i sådanne emneuger. De har bl.a. haft fugle, trolde, Aladdin, vejret og
mange andre ting.
Med mellemrum laver de noget de kalder portfolio. Det gør de efter hvert
emne og så skal børnene lave en vurdering af deres arbejde med emnet og
vælge det de syntes de var bedst til og hvor de gjorde sig mest umage.
De skal også vurdere om de arbejder bedst alene, i små gruppe eller i
store grupper og hvad deres stærke og svage sider er (det er de faktisk
ret gode til).
Til slut på året får børnene deres portfoliomappe med hjem og det gør
det lettere at følge sit barns udvikling.

Marianne Feddersen

Fra : benny.dk

Dato : 13-06-05 08:25

Kitti Egevang wrote:

> [...]
> Udover dansk og matematik selvfølgelig.
>
> Ved godt at vi får tilsendt et skema i løbet af sommeren fra den kommende

Har jeres skole ikke en hjememside med en oversigt over skemaerne for
alle klasserne?

Hvis de har kan du jo se hvordan 1. klasse ser ud for det forgangne skoleår.

Der kan dog værelidt ændret skemaere da nogle skole ændre på hvormange
lektioner de skal have af de forskellige fag.

Det er sikkert ikek alle skoler der har en hjememside med skemaerne, men
vores lille skole har og det er dejligt at man derved lettere kan følge
livet på skolen.

/benny.dk

Fra : Kitti Egevang

Dato : 13-06-05 15:41