Hovedet forstærker fjernbetjeningssignal?
Fra : Martin Bak

Dato : 10-06-05 16:06

Er dette nu endnu en vandrende andehistorie, eller kan der virkelig være
noget om snakken?

Det hævdes, at rækkevidden for fjernbetjeningen til bilens centrallås bliver
væsentligt forøget, hvis man aktiverer den mod ens eget hovede.. (!) Kind,
tinding, forskelligt har jeg set. Det lyder jo vanvittigt, men folk der har
prøvet, siger at det virker. Det har bl.a. været diskuteret her:

http://msgboard.snopes.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=next_topic;f=39;t=000802;go=older

og er igen dukket op i en tråd i dk.fritid.bil:

Nogen der kan gi en forklaring?

--
Martin

Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-06-05 22:20

Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-06-05 22:22

> [...]

Kind,
> tinding, forskelligt har jeg set. Det lyder jo vanvittigt, men folk der

Hvis du flytter fjernbetjeningen fra lommehøjde til tindingehøjde, får du
bedre rækkevidde.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Michael Berg

Dato : 12-06-05 23:32

Hej,

> Hvis du flytter fjernbetjeningen fra lommehøjde til tindingehøjde, får du
> bedre rækkevidde.

De afprøvede det i Top Gear for ikke så længe siden. De var helt tydeligt at
det var kontakten mellem nøglen og tindingen der gjorde forskellen, og ikke
blot "højden".

Bilen er jo heller ikke så langt væk at højden gør nogen forskel (jordens
krumning, bakker og dale osv).

/Michael

Fra : Preben Bohn

Dato : 12-06-05 23:48

Michael Berg wrote:
> Bilen er jo heller ikke så langt væk at højden gør nogen forskel (jordens
> krumning, bakker og dale osv).

Til gengæld kunne det vel (uden i øvrigt at vide noget om det) være at
modtageren i bilen sad et sted hvor vinklen af den indkomne radiobølge
havde en signifikant effekt på styrken af signalet; f.eks. hvis
modtageren sidder bag noget metal eller lignende.

Har prøvet det på bilen herhjemme og der er ingen effekt...

Med venlig hislen Preben

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-06-05 09:03

"Preben Bohn" <nospam@nospam.com> skrev

> [...]
> havde en signifikant effekt på styrken af signalet; f.eks. hvis
> modtageren sidder bag noget metal eller lignende.

Netop, signalet skal normalt ind af vinduerne. og ned i
instrumentbordshøjde.

I øvrigt kan andre parkerede biler skærme for signalet.

Det der dog undrer mig allermest, er hvordan en sådan idé med at sætte
nøglen for tindingen opstår.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-06-05 11:07

Uffe Ravn skrev:

>Det der dog undrer mig allermest, er hvordan en sådan idé med at sætte
>nøglen for tindingen opstår.

Du kender ikke meget til astrologi, numerologi, jordstråler,
magnetarmbånd osv.?

--
Bertel

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-05 12:12

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev

> Du kender ikke meget til astrologi, numerologi, jordstråler,
> magnetarmbånd osv.?

Jo da, det undrer mig nu også.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 14-06-05 11:57

KLIP

> Du kender ikke meget til astrologi, numerologi, jordstråler,
> magnetarmbånd osv.?

Har du prøvet at bruge en ledning (nøgle) som antenne og sætte din finger
(tindingen) til den..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-05 12:54

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Har du prøvet at bruge en ledning (nøgle) som antenne og sætte din finger
> (tindingen) til den..?

Øh jo, og?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 14-06-05 14:26

KLIP

> Øh jo, og?

Metoden virker *begge* vej.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-05 20:51

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Metoden virker *begge* vej.

Nårh ja, vi taler jo, med mindre "nøglen" er meget stor, jo om forkortede
antenner.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 14-06-05 20:59

KLIP

> Nårh ja, vi taler jo, med mindre "nøglen" er meget stor, jo om forkortede
> antenner.

Desværre er min fjernbetjening uden nogen for udvendig antenne (nøgle), da
nøgle og fjernbetjening er 2 selvstændige enheder.

