Taghældning
Fra : Claus Vitting

Dato : 11-06-05 17:54

Hej alle i denne NG.

Jeg overvejer at lave udestue, og vil gerne spørge om nogle ved, hvad en
taghældning på 15 grader svarer til i cm. fald pr. meter ?

På forhånd tak for svar !

Mange hilsener

Claus

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-06-05 18:00

"Claus Vitting" <claus@vittingfamily.dk> writes:

> Jeg overvejer at lave udestue, og vil gerne spørge om nogle ved, hvad en
> taghældning på 15 grader svarer til i cm. fald pr. meter ?

Jeps. Resultatet er 26,8 cm.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Claus Vitting

Dato : 11-06-05 18:14

Hej Trine !

Tusind tak for hurtigt svar !

Kan du løfte sløret for hvordan formlen ser ud - er lidt nysgerrig og ikke
matematisk geni ...

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-06-05 18:22

"Claus Vitting" <claus@vittingfamily.dk> writes:

> Tusind tak for hurtigt svar !
>
> Kan du løfte sløret for hvordan formlen ser ud - er lidt nysgerrig og ikke
> matematisk geni ...

Det er sinusrelationen, der siger at a/sinA = b/sinB = c/sinC. A, B,
og C er vinklerne i trekanten, a, b og c er den modstående sides
længde.

I dette tilfælde brugte jeg, at jeg kender vinklerne A og B og længden
af a. B = 15 grader, A = 75 grader, da summen af vinklerne i en
trekant er 180 grader og taget formentlig bliver lavet med en ret
vinkel, altså 180 - 90 - 15 = 75. Længden a er 100 cm.

100/sin 75 = b/sin 15

<=>

b = (100 * sin 15)/sin 75

Jeg håber det forklarer det.

Mvh Trine

Fra : Claus Vitting

Dato : 11-06-05 18:39

Øhhhh, nej jeg er ikke helt med, mne det er bestemt ikke din skyld. Det er
blot evnerne i den retning, som ikke rækker til ... .

Jeg var først i gang med en rigtig intermistisk "hjemme-formel" gående ud på
at 45 grader giver 1 meter pr. meter, hvorfor jeg troede at det måtte være
33,3 cm da 15 grader jo er 1/3 del af 45 grader ... altså 1 meter / 3 = 33,3
cm ... )

Jeg har fået svaret, så rigtig mange tak for hjælpen !!!

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 11-06-05 19:17

Claus Vitting skrev:

> [...]
> være 33,3 cm da 15 grader jo er 1/3 del af 45 grader ... altså 1 meter / 3

De 26,8 cm er faldet pr vandret meter. Dvs hvis du har et vandret gulv og
måler for hver meter på gulvet.

Hvis du i stedet sætter et mærke for hver meter på tagbjælkerne og måler
herfra til gulvet er det simplere for så er det bare sinus til vinklen.

1m*sin(15deg)=25.9cm

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Armand

Dato : 12-06-05 22:03

Claus Vitting wrote:
> [...]
> 33,3 cm da 15 grader jo er 1/3 del af 45 grader ... altså 1 meter / 3 = 33,3

Der var jeg også indtil jeg i trods mod matematikerne fandt
lommeregneren frem:
Tangens-beregningen af 45° = 1, hvilket vil sige at faldet er 1:1, som
din (og min) basis-udregning også siger. Men tangens for 15° ér 0,268
hvilket vil sige 268mm fald pr. "meter vandret"!

Find en lommeregner med sinus; cosinus og tangens -funktion frem og leg
lidt med den smule viden om enhedscirklen der sidder begravet i dit
baghovede frem!
Jeg genopdagede trigometrien efter jeg var fyldt 30 og har blameret mig
med den blandt mine (smede)kollegaer siden

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Poul Christensen

Dato : 12-06-05 22:12

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in
> Jeg genopdagede trigometrien efter jeg var fyldt 30 og har blameret
> mig med den blandt mine (smede)kollegaer siden

Så skulle du da genopdaget lidt af den

Mvh
Poul Christensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-06-05 19:16

Trine Kornum Christiansen wrote:

> b = (100 * sin 15)/sin 75

Den enklere versin er b = 100 * tg15 idet tg(B) = b/a.

Den kan udledes af ovenstående idet sin75 = sin(90-15) = cos15 og
sin15/cos15 = tg15.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 11-06-05 21:59

Trine Kornum Christiansen skrev:

> [...]
> trekant er 180 grader og taget formentlig bliver lavet med en ret
> vinkel, altså 180 - 90 - 15 = 75. Længden a er 100 cm.

Det er ikke nødvendigt med alle disse spekulationer. Man kan
blot tage tangens til vinklen, altså:

tan(15) = 0,268

dvs. for hver meter udestue skal taget falde 26,8 cm.

Da taget hælder, er taget længere end udestuen (+udhæng).
Hvis man ønsker at vide hvor meget taget skal falde pr. meter
tag, skal man tage sinus til vinklen, altså:

sin(15) = 0,259

dvs. for hver meter tag skal taget falde 25,9 cm.

Ivar Magnusson

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-06-05 21:59

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> writes:

> Den enklere versin er b = 100 * tg15 idet tg(B) = b/a.

Det var også det min mand sagde, det var bare den anden jeg lige kunne
huske i hovedet. Og hvorfor gøre det nemt? :)

Mvh Trine

Fra : fisherprice

Dato : 20-06-05 00:18

hvis man er helt på den og ikke kan regne på trekanterne, så kan man jo
tage et stykke papir og en vinkelmåler og så tegne sig frem. NB: Desto
større skitse desto mere præcis vil dine mål på tegningen være - men det
betyde nok ikke det helt store om taghældingen bliver 14,5 eller 15,5
grader når projektet skal føres ud i virkeligheden.

http://www.kandu.dk/