Man kunne ellers for morskabsskyld, prøve at holde nøglen (antennen) mod
noget metal (evt. en rør/mast) og se om rækkevidden blev øget.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Michael Berg

Dato : 22-06-05 14:39

Hej,

> Netop, signalet skal normalt ind af vinduerne. og ned i
> instrumentbordshøjde.
>
> I øvrigt kan andre parkerede biler skærme for signalet.

Okay venner, måske skal jeg lige præcisere hvordan eksperimentet blev
udført.

Jeremy havde placeret en bil, fritstående på en mark uden noget som helst
omkring den.

Jeremy går 50 meter tilbage og konstaterer at fjernbetjeningen kan åbne
døren.

Jeremy går yderligere meter tilbage og konstaterer at fjernbetjeningen IKKE
kan åbne døren i tindingshøjde.

Jeremy flytter sin hånd ca. 10 cm ind mod eget hoved, så fjernbetjeningen
berører hans hoved. Fjernbetjeningen kan nu åbne dørene uden problemer.
Jermeny bevæger sin hånd 10 cm. væk fra sin tinding - fjernbetjeningen
virker ikke.

Jeg synes måske det er lidt nonchelant at sammenligne en så klokkeklar,
observerbar effekt med astrologi og magnetarmbånd. Bare fordi man ikke
forstår hvorfor noget virker som det gør, så er det jo ikke i sig selv et
argument for at det ikke virker. Det er bare en måde at understrege sin egen
uvidenhed på.

/Michael

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-06-05 13:40

"Michael Berg" <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)> skrev

> Okay venner, måske skal jeg lige præcisere hvordan eksperimentet blev
> udført.

<detaljeret forklaring>

> [...]
> forstår hvorfor noget virker som det gør, så er det jo ikke i sig selv et
> argument for at det ikke virker. Det er bare en måde at understrege sin

Hvis du havde forklaret, som du gjorde ovenfor, fra starten, ville indlægene
måske også have haft en anden karakter.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : N_B_DK

Dato : 13-06-05 06:38

Michael Berg wrote:

> De afprøvede det i Top Gear for ikke så længe siden. De var helt
> tydeligt at det var kontakten mellem nøglen og tindingen der gjorde
> forskellen, og ikke blot "højden".

Oftest er fjernbetjeninger til bil anlæg og lignende en lille radio sender,
og signalet vil på ingen måde blive forstærket af at blive sendt mod
tindingen, der er andre faktiorer som de har overset hvir det faktisk har
vist sig at der var en forskel (tvivler på de har lavet andet end en manuel
test, og ingen måle opstilling, så de ikke har haft en reference for deres
forsøg)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bo Duholm Hansen

Dato : 14-06-05 17:42

Jeg tror det har noget at gøre med at mundens hulrum virker som en waveguide
antenne. Det er en simpel retningsbestemt antenne.
En waveguide virker ved at en leder sidder i et metal rør som er åben i den
ene ende. Lederen sidder en halv bølgelængde fra fra den lukkede ende. Det
udsendte signal sendes ud rundstrålende og en del af signalet går den
direkte vej ud af røret en anden del rammer bagpladen af røret og sendes
tilbage i fase og ud igennem den åbne del af røret. Dermed vil der kommer
mere energi i den ønskede retning. Dermed kan man opnå en ekstra længde.
Jeg tror munden virker ca. på samme måde dog ikke nær så god. Munden er jo
fyldt med spyt og det kan have en reflekterende effekt på det elektriske
signal fra fjernbetjeningen...

Men dette er en teori omend jeg tror det er noget i den retning.

Hilsen
Bo

Fra : Leo

Dato : 15-06-05 11:21

Med fare for at blive håbløst til grin - så tror jeg msåke, du har fat i
noget der.
Jeg har oplevet, at jeg med min fjernbetjening på lang afstand ikke kunne
åbne bilen. - Ved at pege ikke mod bilen, men ind mod min mund kunne jeg
låse op på lang afstand. Men jeg kunne ikke låse den igen, før jeg rettede
den mod mundhulen igen. Dette er ikke en videnskabelig undersøgelse - blot
en konstatering af, at sådan forholdt det sig. Ikke en gang - men flere
gange. Og nej - det kan ikke dokumenteres, der var ingen vidner - jeg har
ikke tal på batteristyrke, sendestyrke, frekvenser eller andet - det er blot
en påstand, og derfor så godt som usandt.
Men ikke desto mindre altså virkelighed.